شناسه خبر : 23436

بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر کابل فرسوده برق هنوز تعویض نشده است

بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر کابل فرسوده برق هنوز تعویض نشده است

طبق اعلام مدیران شرکت توانیر، هنوز طرح تعویض سیم‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار در حدود نیمی از شبکه فشار ضعیف هوایی اجرایی نشده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد اله داد معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در آستانه ورود به ماه‌های گرم سال، درباره وضعیت و اقدامات انجام شده برای بهینه سازی مصرف در شبکه برق پیش از رسیدن به واحد‌های مصرف کننده، به سوالات زیر پاسخ داد.

تعویض کنتورهای قدیمی به چه میزان انجام شده است؟

 اله داد: سالانه یک‌ میلیون انشعاب جدید برق در کشور نصب و همزمان حدود ۴۰۰ هزار تعویض کنتور و کابل سرویس انجام می‌شود و برنامه یک سال آینده نیز، تبدیل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کنتور آنالوگ و دیجیتال معمولی به کنتور هوشمند است.

طرح تعویض کابل‌های فرسوده به چه مرحله ای رسیده و چه میزان از کابل‌های مسی تبدیل به کابل‌های خودنگهدار شده است؟

اله داد: یکی از چالش‌های اصلی صنعت برق کشور سرقت از شبکه و تأسیسات است؛ همچنان بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر شبکه سیمی در کشور داریم که صعود و فرود برای تعویض سیم‌های مسی به کابل‌های خودنگهدار این میزان شبکه، نیازمند سرعت عمل برای انجام جایگزینی است و کار، با افزایش مهارت، سرعت، دقت و کیفیت کار سیمبانان و برق‌کاران امکان‌پذیر می‌شود.

مراقبت از جان برق‌کاران، عابران و مردم در هنگام عملیات اجرایی تعویض سیم با کابل، از حساسیت بالایی برخوردار است.

صادقی مدیرکل نظارت بر توزیع شرکت توانیر هم گفت: بیش از نیمی از شبکه فشار ضعیف هوایی به کابل خودنگهدار تبدیل شده که حدود ۱۷۷ هزار کیلومتر است.

کابل‌های خودنگهدار که برای انتقال و توزیع نیرو در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دسته‌ای از کابل‌های قدرت دارای روکش هستند که روی دکل‌ها و پایه‌های توزیع برق، توسط یک نگهدارنده نصب و نگه داشته می‌شوند. طبق اعلام شرکت توانیر، بالا بردن ضریب اطمینان شبکه، نیاز نداشتن به هرس درختان بلند، کاهش حریم شبکه فشار ضعیف و سرقت از شبکه برق، از مزیت‌های اجرای طرح تعویض سیم‌های مسی فرسوده با کابل‌های خودنگهدار است که سبب می‌شود پایداری شبکه افزایش یافته و احتمال خاموشی‌های برق کاهش یابد.

ارسال نظر