شناسه خبر : 23431

۶۰ درصد منابع صندوق توسعه در مصارف بودجه‌ای صرف می‌شود

۶۰ درصد منابع صندوق توسعه در مصارف بودجه‌ای صرف می‌شود

رییس دیوان محاسبات کشور گفت: صندوق توسعه ملی خزانه دوم دولت‌هاست و برای کسری منابع خود به آن مراجعه می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مهرداد بذرپاش» در مراسم در دومین همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال از عمر تاسیس صندوق توسعه ملی می‌گذرد و این فرصت خوبی برای ارزیابی ضعف‌ها و قدرت‌هاست.

وی درباره ضعف‌های صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق تبدیل به خزانه دولت شده است و مربوط به دولت خاصی نیست و معمولاً همه دولت‌ها می‌خواهند کسری منابع خود از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌کنند و این با هدف اصلی صندوق مغایر است.

رییس دیوان محاسبات گفت: صندوق ثروت ملی با هدف عدالت و تامین سرمایه برای نسل‌های آینده تشکیل شده است و با اقدامات انجام شده این هدف محقق نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ساختار صندوق توسعه ملی باید اصلاح شود، گفت: در شرایط حاضر که ساختار صندوق به‌گونه‌ای باشد که اعضای هیات عامل نقشی نداشته باشند و دولت تصمیم‌گیری کند و بانک‌های عامل پرداخت کنند و از طرفی بانک‌های عامل نیز انگیزه‌ای برای وصول مطالبات با فرض اینکه منابع صندوق منابع بودجه‌ای است نداشته باشند، بسیاری از تسهیلات به مشکوک‌الوصول تبدیل می‌شوند و روزبه‌روز این منابع از بین می‌رود.

بذرپاش اظهار داشت: ثروتی که وارد صندوق می‌شود بر درآمدهای نفتی تمرکز دارد درحالی‌که اساسنامه می‌تواند اصلاح شود و بسیاری از منابع از سایر انفال همچون زمین به این صندوق اضافه شود و وقتی زمین توسط منابع طبیعی سایر بخش‌ها واگذار می‌شود می‌تواند به منابع صندوق اضافه شود.

وی ادامه‌داد: بحث دیگری که در اصلاح ساختار صندوق باید اتفاق بیفتد این است که اعضای هیات امنا تضاد منافع دارند و بسیاری از مصرف‌کنندگان تسهیلات صندوق اعضای هیات امنا هستند و علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات ندارند و این غلط است و باید در هیات امنای صندوق تغییراتی انجام شود تا استقلال خود را حفظ کند.

رییس دیوان محاسبات درباره اتلاف منابع در صندوق توسعه ملی گفت: تقریباً ۶۰ درصد منابع صندوق در مصارف بودجه‌ای صرف می‌شود و ۴۰ درصد به بخش غیردولتی پرداخت شده است و این انحراف جدی در ۱۰ سال گذشته بوده است البته باید توجه داشت که دولت‌ها با تحریم مواجه بودند.

وی ادامه داد: هزینه‌ها و ابعاد دولت هر روز بزرگ‌تر می‌شود و به هر میزان که منابع نفتی افزایش می‌یابد دولت‌ها به همان میزان مصارف بیشتری در نظر می‌گیرند و این مصارف در سال‌های بعد نیز می‌ماند و از بین نمی‌رود و در سال‌هایی که کمبود منابع نفتی داریم مصارف پابرجاست و راه‌های تامین این مصارف صندوق توسعه ملی است.

بذرپاش تاکید کرد: اگر صندوق به خزانه دوم دولت تبدیل شود در عمل انحراف اساسی از اهداف آن رخ می‌دهد.​

ارسال نظر