شناسه خبر : 23205

۷۲ درصد گندم کشور دارای مصارف خبازی است

72 درصد گندم کشور دارای مصارف خبازی است

رئیس انجمن تامین کنندگان غلات ایران از دولت خواست تا با برنامه ریزی هایی که صورت می دهد، شاهد وفور کالا و زمینه سازی برای بالا رفتن ذخایر کالایی کشور باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از انجمن تامین کنندگان غلات ایران، کاوه زرگران در همایش ایران گرین با اشاره به آمارهای صندوق بین المللی پول مبنی بر اینکه ایران با ۱۰۸۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی اولین اقتصاد بزرگ منطقه است، گفت: ایران ظرفیت های بسیار بزرگی در حوزه ژئوپلتیک داشته و در اطراف آن کشورهایی واقع شدهاند که مصرف کنندگان بزرگ غلات دنیا هستند که از جمله آن میتوان به کشور عراق به عنوان یکی از واردکنندگان بزرگ آرد اشاره کرد.

وی افزود: ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نان در دنیا بوده و سرانه مصرف گندم در ایران ۱۴۱ کیلوگرم برآورد شده است؛ این در حالی است که به طور کلی غلات ۲۱ درصد در مصارف هر خانوار ایرانی سهم دارد.

زرگران گفت: سطح زیر کشت گندم ایران با کاهش قابل توجه در سال های اخیر، به ۸ میلیون و ۶۶ هزار هکتار رسیده است که بخشی از این گندم به شکل آبیاری و بخشی دیگر به صورت دیم کاشته می شود؛ بنابراین میزان برداشت گندم در این کشور به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی دارد که بر این اساس، در دوره های خشکسالی، طبیعی است که میزان کسری نیاز، باید از طریق واردات تامین شود.

وی اظهار داشت: طی سال های گذشته، کسری ۵ میلیون هکتاری کشت دیم کاملا به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی داشته و این در حالی است که تولید غلات از جمله گندم، جو و برنج به ۲۲ میلیون تن رسیده است.

رییس انجمن تامین کنندگان غلات ایران خاطرنشان کرد: 72 درصد گندم به عنوان مهمترین کالای استراتژیک غله ای کشور، دارای مصارف خبازی بوده و این در حالی است که ظرف چند روز آینده، شاهد آزادسازی قیمت آن خواهیم بود.

وی سطح زیر کشت گندم کشور را ۶ میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: خرید شرکت بازرگانی دولتی نشان می دهد که ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که پیش بینی می شود امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی هایی که در کشور وجود دارد، میزان خرید گندم داخلی، کمتر از سال قبل باشد.

زرگران گفت: ایران ظرف یک بازه زمانی سه تا چهار ساله در سنوات گذشته، نیاز به واردات گندم نداشته و در برخی سالها جشن خودکفایی و حتی صادرات گندم برگزار کرده است، اما در سال گذشته حدود ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شده و ایران مجدد به بازار خرید گندم نیا برگشته است.

رییس انجمن تامین کنندگان غلات ایران خاطرنشان کرد: در منطقه خاورمیانه ، ۳۴ میلیون تن گندم وارد می شود که در مقابل، نیاز مصرف این منطقه به این غله، ۶۴ میلیون تن برآورد میگردد.

وی افزود: در عین حال، سالانه ۳ میلیون تن تولید جو صورت میگیرد که با میزان وارداتی که به کشور صورت میگیرد، رقم مصرف به ۵.۸ میلیون تن می رسد که این خود، عدد قابل توجهی به حساب می آید و نشان می دهد که نیمی از نیاز باید وارد شود.

وی اظهار داشت: سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ایران آن است که ذرت به عنوان یک کالای آب بر وارد شود و تامین آن به عهده سایر کشورها گذاشته شده است تا بتوان مصرف آب را مدیریت کرد. این در حالی است که سالانه ۹ میلیون تن واردات ذرت داریم که این رویه واردات ذرت به کشور به نحوی است که در سال گذشته به ۹.۷ میلیون تن رسیده است.

زرگران گفت: التهاب بازارهای جهانی در اثر مناقشات روسیه و اوکراین به عنوان دو تامین کننده اصلی غلات دنیا، بر بازار داخلی ایران هم اثرگذار خواهد بود و اثر خود را در قیمت ذرت به جای گذاشته است که امیدواریم این اثر وضعی افزایش قیمت، در هفته های آینده برطرف شود.

وی افزود: از سوی دیگر ۸۰ درصد روغن مصرفی کارخانجات روغن کشی ایران وارداتی است و با توجه به ارزان بودن کالاهای اساسی در ایران که یکی از سیاست های اجرایی دولت به منظور افزایش سطح رفاه عمومی مردم است، بخشی از کالاهای اساسی از جمله روغن تولیدی، از طریق استانهای مرزی، به سایر کشورها قاچاق شود. در واقع قیمت پایین این کالا، حباب کاذبی در تولید روغن به وجود آمده که به نظر می رسد بعد از آزادسازی قیمتی که شب گذشته از سوی رییس جمهور اعلام شده، میزان تولید نیز به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت.

وی با بیان اینکه در حوزه واردات دانه های روغنی، دانه روغنی سویا بیشترین سهم را در واردات داشته و سال قبل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه سویا به کشور وارد شده است، گفت: پایین بودن آمار واردات دانه کانولا به دلیل عدم تخصیص ارز به واردات این دانه روغنی است؛ چراکه به لحاظ قیمتی امکان رقابت با دانه سویا را که از یارانه دولتی برخوردار است، ندارد و بنابراین عمده واردات کشور به دانه سویا معطوف شده است.

زرگران گفت: ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا در کشور مصرف می شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی نیز تولید داخلی است؛ به نحوی که سال قبل ۲ میلیون و 200 هزار تن واردات صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: سال قبل یک میلیون و ۹۸۲ هزار تن روغن به کشور وارد شده است.

رئیس انجمن تامین کنندگان غلات خاطرنشان کرد: کشت دیم گندم در ایران وابستگی به بارش جوی دارد و سالهایی که به خودکفایی رسیده ایم، دقیقا سالهایی بوه که بارش های خوبی در کشور به ثبت رسیده داشته ایم و بنابراین حذف کشت دیم از آمار تولید کاملا مرتبط با شرایط آب و هوایی است؛ این در حالی است که پیش بینی من این است که میزان متوسط بارش در سال زراعی جاری از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که به غیر از استان هرمزگان تمامی استانهای کشور سطح بارشی کمتر از میزان متوسط بارش داشته اند.

زرگران گفت: ایران به واردات ۲۵ میلیون تن غله، کنجاله و دانه های روغنی نیاز دارد و مجبور هستیم که در سال جاری، حداقل ۷ میلیون تن گندم وارد کنیم.

رئیس انجمن تامین کنندگان غلات ایران از دولت خواست تا با برنامه ریزی هایی که صورت می دهد، شاهد وفور کالا و زمینه سازی برای بالا رفتن ذخایر کالایی کشور باشد؛ به خصوص اینکه در دنیا همه کشورها در حال افزایش سطح ذخایر کالاهای اساسی خود هستند که بر این اساس پشتیبانی از تامین کنندگان می تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند.

ارسال نظر