شناسه خبر : 23093

توزیع ۱۳ میلیارد یورو ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بخش کشاورزی

توزیع ۱۳ میلیارد یورو ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بخش کشاورزی

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در طول سال، کل سهم بخش کشاورزی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۱۳ میلیارد یورو است، گفت: اگر این رقم را در مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی ضرب کنیم حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد قربانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب افزود: در سال ۱۴۰۰ در بخش کشاورزی تقریباً برای گندم ۲ میلیارد و ۵۱۱ میلیون یورو ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، برای کنجاله سویا ۷۹۴ میلیون یورو، برای ذرت ۳ میلیارد و صد و ۲۲ میلیون یورو، برای جو ۹۳۴ میلیون یورو، برای روغن خام ۲ میلیارد و صد و ۲۵ میلیون یورو و برای دانه‌های روغنی ۱ میلیارد و ۳۳ میلیون یورو و در مجموع حدود ۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون یورو ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفتیم.
او ادامه داد: این ارقام برای تأمین تقریباً ۱۰ میلیون تن ذرت، چهار و نیم میلیون تن کنجاله، یک و نیم میلیون تن برنج، یک میلیون تن شکر، یک و هشت میلیون تن روغن، چهار و نیم میلیون تن جو و شش میلیون تن گندم تخصیص پیدا کرده است.

قربانی اضافه کرد: سؤال اساسی این است که آیا این یارانه با این حجم به دست مصرف کننده می‌رسد؟ و سهم هر کدام از مصرف کنندگان در واقع از این یارانه چند میلیون تومان است؟
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دهک‌های بالای درآمدی از این یارانه سهم بیشتری را دریافت می‌کنند، گفت: در آن مقطع زمانی که این سیاست بد اقتصادی اعمال شد آسیب‌های جدی را به اقتصاد، تولید و به بخش کشاورزی وارده کرده است.
قربانی با تاکید بر اینکه این سیاست بد حتی اگر شکل اجرایش درست باشد نتیجه مطلوبی را نمی‌تواند داشته باشد، افزود: این سیاست روی بخش کشاورزی اثرات بدی را داشته و بهره وری این بخش را به شدت کاهش داده یعنی هیچ گونه حرکت و تحرکی برای ارتقای بهره وری اتفاق نیفتاده است.
او اضافه کرد: این سیاست در عمل سرمایه گذاری را در بخش کشاورزی کند کرده است، زیرا واردات مطلوبیت بیشتری داشته و قیمت گذاری که در داخل انجام می‌شده است تقویت تولید داخلی را در پی نداشته است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات با قیمت پایین انجام می‌شد و عملاً تولیدکننده داخل نتوانست ارتقاء بهره وری داشته باشد و قیمت تمام شده را کاهش دهد و مجموعه این‌ها باعث شده که به جای اینکه این سیاست هزینه تولیدکنندگان کشاورزی و قیمت غذا را کاهش دهد تورم هزینه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را در پی داشت.
قربانی افزود: نتیجه اش این شدکه قیمت غذا هم ارزان نشد یعنی مصرف کنندگان عملاً پرداختی‌های بالاتری داشتند و یارانه‌های بیشتری هم هر ساله اقتصاد کشور تزریق شده است، اما مصرف کننده نهایی یا مردم ایران از این یارانه برداشت مطلوبی را نداشتند.
او اضافه کرد: در دنیا یارانه بخش کشاورزی به شکل حمایت‌های مستقیم از بخش کشاروزی پرداخت می‌شود تا تولیدکننده تقویت شود و انگیزه‌های تولید را تقویت کنند.

ارسال نظر