شناسه خبر : 22896

آزمایشگاه‌ها در چرخه سلامت مغفول واقع شده اند

آزمایشگاه‌ها در چرخه سلامت مغفول واقع شده اند

عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: عدم رشد متناسب تعرفه‌ها و آزاد سازی ارز باعث افزایش شدید قیمت تجهیزات، دارو و کیت آزمایشگاهی و ... شده و وضعیت موجود را وخیم‌تر خواهد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر محمد علی برومند­ با اشاره به این که بالغ بر ۷۰ درصد تشخیص‌های پزشکی وابسته به خدمات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی است؛ اظهار کرد: عدم توجه به قیمت واقعی و تورم سالیانه، حذف ارز ترجیحی و افزایش­ شدید دستمزد‌ها، تورم عمومی در اقلام مصرفی و حامل‌های انرژی مانند بنزین، برق، گاز، آب و نیز وابستگی بیشتر ملزومات پزشکی به تکانه‌های ارزی و ... مراکز پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده به طوری که شاهد ورشکستگی یا تعطیلی بسیاری از مراکز آزمایشگاهی خواهیم بود.
وی با تاکید بر این که آزمایشگاه‌ها یکی از ابزار مهم تشخیص بیماری‌ها محسوب می‌شوند، افزود: متاسفانه آزمایشگاه‌ها و تلاش‌های زحمت کشان این­ عرصه در چرخه نظام سلامت مورد بی مهری و غفلت واقع شده است.
نماینده جامعه آزمایشگاهیان در هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: کمتر خدمتی در عرصه پزشکی بی نیاز از خدمات آزمایشگاه‌ها است، در حالی که تعرفه خدمات آن‌ها واقعی نیست و با توجه به تحریم‌ها و تورم افسار گسیخته موجود، خرید و به روز نمودن تجهیزات آزمایشگاهی غیرممکن بوده و حتی در تعمیر و نگهداری ملزومات مورد نیاز هم با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم.
برومند با بیان اینکه جامعه آزمایشگاهی با نابرابری تعرفه‌ها به نسبت سایر گروه‌های پزشکی مواجه است، تصریح کرد: کارکنان شاغل در بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌ها از دریافتی پایین به نسبت رده‌های شغلی سایر مشاغل برخوردارند و علی رغم مصوب شدن و ابلاغ قانون سختی کار، جامعه به سختی می‌توانند از امکانات این مصوبه استفاده و بهره لازم را ببرند که امید می‌رود مسئولان امر دستور العمل‌های لازم را برای اجرای صحیح این مصوبه به کار گیرند.
وی با اشاره به این که حتی در رابطه با تعرفه و دریافت هزینه بیمه در آزمایشگاه‌ها شاهد تبعیض و اتفاقات عجیب هستیم، گفت:
در مورد خدمات آزمایشگاه با اعمال "هشتگ" که اصلاً فلسفه آن مشخص نیست؛ ضریب "کا" را نسبت به سایر خدمات پزشکی به شدت کاهش داده اند و از طرف دیگر علی رغم تعرفه مصوب و هزینه‌های موجود، اغلب بیمه‌های تکمیلی با اخذ تخفیف تحمیلی در قراردادشان با آزمایشگاه ها، مبلغ پرداختی را کاهش داده و آزمایشگاه‌ها نیز با توجه به شرایط موجود مجبور به پذیرش این موارد می‌شوند.
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که جامعه آزمایشگاهی با مشکلات متعددی از جمله ناعادلانه بودن تعرفه ها، عدم اختصاص بودجه مناسب از هزینه‌های نظام سلامت، حذف ارز ترجیحی و استفاده از ارز نیمایی و ... مواجه است؛ خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مهمترین رکن تشخیص بیماری‌ها محسوب می‌شوند لذا باید توجه لازم به تجهیز آزمایشگاه‌ها و اختصاص بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای گردش اقتصادی آن‌ها معطوف شده و سهم و جایگاه واقعی خود را در نظام سلامت بازیابند.
وی یادآور شد: امیدواریم با توجه به کارایی جامعه علوم آزمایشگاهی، متولیان نظام سلامت نیز به نحو شایسته حامی جامعه علوم آزمایشگاهی باشند ­تا بتوانیم توانمندی فارغ التحصیلان مقاطع مختلف در این رشته را به نحو مطلوب در جهت ارتقاء نظام سلامت به کار گیریم.
ارسال نظر