شناسه خبر : 22858

مشکل نصف واحدهای راکد، کمبود نقدینگی است

مشکل نصف واحدهای راکد، کمبود نقدینگی است

سال گذشته ۱۶۱۲ واحد صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی و ۴۵۶ واحد صنعتی در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور احیا شد، اما بر اساس آمارها مشکل نصف واحدهای راکد، کمبود نقدینگی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تاکنون حدود ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در کشور شناسایی شده است. اما تمامی این واحدها به دلیل نوع تولیدشان قابلیت احیا ندارند  و طبق نظر کارشناسان کلینیک‌های کسب و کار، فقط ۶۲ درصد این واحدها قابل احیا هستند.

سال گذشته ۱۶۱۲ واحد صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی و ۴۵۶ واحد صنعتی راکد در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور مجددا راه‌اندازی شد. با احیای این واحدها ۲۶ هزار و ۳۳۷ اشتغال نیز احیا شده است.

بر اساس این آمار حدود نیمی از واحدهای احیا شده در بخش صنایع شیمیایی، فلزی و غذایی و آشامیدنی بوده است. مابقی واحدهای احیا شده نیز در صنایع کانی غیرفلزی، خدمات، نساجی، سلولزی و برق و الکترونیک فعال بودند.

مشکل نصف واحدهای راکد، کمبود نقدینگی است

مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی راکد کمبود نقدینگی بوده است. به طوری که ۵۵.۴ درصد از کل واحدهای راکد به دلیل همین مشکل با توقف تولید مواجه شده‌اند.

مشکل بعدی که حدود ۱۶.۴ درصد واحدهای راکد با آن مواجه بودند، فقدان بازار بوده است. همچنین به ترتیب ۳.۶ درصد از کل واحدهای راکد به دلیل اختلاف شرکا، ۲.۹ درصد به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه، ۱.۵ درصد به دلیل نقصان ماشین آلات ۰.۶ درصد به دلیل مشکلات قضایی، ۰.۳ درصد به دلیل مشکلات زیرساختی و ۱۸.۸ درصد از کل واحدهای راکد نیز به خاطر سایر دلایل،  تعطیل شده‌اند.

گفتنی است برنامه سال جاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، احیای ۳۳۰۰ واحد راکد صنعتی است.

ارسال نظر