شناسه خبر : 22820

سهم واقعی عشایر از بودجه و امکانات کشور پرداخت نشده است

سهم واقعی عشایر از بودجه و امکانات کشور پرداخت نشده است

رئیس سازمان عشایری گفت: متاسفانه سهم واقعی عشایر از بودجه و امکانات کشور پرداخت نشده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، عباس پاپی زاده در جلسه شورای عشایری خراسان شمالی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵ درصد از تولید گوشت قرمز کشور توسط جامعه عشایری صورت می گیرد؛ از سوی دیگر جمعیت عشایری بیکار نیستند ولی تعدادی از آن ها دچار فقر هستند.

وی تاکید کرد: اگر به جامعه عشایری در حال حاضر کمک نشود باید به صورت مستقیم تحت حمایت کمیته امداد قرار گیرد.

پاپی زاده با بیان اینکه سرعت تحول در جامعه بالا است و این تحول نیز در جامعه عشایر اتفاق افتاده است، افزود: اگر به موقع اقدام نشود، آسان سازی در زندگی عشایری صورت نگیرد و کوچ مشقت بار سنتی مکانیزه نشود، نسل آینده جامعه عشایری علاقه‌مند به ادامه این نوع از زندگی نخواهد بود.

وی با اشاره به میزان بالای محرومیت در زندگی عشایری ادامه داد: علت اصلی این امر آن است که سهم واقعی عشایر از بودجه و امکانات کشور پرداخت نشده است.

رئیس سازمان عشایری بیان کرد: درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در کشور ۶۳۶ هزار میلیارد تومان است که اگر ۳ درصد جمعیت عشایری کشور در نظر گرفته شود سهم آن ها ۱۸ هزار میلیارد تومان می شود اما در سال گذشته حتی نیم ریال به این افراد اختصاص نیافت.

وی ادامه داد: بودجه عمومی کشور ۵۳۰ هزار میلیارد تومان است که سهم جامعه عشایری از این مقدار فقط ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

پاپی زاده افزود: در بودجه ملی عشایر رقم ۳۷۷ میلیارد تومان در بحث آبرسانی در نظر گرفته شده که از این مقدار فقط ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و با این وضعیت نمی توان برای این افراد کار خاصی را انجام داد.

وی تاکید کرد: اگر در قالب قوانین و مقررات دستگاه های خدمات رسان به عشایر وظایف خود را انجام دهند، می توان در زندگی آن ها تحول ایجاد کرد.

رئیس سازمان عشایری تصریح کرد: جامعه عشایری در معیشت خود دچار مشکل است و این به آن علت است که تسهیلاتی به آن ها پرداخت نشده است؛ در کشور ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت وجود داشت اما چرا از این تسهیلات نباید سهم جامعه عشایری پرداخت شود؛ بطوریکه تسهیلات پرداختی از رقم مذکور ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی به تقویم کوچ عشایر نیز اشاره و اظهار کرد: اختلافی بین سازمان عشایری و منابع طبیعی بر سر تقویم کوچ عشایر وجود ندارد و تا زمان بهره برداری از مراتع باید خلا موجود را از طریق علوفه دستی حل کرد.

پاپی زاده در ارتباط با مدارس عشایری نیز گفت: با وجود اینکه در قانون، سازمان عشایری متولی مدارس عشایری نیست اما امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مدارس عشایری در نظر گرفته ایم.

 

ارسال نظر