شناسه خبر : 21996

تورم بازار مسکن پایتخت در بهمن ماه به کمترین میزان خود رسید

تورم بازار مسکن پایتخت در بهمن ماه به کمترین میزان خود رسید

بازار مسکن شهر تهران پس از آنکه در مقطعی تورم ۱۱۸ درصد را هم در سال ۱۳۹۹ همزمان با اپیدمی ویروس کرونا به خود دید، از فروردین ۱۴۰۰ آرام شد و بهمن همان سال با رشد قیمت سالیانه ۱۶.۴ درصد، کمترین میزان تورم را در ۵۰ ماه قبل از آن ثبت کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بازار مسکن شهر تهران در سال ۱۴۰۰ وضعیت آرامی را به لحاظ قیمتی سپری کرد. آمار نشان می‌دهد تورم بازار مسکن پایتخت پس از طی دوره تنش قیمتی که از آذرماه سال ۱۳۹۶ تا اسفندماه ۱۳۹۹ ایجاد شد، از فروردین سال گذشته کنترل شده است. مقایسه منحنی رشد قیمت سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که تورم سالیانه به صفر شدن تمایل پیدا کرده و بنا به گفته کارشناسان اگر شوکی به این بازار وارد نشود ثبات قیمتی در سال ۱۴۰۱ بسیار محتمل است.

تورم بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۴۰۰ به کمترین میزان خود از دی ماه ۱۳۹۶ تا کنون رسیده است. از آذرماه ۱۳۹۶ تحت تاثیر عوامل سیاسی، رشد نقدینگی و هجوم سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد روند رونق نسبی معاملات و رشد قیمت مسکن آغاز شد و دی ماه ۱۳۹۶ تورم سالیانه بازار مسکن در شهر تهران به ۱۶.۷ درصد رسید. این رشد پس از آن اتفاق افتاد که میزان افزایش قیمت مسکن در ماههای قبل از آن معمولا کمتر از ۱۰ درصد بود.

از دی ماه ۱۳۹۶ به بعد روند صعودی قیمت مسکن آغاز شد و آبان ماه ۱۳۹۹ با رشد سالیانه ۱۱۸ درصد به بالاترین میزان افزایش قیمت در بازه زمانی ۳۴ ماهه رسید. پس از آن روند افزایش سالیانه قیمت نزولی شد تا اینکه در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۶.۴ درصد رسید. این کمترین میزان رشد قیمت از دی ماه ۱۳۹۶ تا کنون بوده است.

آمار اسفندماه ۱۴۰۰ هنوز با گذشت ۱۰ روز از سال ۱۴۰۱ توسط بانک مرکزی اعلام نشده است. البته بانک مرکزی طی سالهای اخیرمعمولا یک خط در میان آمار اسفندماه تحولات بازار مسکن شهر تهران را اعلام کرده و به نوعی در این خصوص دلبخواهی عمل می‌کند.

 

 

ارسال نظر