شناسه خبر : 21705

گمرک در برابر ۱۵۰کانتینر ناشناس مسوولیتی ندارد

گمرک در برابر ۱۵۰کانتینر ناشناس مسوولیتی ندارد

ناظر گمرکات هرمزگان گفت:۱۵۰کانتینر ناشناس مشاهده شده در مجتمع بندری شهید رجایی که به تازگی از سوی مقامات ارشد قضایی کشور اعلام شده به گمرک اظهار نشده و این نهاد مسوولیتی در برابر آن ندارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ‌ایرنا، ابوالفضل اکبرپور، افزود: طبق قانون مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود گمرک در خصوص آن مسئولیتی ندارد.

وی توضیح داد: محموله ۱۵۰ کانتینری اعلامی نیز نه تنها اظهار نشده بلکه بدون قبض انبار بوده و حتی سازمان بنادر به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا هم اطلاعی از مالکیت و اسناد آن ندارد.

مدیرکل گمرک شهید رجایی ادامه داد: شناورها با هماهنگی این سازمان، وارد و تخلیه می شوند و کالاها نیز در انبارهای این سازمان نگهداری می شود و برای هر کالای ورودی  قبض انبار صادر می شود و در مراحل بعد به شرط دارابودن اسناد مالکیت، ثبت سفارش، قبض انبار و مجوز سازمان های همجوار و کد رهگیری بانک، امکان اظهار و ترخیص کالا فراهم می شود و از مرحله اظهار است که گمرک مسئولیت داشته  و پاسخگو است.

به گفته اکبرپور، در صورتی که صاحب کالا ، کالا را با ارائه اسناد به گمرک اظهار نکند و کالا مشمول مقررات متروکه گردد، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع تحویل گیرنده فهرست این کالاها را به همراه شماره قبض انبار و مشخصات کالا به گمرک اعلام می کند و از این مرحله عملیات گمرک شروع می شود.

وی اضافه کرد: محموله ۱۵۰ کانتینری که به تازگی سازمان بنادر به دادستان استان اعلام کرده و ریاست  قوه قضائیه و دادستان کل کشور اعلام کرده اند، در اماکن مرتبط با سازمان بنادر قرار داشته و فاقد اطلاعات قبض انبار و  اسناد مالکیت  است و فهرست و اطلاعات قبض انبار آنها تاکنون به گمرک ارائه نگردیده و اقدام در خصوص آنها خارج از اختیارات گمرک است که علت آن را باید از سازمان بنادر به عنوان مرجع و مقام تحویل گیرنده کالا جویا شد.

اکبرپور  تاکید کرد: هر زمان کالایی به گمرک  اظهار شود و یا اطلاعات و فهرست آنها بعنوان کالای متروکه به گمرک اعلام شود تشریفات گمرکی مطابق با قانون در اسرع وقت انجام خواهد شد.

۲هفته قبل (۱۲اسفند)، رییس قوه قضاییه در جریان سفر به  صورت سرزده از مجتمع بندری شهید رجایی بازدید کرد.

طی ۲ روز گذشته نیز خبرهای جداگانه ای از سوی رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور درباره مشاهده ۱۵۰کانتینر ناشناس در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس منتشر شد.

بر اساس اعلام مسئولان ارشد قضایی کشور این کانتینرها که صاحبانشان شناخته نشده اند حاوی کالای قاچاق بوده اند که کالاهای آنها خارج شده و به جای آنها کانتینرها با شن و ماسه پر شده اند.

ارسال نظر