شناسه خبر : 43618

افزایش دقت پرتودرمانی بیماران مبتلا به سرطان با بلورهای شیشه‌ای

افزایش دقت پرتودرمانی بیماران مبتلا به سرطان با بلورهای شیشه‌ای

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روش نوینی برای افزایش دقت پرتودرمانی با هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی مبتنی بر بلورهای شیشه‌ای عرضه کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سید رضا میررضایی، مدیر اداری و کارشناس بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان،  با بیان اینکه این شرکت از سال ۷۹ تاسیس شد و از سال ۹۹ فعالیت دانش‌بنیان خود را آغاز کرد، گفت: این شرکت بیشتر در حوزه ابزار دقیق پرتویی فعالیت دارد و سابقه کاری این شرکت شامل سطح‌سنجی است که برای سطوح صنعتی ام‌دی‌اف و فولاد کاربرد دارد.

وی دزیمتر برای اندازه‌گیری تابش و دریافت تابش افراد در محیط‌های پرتویی را از دستاوردهای این شرکت ذکر کرد و افزود: طیف‌سنج‌ها برای آشکارسازی مواد از دیگر دستگاه‌های ساخته شده در این شرکت است.

میررضایی، خواندن بلورهای شیشه‌ای برای سنجش پرتودرمانی بیماران مبتلا به سرطان را از جدیدترین فناوری‌های عرضه شده از سوی این شرکت نام برد و یادآور شد: زمانی که فردی مبتلا به بیماری سرطان می‌شود و نیاز به پرتو درمانی دارد، پزشک معالج برای آنکه بداند که در کدام ناحیه و با چه زاویه‌ای و با چه شدتی تابش را اعمال کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، نیاز به یکسری داده و اطلاعات دارد.

وی افزود: برای این منظور یکسری دانه‌های شیشه‌ای مانند منجوق را طراحی کردیم که این دانه‌ها در بدن کارگذاری می‌شوند و درجه و تابش در این شیشه‌ها اثرگذار است و با خواندن این دانه از طریق دستگاه خوانش‌گر می‌توانیم بفهمیم که میزان تابشی و با یک زاویه مشخص که به بدن داده می‌شود، چه میزان از این پرتوها به سلول‌ها و چه میزان به سایر نقاط می‌رسند.

کارشناس بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: داده‌های به دست آمده از این بلورهای شیشه‌ای همچنین به پزشک کمک می‌کند که برای اثربخشی بیشتر به چه میزان دقت‌سنجی مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: دستگاه خوانش‌گر این دانه‌ها قادر است به طور خودکار و همزمان ۵۰ بلور شیشه‌ای را بخواند.

انتهای پیام

ارسال نظر