شناسه خبر : 35681

استفاده از پروتئین ترمیم‌کننده سلول‌های مو برای درمان کم‌شنوایی

استفاده از پروتئین ترمیم‌کننده سلول‌های مو برای درمان کم‌شنوایی

بسیاری از ما از این مساله که با افزایش سن به طور طبیعی بخشی از شنوایی خود را از دست خواهیم داد، نگرانیم، اما ممکن است راهی برای کاهش سرعت این خطر با استفاده از یک پروتئین خاص وجود داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، دانشمندان دانشگاه ویرجینیا سازوکاری را شناسایی کرده‌اند که به سلول‌های مو اجازه می‌دهد خود را ترمیم کنند و همین روش می‌تواند برای درمان‌ توان شنوایی از دست رفته به کار گرفته شود.

استریوسیلیا سلول‌های کوچکی به شکل مو هستند که گوش داخلی افراد را پوشانده است. آنها به شدت به ارتعاشات حساس هستند و سیگنال های ارتعاش را به مغز می فرستند تا به عنوان صدا پردازش و درک شوند. مشکل این است که حساسیت آنها به این معنی است که می توانند توسط همان چیزی که قرار است تشخیص دهند یعنی ارتعاشات نابود شوند، و زمانی که آنها از بین بروند، دیگر بازگشتی وجود نخواهد داشت.

یافتن راه هایی برای بازسازی سلول های موی از دست رفته گوش داخلی مورد توجه بسیاری از دانشمندان است، اما درمطالعه جدید، محققان روشی را شناسایی کردند که ممکن است در وهله اول از ریزش آنها جلوگیری کند.

هسته سلول های مو از ماده ای به نام اکتین تشکیل شده است و صداهای بلند می تواند به این هسته ها آسیب برساند. محققان دریافتند که سلول‌های مو ظرفیتی برای رفع این نوع آسیب‌ها قبل از اینکه خیلی جدی شده و سلول‌های مو را از بین ببرند، دارند. پروتئینی به نام XIRP2 می تواند آسیب به هسته مو را حس کند، سپس به محل آسیب مهاجرت کرده و شروع به افزودن اکتین جدید کند.

این روش نه تنها برای احیای سلول های مو، بلکه برای رشته زیست شناسی سلولی به طور گسترده قابل استفاده است. شناسایی این فرآیند می‌تواند به کشف درمان‌های جدیدی برای کاهش شنوایی کمک کند، به‌ویژه زمانی که با تحقیقات مداوم در مورد بازسازی سلول‌های مو همراه باشد. اما به طور قطع، برای اینکه بتوان آن را به یک روش درمانی در انسان تبدیل کرد، باید بررسی های بیشتری صورت بگیرد.

 

ارسال نظر