شناسه خبر : 4943

بهبود ۸ رتبه ای جایگاه اقتصاد ایران در جهان

بهبود ۸ رتبه ای جایگاه اقتصاد ایران در جهان

پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران، با تلاش مدیران و مسئولان نظام، ایران از نظر شاخص‌های مختلف در میان کشورهای منتخب جهان قرار دارد و اکنون با ۸ رتبه ارتقا در جایگاه ۱۸ اقتصاد جهان قرار دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایبنا ، براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه، از آنجایی که توسعه هدف مشترک دولت‌ها و معیار رتبه بندی جوامع در رقابت های بین المللی است. ارزیابی میزان توسعه یافتگی با شاخص‌های تعریف شده از سوی برخی مجامع جهانی صورت می‌گیرد. عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران با شاخص‌های بین المللی و نیز معیارهای ملی برگرفته از اسناد فرادستی نظام، با نگاهی گذرا در حوزه‌های زیر مرور می‌شود:

آموزش و علمی

در این حوزه گسترش آموزش و رشد علم در چهار دهه گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد: گسترش آموزش طی سال‌های ۱۳۹۶ – ۱۳۵۶، افزایش نرخ با سوادی جمعیت ۶ ساله و بالاتر از ۴۸.۸ درصد به ۸۸.۲ درصد رسیده و همچنین افزایش نرخ با سوادی جمعت ۱۰ ساله تا ۴۹ ساله از ۵۰.۳ درصد به ۹۵.۲ درصد رسیده است.

نسبت عدالت جنسیتی نیز طی این ۴۰ سال به گونه ای بوده که افزایش سهم دانش‌آموزان دختر در کل دانش‌آموزان از ۳۸.۳ درصد به ۴۹.۳ درصد و کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس در رده ابتدایی از ۳۲.۳ به ۲۴.۶ درصد، متوسطه اول از ۳۹.۲ درصد به ۲۵.۶ درصد و متوسطه دوم نیز از ۴۳.۹ درصد به ۲۱.۲ درصد بهبود یافته است.

تعداد دانشجویان آموزش عالی از ۱۶۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۷۴ هزار نفر و افزایش نسبت دانشجو به جمعیت (۲۱ – ۱۸ سال) از ۴ درصد به ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین براساس مقایسه شاخص‌های آموزش عالی ایران با کشورهای منتخب ۱۳۹۶، ارقام جداول حاکی از شرایط مناسب آموزش عالی در کشور و قرار گرفتن در جمع ده کشور منتخب جهان است.

به گونه ای که ایران با داشتن ۴ میلیون و ۷۳ هزار و ۸۲۷ نفر دانشجو، در رده هشتم دنیا قرار دارد. طی۴۰ سال فعالیت انقلاب اسلامی ایران سهم بودجه تحقیقات از بودجه عمومی کشور از ۰.۶ درصد به ۲.۶ درصد رسیده است.

زیرساخت و اقتصاد

در بخش حمل و نقل عمومی طول آزادراه‌ها از ۱۳۷ کیلیومتر به ۲۴۰۱ کیلیومتر رسیده و افزایشی ۱۷.۵ برابری داشته و طول بزرگراه ها نیز با رشد ۳۲ برابری از ۵۳۹ کیلیومتر به ۱۶۸۲۰ کیلومتر رسیده است.

خطوط ریلی نیز از ۴۵۶۷ کیلومتر به ۱۱۳۴۲ کیلومتر و ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن به ۲۳۲ میلیون تن افزایش یافته و رشدی نزدیک به ۱۲.۲ برابر داشته است. در بخش مسکن نیز از ۲.۹ میلیون واحد به ۵.۵ میلیون واحد در بخش مسکن روستایی و از ۲.۴ میلیون واحد به ۱۷.۷ میلیون واحد افزایش یافته است.

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه طی ۴۰ سال گذشته ایران در بخش کشاورزی تولید گندم به خودکفایی رسیده و تولید از ۴ میلیون تن به ۱۳.۶ میلیون تن افزایش یافته است.

در بخش صادرات محصولات کشاورزی نیز شاهد رشد این بخش از ۲۸۵ میلیون دلار به ۵۷۷ میلیون دلار رسیده است.

همچنین سهم صادرات غیرنفتی به کل صادرات نیز از ۱۷.۶ درصد به ۳۹.۳ درصد افزایش یافته و نسبت درآمدهای نفتی به منابع بودحه عمومی از ۷۳.۱ درصد به ۲۸.۷ درصد کاهش یافته است.

ارتقا رتبه اقتصاد ایران در جهان

جایگاه اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتقا از جایگاه ۲۶ (در سال ۱۹۷۹) به جایگاه ۱۸ (در سال ۲۰۱۷) در جهان بهبود یافته است. براساس صندوق بین المللی پول نیز تا سال ۲۰۲۱ اقتصاد ایران به جایگاه پانزدهم جهان ارتقا خواهد یافت.

طبق گزارش سازمان ملل متحد جایگاه ایران به لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال های پس از انقلاب پیوسته رو به افزایش بوده به طوری که میزان آن از حدود ۰.۵۷ در سال ۱۳۶۹ با رشدی معادل ۳۸.۳ درصدی به حدود ۰.۸ در سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است.

نظام جمهوری اسلامی ایران، طی چهل سال گذشته با وجود موانع متعدد خارجی و داخلی همچون ترورها، جنگ تحمیلی، تحریم های اقتصادی و ... مستند به گزارش مراجع جهانی، در همه ابعاد توسعه به عنوان هدف مشترک دولت ها از پیشرفت تحسین برانگیز برخوردار بوده و در رقابت های بین المللی در رتبه کشورهای با توسعه بالا قرار گرفته است.

 


 

ارسال نظر