شناسه خبر : 3357

اعتبار اروپا در گرو راه‌اندازی سامانه مبادلات با ایران است

اعتبار اروپا در گرو راه‌اندازی سامانه مبادلات با ایران است

بلومبرگ با اشاره به تعلل کشورهای اروپایی در راه اندازی سامانه مبادلات مالی با ایران نوشت: اعتبار اروپا در گرو راه اندازی این سامانه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین، رهبران اتحادیه اروپا همواره از کشورهای اروپایی خواسته اند مستقلانه تر عمل کنند و نقش بین المللی خود را تقویت کنند. شکست آنها در ایجاد راهی برای دور زدن تحریم های ایران نشان داد که چقدر از این هدف دور هستند .

فدریکا موگرینی مقام ارشد اتحادیه اروپا در سپتامبر اعلام کرد برنامه‌هایی برای ایجاد یک سازوکار خاص (SPV) برای رابطه بین ایران و اروپا دارد. اروپا امیدوار بود معاهده برجام را پس از بیرون رفتن دولت ترامپ حفظ کند. تحریم‌های آمریکا که مانع صادرات نفت ایران میشود در روز 5 نوامبر اجرایی شد ولی سامانه SPV هنوز آماده نیست .

کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته اند کشور میزبان این مکانیسم مالی را پیدا کنند. اتریش قبلا این درخواست را رد کرده و لوکزامبورگ تحت فشار آلمان، فرانسه و انگلستان_سه کشور امضا کننده برجام‌قرار دارد تا میزبان SPV شود .

اینکه این سه کشور به جای اینکه خودشان داوطلب شوند، مسئولیت را به گردن کشور دیگری می اندازند بسیار مخرب است. انگیزه آنها روشن است. هرچه کشور بزرگتر باشد خطر عصبانی کردن ترامپ بیشتر است .

شکی وجود ندارد که ترامپ می‌تواند متحدانش را در صورت سرپیچی جریمه کند. مزایای SPV قابل تردید است. تنها می تواند برای شرکت های کوچک و متوسطی که با آمریکا در ارتباط نیستند، موثر باشد. در هر حال اگر کوچکترین معامله ای از طریق این سامانه انجام گیرد، انگیزه کوچک برای ایران خواهد بود برای ادامه قبول محدودیت‌های برنامه اتمی اش .

از زمان اعلام موگرینی، نمایندگان آمریکا بارها گفته اند که شرکت‌های بزرگ تمایلی به استفاده از SPV ندارند، ولی علی‌رغم اینکه آمریکا این اقدامات را «ببر کاغذی» نامیده مشخصا نگران است و این نگرانی نه تنها در مورد تاثیر آن بر اقتصاد ایران است، بلکه تاثیر نهایی آن بر قدرت آمریکا در کل و سیاست آن در ایران را هم به طور خاص در برمی‌گیرد .

دیوید مارتلاگ و برایان اوتول، مقامات سابق آمریکا که بر روی تحریم‌های آمریکا کار می کردند به تازگی نوشتند:« اینها نشان‌دهنده تلاش قابل توجه اتحادیه اروپا برای زیرپاگذاشتن تحریم‌های آمریکا و فراتر از آن سیاست آمریکا است . ایران ممکن است به خاطر وضع دوباره تحریم ها دچار سختی اقتصادی شود ولی این بار دیگر آن انزوای دیپلماتیک را نخواهد داشت».

تسهیل تجارت با ایران یکی از قدمهای آسان‌تر اتحادیه اروپا برای اثبات استقلال خود است. سایر اقدامات مثل ارتش مشترک اروپایی گران و بی طرفدار هستند .

موقعیت بازدارنده اتحادیه اروپا در ماه اوت برای پوشش تحریم‌های آمریکا بر ایران ارتقا پیدا کرد و مانع تبعیت شرکت های اروپایی از محدودیت های برون مرزی کشورهای غیرعضو شد و اجازه داد بتوانند برای هرگونه خسارت ناشی از چنین تحریم‌هایی ادعای خسارت کنند. اگر اعضای قدرتمندتر اتحادیه اروپا تصمیم گرفتندSPV را بسازند، می‌توانند به تمام کسب و کارها و شرکت ها اطمینان دهند در صورت کار کردن با این مکانیزم تحت حمایت کامل آنها قرار دارند. این کار می تواند به نوعی از سوئیفت هم حمایت کند و نارضایتی آن در قطع ارتباط با ایران را بیش تر سازد .

به نظر می رسد سیاست اصلی اروپا بازی دادن ایران تا پایان ریاست جمهوری ترامپ است. هیچ کس قصد ندارد خطر شدت یافتن جنگ تجاری با آمریکا را به جان بخرد . در عین حال اعتبار اروپا در گرو راه اندازی این سامانه است.

 


 

ارسال نظر