شناسه خبر : 2879

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

ذخایر کالاهای اساسی مطلوب است/ پرداخت ۸۳ درصد از طلب گندمکاران

ذخایر کالاهای اساسی مطلوب است/ پرداخت ۸۳  درصد از طلب گندمکاران

یزدان سیف ذخایر کالاهای اساسی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون ۸۳ درصد معادل ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از مجموع طلب ۱۲۶ هزار میلیارد ریالی گندمکاران پرداخت شده است و بقیه ان تا پایان مهر به کشاورزان پرداخت می شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یزدان سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اعلام این خبر افزود: در حوزه تأمین غذا و محصولات کشاورزی، دولت تنظیم بازار را در واردات و تولید پیگیری می کند.
وی با بیان اینکه امسال ۱۱ و نیم میلیون تن گندم تولید شد و دولت ۹ و نیم میلیون تن از این مقدار را خریداری کرد گفت: با اینکه بارندگی ها کاهش داشت اما میزان تولید گندم در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد افزایش داشت.

سیف افزود: ذخایر گندم کشور پاسخگوی مصرف یک سال است.

وی گفت: تاکنون ۸۳ درصد معادل ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از مجموع طلب ۱۲۶ هزار میلیارد ریالی گندمکاران پرداخت شده است و بقیه آن تا پایان مهر به کشاورزان پرداخت می شود.

سیف درباره نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده نیز افزود: درباره این نرخ اختلافی میان اعضای اقتصاد است که با حل آن نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می شود.

وی گفت: در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن تولید دانه های روغنی کشور بود که امسال پیش بینی می کنیم به بیش از ۴۰۰ هزار تن افزایش یابد.

سیف افزود: در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۹۰۰ هزار تن دانه روغنی در کارخانجات روغن کشی شد اما در مدت مشابه امسال ۱ و نیم میلیون تن دانه روغنی، روغن کشی شده که ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: ۵۳۱ هزار تن انواع روغن خام وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته این میزان کمتر است.

سیف افزود: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن میزان تولید برنج کشور است و تاکنون ۹۴۵ هزار تن واردات این محصول انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مازاد بر نیاز کشور برنج وارد شد امسال برای حمایت از کشاورزان، واردات برنج مدیریت بیشتری شده است.

سیف افزود: دولت تنظیم بازار بخش کشاورزی را در تقویت تولید داخلی می داند.

وی با بیان اینکه واردات ذرت دامی ۲۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است گفت: در گذشته ۲ و نیم میلیون تن شکر وارد کشور می شد اما سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰ هزار تن شکر، ۹۰۰ هزار تن تفاله خشک و تر برای خوراک دام و ۶۳۲ هزار تن ملاس در کشور تولید شد.

سیف افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط خشکسالی و میزان بارندگی از میانگین ۲۳۰ میلی متر به ۱۶۷ میلی متر کاهش یافته است دام هایی که علوفه آنها از مراتع تأمین می شود با مشکل روبرو شده اند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بسته جامعی را برای حمایت از تولید دام سبک از جمله تأمین علوفه و آب برای عشایر برای پایداری تولید تهیه کرده است اما برای به نتیجه رسیدن به زمان نیاز دارد.

سیف افزود: کسری تراز تجاری کشور در حوزه غذا از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۳ میلیارد دلار رسیده و بخش کشاورزی ۸۰ میلیارد دلار در سال تولید می کند.

 

ارسال نظر