شناسه خبر : 2286

روز شلوغ مجلس؛

مسعود کرباسیان در ایستگاه استیضاح/ حسن روحانی به صحن مجلس نیامد

مسعود کرباسیان در ایستگاه استیضاح/ حسن روحانی به صحن مجلس نیامد

استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی به دلیل ناکارآمدی در ساماندهی امور اقتصادی کشور در دستورکار امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش چابک آنلاین، استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی کشور به دلیل سوالاتی که تعدادی از نمایندگان از او دارند، امروز در دستوکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

 جلسه امروز با ریاست‌ علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و استیضاح از لحظات ابتدایی در دستوکار صحن قرار گرفت. براساس آیین‌نامه داخلی استیضاح وزیر که شامل دفاع او و صحبت‌کردن موافقان و مخالفان استیضاح‌اش می‌شود حدود پنج ساعت به طول خواهد انجامید.

این دومین استیضاحی است که در یک ماه اخیر در دستورکار مجلس قرارر گرفته است. در واقع بعد از اینکه نمایندگان و بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی تاکید کردند که کابینه دولت نیاز دارد تا در بخش‌های اقتصادی خود تغییر و تحول ایجاد کند و دولت خود را ملزم به آن ندید، مجلس خود وارد کار شده و تصمیم به ایجاد  این تغییرات گرفته است. پیش از این هم در یک استیضاح جنجالی و پر از افشاگری، مجلس رای اعتماد خود را از علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برداشت.   

انجام نشدن تکالیف قانونی در حوزه فعالیت‌های بانکی، اجرایی نشدن برنامه‌های اعلامی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، در نظر نگرفتن تدابیر لازم در سازماندهی اقتصادی، اجرایی نشدن عادلانه نظام مالیاتی به نحوی که بیشترین فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد وارد می‌شود از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر امور اقتصادی و درایی است.

موافقان و مخالفان استیضاح کرباسیان

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، هادی بهادری نماینده ارومیه، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک، عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول، طیبه سیاوشی نماینده تهران، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، الیاس حضرتی نماینده تهران، شادمهر کاظم‌زاده نماینده دهلران، صدیف بدری نماینده اردبیل و حسن نوروزی نماینده بهارستان، علی ساری نماینده اهواز، سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه به عنوان موافقان استیضاح کرباسیان سخنرانی خواهند کرد.

از کابینه دولت چه کسانی به جلسه استیضاح کرباسیان آمدند؟

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از اعضای هیات‌ دولت هستند که کرباسیان را در استیضاح همراهی می‌کنند. 

حاجی‌دلیگانی: چه وزیر اقتصادی هستید؟

حسینعلی حاجی دلیگانی که از پیگیران اصلی و جمع‌آوری کننده برای امضاح استیضاح کرباسیان بود در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در موافقت با آن گفت: شما گفتید تورم افسارگریخته پس از 26 سال تک‌رقمی شده است اما شما که وزیر شدید دلار به 12 هزارتومان رسید، متوسط یک متر مسکن 60 درصد افزایش پیدا کرد.

او با بیان اینکه ما در این یک سال وزارت شما بالاترین میزان نقدینگی کشور را تجربه کردیم، افزود: شما رشد اقتصادی را 1 تا 4 درصد کاهش دادید. حاجی‌دلیگانی با اشاره گرانی‌ها و نابسامانی اقتصادی بیان کرد: شاخص قیمت خوراکی‌ها در ماه 9 درصد رشد داشته است. رتبه کسب و کار ایران در این یک سال 4 رتبه نزول داشته است. قیمت سکه از 1 میلیون و 200 هزار تومان به بالای 4 میلیون رسیده است.

نماینده شاهین‌شهر تاکید کرد: سفره‌های مردم از کوچک شدن به نامرئی شدن رسیده است. شما مردم فقیر را فقیرتر کردید. گوشت کیلویی 70 هزار تومان با سفره‌های مردم بیگانه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: نقش شما در بسته ارزی چه بود؟ 9 تا 18 میلیارد دلار ارز این کشور را به تاراج دادید. اگر در این بسته نقش نداشتید چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید؟

خادمی: آقای کرباسیان آیا صدای مستمندان را نمی‌شنوی؟

هدایت‌الله خادمی،‌ نماینده استیضاح در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد بیان کرد: چرا مدیریت صدها شرکت هولدینگ را به دوستان و نزدیکان خود داده‌اید؟ چگونه است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت می شود و زندگی برخی‌ها بهتر می‌شود؟

او ادامه داد: درست است که رئیس‌جمهور مسئول همه این مشکلات کشور است اما وزیری که از گمرکات گرفته تا بیمه و مناطق آزاد را در اختیار مدیریت دارد از او نپرسیم از که بپرسیم؟

خادمی با تاکید بر اینکه در این یکسال گذشته شما نه استراتژی برای پیشبرد اقتصاد کلان داشتید و نه برنامه‌ای برای سازمان‌های تحت مدیریت خود داشتید،

عنوان کرد: استفاده از افرادی در بیمه مرکزی که یک سال گذشته را یا در انتظار سفر به چین به سر کردند یا می خواستند در بانک مرکزی متصدی شوند چه معنایی دارد؟

این نماینده مجلس گفت: بنگلادش هم مثل ایران نیست. صنعت بانکداری کشور رو به نابودی است. بانک‌های دولتی بانی اکثر رانت‌ها و فسادها شده‌اند.

عضو کمیسیبون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بانک‌ها تاکید کرد: بانک‌ها چه ارتباطی با صنایع فولاد دارند؟ مدیریت صدها شرکت هولدینگ را به دوستان و نزدیکان خود داده‌اید؟ اگر به یک نفر غیر از حلقه فامیلان و مسئولان خود مسئولیت داده‌اید نام ببرید. در هیچ کشوری اینگونه فساد وجود ندارد.

خادمی در ادامه با اشاره به وضعیت بیکاری در کشورف عنوان کرد: جوانان این کشور بیکار و بدبخت و افسرده هستند. جناب آقای ایکس درخواست یک خودروی سانتافه از شما می کند و شما همان روز خودروی 300 میلیونی را 100 میلیون به او تخفیف دادید.

او همچنین تاکید کرد: اگر خاوری نیست اما روحیه اشرافی گری او همچنان در کشور جاری است. ژن‌های معیوب بر سر فعالیت هستند در حالی که فوق‌لیسانس‌ها بیکار هستند.

رحیمی جهان‌آبادی: کرباسیان توانایی مدیریت اقتصادی کشور را ندارد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزارت اقتصاد ناتوان از مدیریت اقتصاد کشور است، گفت: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی ناتوانی و ضعف مدیریت آقای کرباسیان باشد.

او با اشاره به وضعیت گمرک کشور گفت: فساد در گمرک، ناتوانی در مدیریت بازار ارز ناشی از مدیریت آقای کرباسیان است. وزارت اقتصاد ناتوان از مدیریت اقتصاد کشور است. آقای کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان کشور را مدیریت کند.

رحیمی‌جهان‌آبادی خطاب به کرباسیان ادامه داد: مقصر بی سامانی در گمرک چه کسی است؟ به عنوان رئیس فراکسیون مرزنشینان به آقای کرباسیان فساد در گمرکات را گزارش دادم اما هیچ اقدامی از سوی ایشان برای حل این مشکل انجام نشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: یا وزیر را نباید استیضاح کرد و یا اگر به استیضاح رسید نباید نگاه سیاسی داشته باشیم. باید از حقوق ملت دفاع کرد، مردم زیر فشار اقتصادی در حال له شدن هستند.

رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سوال نمایندگان از رییس‌جمهوری عنوان کرد: محورهای سوال از رئیس جمهور ناشی از ناتوانی شخص شماست، رئیس جمهور باید پاسخگوی ناتوانی و ضعف مدیریت شما باشد.

او با بیان اینکه وزیر اقتصاد درک درستی از تئوری های اقتصادی ندارد گفت: اقتصاد دولت آقای روحانی بیمار است و شخص آقای کرباسیان مقصر این بیماری است. وزیری که نمی تواند در شرایط جنگ اقتصادی زیرمجموعه خود را اداره کند باید حذف شود.

وی در پایان تاکید کرد: مردم ایران زیر فشار مشکلات اقتصادی کمرشان شکسته است، اگر رای به استیضاح ندهید باید پاسخگوی مردم باشید.

بهادری: به اقتصاد حتی به اندازه فوتبال اهمیت ندادیم

هادی بهادری، نماینده ارومیه در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد با گلایه از رییس‌جمهوری گفت: من در وهله اول از آقای روحانی گلایه دارم که در راس وزارت اقتصاد، آدم اقتصاددان وجود ندارد. وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ‌کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است و به بحث تخصص هیچ توجهی نشده است و هر جایی ما به تخصص توجه نکردیم، آسیب‌های جدی دیده‌ایم.

وی افزود: ما حتی به اقتصاد به اندازه فوتبال اهمیت نداده‌ایم، وقتی می‌بینیم در فوتبال مربی متخصص نداریم از کشورهای خارج می‌آوریم اما در اقتصاد در همین حد هم اهمیت داده نشده است. وزارت اقتصاد توان هماهنگی را ندارد، تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی‌تواند تئوری‌پردازی کند. آقای روحانی با وصله و پینه نمی‌توان کابینه را اداره کرد.

بهادری متذکر شد: تذکر بعدی من به خود شماست، آقای کرباسیان حالا که به شما پیشنهاد وزارت اقتصاد را دادند چرا پذیرفتید؟ شما که خود گفتید اقتصاد کلان نمی‌دانید چرا استعفا ندادید و عذرخواهی نکردید؟ وضعیت مردم را می‌دانید؟ می‌دانید ریشه گرانی در وزارت شماست؟ می‌دانید اگر می‌توانستید گرانی را کنترل کنید این وضعیت مردم نبود؟

وی افزود: می‌دانید بانک‌ها در سود تولیدی‌ها شریک هستند؟ برای تولید یک سال تا دو سال زمان می‌برد که سرمایه‌گذاری شود؟ می‌دانید وام‌ها مسدود می‌شود؟ آقای کرباسیان می‌دانید بند و تبصره 16 هنوز اجرا نشده است؟ گمرک شما باعث شده امروز تلنباری از محصولات که در حال فاسد شدن هستند در انبارها وجود داشته باشد. آیا می‌دانید قاچاق از مبادی گمرک انجام می‌شود؟ می‌دانید اصناف بیچاره شده کسانی که سکه خریدند باید مالیات دهند؟ می‌دانید تولیدکنندگان در زندان هستند و عدالت مالیاتی وجود ندارد؟ مالیات یک استان در یک صنف با استان دیگر متفاوت است؟

بهادری خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما انسان خوش‌برخورد و خوش‌منشی هستید اما به رغم این موضوع توانایی هماهنگی تیم اقتصادی را ندارید. از همکاران عزیز خواهش می‌کنم با رای به استیضاح وزیر اقتصاد اجازه آسیب بیشتر به این وزارتخانه و وضعیت معیشت مردم را ندهند تحریم‌ها هنوز آغاز نشده وضع کشور این است.

ارسال نظر