شناسه خبر : 13531

کشاورز کارت از هفته آینده در سراسر کشور عملیاتی می‌شود

کشاورز کارت از هفته آینده در سراسر کشور عملیاتی می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از عملیاتی شدن کشاورز کارت از هفته آینده در سراسر کشور خبرداد و گفت: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان پرداخت هزینه بابت خرید نهاده‌ها است که با داشتن این کارت برطرف می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، « جواد وفابخش » با اشاره به اینکه برای دریافت این کارت مدارک خاصی لازم نیست افزود: تنها حساب بانکی که کشاورزان در شعب بانک کشاورزی دارند برای استفاده از امکانات این کارت کفایت می‌کند.

وی اظهارداشت: در صورت داشتن کشاورز کارت، تنها با معرفی یک ضامن تسهیلات بانکی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دادن کارت براساس اعتبار کشاورزان است تصریح کرد: کشاورزان در این طرح به عنوان کسانی که دارای اعتبار در تولید کشور هستند، شناسایی می‌شوند.

توزیع نهاده های کشاورزی از ۳ هزار پایانه 

وفابخش در بحث تامین کود افزود: فروشگاه‌های اختصاصی برای این کار در نظر گرفته شده است که توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است و توزیع کود در آنجا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدای اجرای این طرح از حدود سه هزار پایانه که در مراکز فروش نهاده‌های کشاورزی وجود دارد استفاده می‌کنیم.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش زراعت گفت: تاکنون یک هزار و ۵۰۰ پایانه آماده شده و مابقی در هفته آینده آماده خواهد شد و این کارت‌ها در پایانه‌های مخصوص که در این فروشگاه‌ها هست دارای کارکرد خواهند بود.

وی افزود: در مرحله اول به علت گران شدن کودها و نهاده‌های کشاروزی مقرر شد این کار دربخش کودهای وارداتی و همچنین کودهای شیمیایی انجام شود و در مرحله بعد برای سایر نهاده انجام خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر منابع اعتباری این طرح حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که با مساعدت بانک کشاورزی و بانک مرکزی تامین شده است.

وی افزود: در ماه‌های آینده با افزایش منابع اعتباری جدید، هم مبالغ تسهیلاتی و هم اقلام دیگر مانند سموم شیمیایی، سایر کودهای غیر شیمیایی و سایر نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: این طرح در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان کارت اعتباری وجود دارد که براساس یک اعتبار، نهاده‌ها خریداری می‌شود و در زمان فروش محصول با کشاورزان محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کشاورز کارت برای ارتقا و رشد فرهنگ بانکداری الکترونیکی در جامعه کشاورزان و روستائیان کشور طراحی شده است، در ضمن کشاورزان و دامداران کشور به منظور سهولت در دریافت وجوه حاصل از فروش محصولات خود (گندم، چای و ...) به دولت و بیمه محصولات کشاورزی نیز از این کارت استفاده می کنند.

در مرحله نخست، این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد.

براساس ارایه این کارت از سه میلیون تن کود مورد نیاز سالانه کشاورزان، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره با قیمت سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد؛ اما سایر کودهای وارداتی به دلیل تغییر قیمت ارز از ترجیحی به نیمایی با افزایش قیمت عرضه می شود.

 

ارسال نظر