شناسه خبر : 11627

میزان واردات گل و گیاه به کشور کمتر از ۱۵ میلیون دلار است

میزان واردات گل و گیاه به کشور کمتر از ۱۵ میلیون دلار است

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به تولید حدود ۴ میلیارد گل شاخه بریده، گلدان و درخت و درختچه در کشور، از رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولیدات گل و گیاه زینتی طی ۷ سال گذشته خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، غلامرضا تقوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر در کشور بیش از ۷۸۰۰  هکتار اراضی تحت کشت گل و گیاه زینتی  اعم از گلخانه و فضای باز وجود دارد، اظهار کرد:از این میزان سطح زیرکشت حدود ۴ میلیارد گل شاخه بریده، ‌ گلدان، درخت و درختچه زینتی تولید می شود و تولیدات نسبت به سال‌های گذشته و به طور میانگین طی ۷ سال گذشته در حوزه های مختلف  ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ با توجه به شیوع کرونا ۴۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و این در حالیست که میزان واردات گل و گیاه کمتر از ۱۵ میلیون دلار بوده است و تراز تجاری گل و گیاه مثبت است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: گل و گیاه زینتی تولید شده در کشور به کشورهای ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قطر و عراق  صادر می شود. اکثرا صادرات به صورت گلدان، درخت ودرختچه بوده اما استان خراسان رضوی توانسته به کشورهای هم مرز خود گل شاخه بریده صادر کند.

وی در ادامه صحبت‌هایش به روز ملی گل اشاره کرد و گفت:در سال ۱۳۸۴  روز ۲۵ خرداد به عنوان روز ملی گل نامگذاری شد و قرار شد که به مدت  یکسال این روز گرامی داشته شود و چناچه اگر در سال‌های بعد این موضوع مورد پذیرش قرار گرفت، ادامه یابد. تولیدکنندگان گل و گیاه نیز سال بعد این روز را گرامی داشتند تا اینکه این روز فقط برای همان یکسال در تقویم درج شد و سال های بعد در تقویم دیده نشد و علی رغم پیگیری تولیدکنندگان، این روز مجددا به تقویم بازنگشت.

تقوی تصریح کرد: هرسال این روز با اهدای گل، برگزاری مراسم هایی مانند سخنرانی یا گلباران مزار شهدا و یا ایجاد بزرگترین سبدهای گل گرامی داشته می‌شود و امسال نیز اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط با گل و گیاه تصمیم گرفتند برای تقویت روحی جامعه به صورت خودجوش این روز را گرامی دارند و آن را پررونق تر و بهتر از سال های گذشته برگزار کنند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: به دلیل اینکه بهار نماد طبیعت است، گل و گیاه سمبل رویش و زیبایی هستند و  هفته جهاد کشاورزی نیز در همین ایام است، تمام این موارد باعث شد تا ۲۵ خرداد روز ملی گل اعلام شود تا میان مردم و  گل و گیاه آشتی ایجاد شود و بازار نیز رونق یابد.

ارسال نظر