شناسه خبر : 1089

ایجاد ۳۰۰هزار فرصت شغلی از طریق ساخت و ساز مسکن؛

نوبخت: بدهی پیمانکاران به بانک ها تسویه می‌شود/ نوسازی بافت فرسوده شهرها و بویژه شهرهای بزرگ

نوبخت: بدهی پیمانکاران به بانک ها تسویه می‌شود/ نوسازی بافت فرسوده شهرها و بویژه شهرهای بزرگ

سخنگوی دولت گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی فعالان اقتصادی، پیمانکاران و واحدهای تولیدی به بانک ها که از دولت طلب دارند بر اساس مصوبه هیات وزیران تسویه می شود.

به گزارش چابک آنلاین؛ محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در جلسه اخیر هیات دولت دو مصوبه درخصوص آیین نامه های اجرایی تبصره 5 و 18 قانون بودجه به تصویب رسید که این مصوبات تاثیراتی در اقتصاد ملی دارد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: بر اساس مصوبه تبصره 5، افرادی که از دولت طلبکار و به بانک ها نیز بدهکار هستند، اسناد تسویه خود را از دولت دریافت و به بانک ها بابت بدهی خود ارائه می کنند.

سخنگوی دولت از مزایای این مصوبه را این موضوع دانست که بار بزرگی از دوش افرادی که عمدتا فعالان اقتصادی، پیمانکاران یا واحدهای تولیدی بدهکار به بانک هستند، برداشته می شود.

نوبخت افزود: بانک ها مطالباتی از این افراد دارند که آنها نمی توانند پرداخت کنند که با این اقدام صورت وضعیت مالی بانک ها روشن شده و از سوی دیگر بانک ها نیز از جهت بدهی خود به بانک مرکزی آسوده می شوند.

وی به مصوبات جلسه اخیر شورای پول و اعتبار اشاره کرد و اظهارداشت: در این جلسه با توجه به ترازنامه مالی مشخص شد بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 10 هزار میلیارد تومان است که به هشت هزار و 500 میلیارد تومان تقلیل یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بدهی شرکت ها و موسسات دولتی نیز به بانک مرکزی کاهش یافته است.

نوبخت یادآور شد: البته پنج هزار و 800 میلیارد تومان از این بدهی مربوط به سازمان هدفمندی یارانه ها است که در سال 89 یا 90 برای دادن یارانه از بانک مرکزی استقراض شد.

وی با تشکر از همکاری مجلس شورای اسلامی با دولت در این زمینه تصریح کرد: دولت خود را مقید می داند سال به سال بدهی خود را به نظام بانکی و بانک مرکزی کاهش دهد.

وی همچنین درمورد مصوبه آیین نامه اجرایی تبصره 18 توضیح داد: این مصوبه برای جوانان،زنان و دانش آموختگان دانشگاهی به منظور ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی از طریق اجرای 14 برنامه است.

سخنگوی دولت با یادآوری این که برای این منظور 65 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از ردیف های تامین اعتبار، سه هزار میلیارد تومان و ردیف بعدی پنج هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها است، 12 هزار و 400 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات عمرانی، 15 هزار میلیارد تومان از طریق مشارکت صندوق توسعه ملی و 30 هزار میلیارد تومان توسط نظام بانکی در نظر گرفته شده است

نوبخت به جلسه امروز رییس جمهوری با استانداران و شهرداران کشور در زمینه اشتغال اشاره کرد و گفت: قرار است 300 هزار فرصت شغلی از طریق ساخت و ساز مسکن فراهم شود که از طریق نوسازی بافت فرسوده شهرها و بویژه شهرهای بزرگ خواهد بود.

وی برای آگاهی مردم توضیح داد که پیش از این نوسازی بافت فرسوده به این صورت بود که تنها برای نوسازی یک واحد تسهیلات داده می شد و به صورت بی قواره واحدها افزایش می یافت و از طرفی واحدهایی هم به صورت مخروبه باقی می ماند که از این طریق رفاهی حاصل نمی شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در نوسازی جدید همه خانه ها تخریب و محل کاملا بازسازی می شود و بر اساس نقشه شهری، بیمارستان، کلانتری، پارک و دیگر نیازهای شهری مشخص و ساخته می شود.

نوبخت همچنین گفت: حدود نیمی از ساختمان هایی که افراد توسعه گر در محل بافت های فرسوده احداث می کنند متعلق به مالکان است و نیمی دیگر این ساختمان ها را افراد توسعه گر می توانند بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: دولت تقبل کرده است به متقاضیان وام 6 درصدی پرداخت کند که عمده آن ها هم خانه اولی ها هستند.

سخنگوی دولت یادآور شد: به این ترتیب علاوه بر اشتغال زایی گسترده، بخش تولید از کالای داخلی هم حمایت می شود چرا که اغلب مصالح استفاده شده در صنعت ساختمان، داخلی است که هم ارزانتر و هم با کیفیت تر است.

نوبخت افزود: علاوه بر این 200 هزار واحد مسکونی که قرار است در بافت های فرسوده احداث شود، حدود 50 هزار واحد مسکونی حمایتی در شهرها و به همین تعداد در روستاها با تسهیلات ارزان قیمت احداث شود.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به برنامه دولت برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری اشاره کرد و اظهارداشت: پیش از این برنامه دولت برای از رده خارج کردن 90 هزار تاکسی فرسوده را اعلام کرده بودیم که از این تعداد تاکنون 61 هزار و 448 دستگاه از رده خارج شد. با این حال عمده مشکل در نوسازی ناوگان فرسوده بحث اتوبوس ها و کامیون ها است.

وی همچنین گفت: سال گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی تبصره 18 قانون بودجه 97 مقرر کردند که 10 میلیارد و 800 میلیون دلار در این زمینه هزینه شود که آیین نامه اجرایی آن در جلسه روز یکشنبه به تصویب رسید.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: بر این اساس شرکت های صنایع خودرویی ما قطعات مورد نیاز خود را به صورت فاینانس از خارج وارد می کنند و دولت اصل و سود این منابع را از طریق سازمان برنامه و بودجه تضمین می کند.

نوبخت با بیان این که بخشی از منابع از سوی صندوق توسعه ملی تامین می شود، اظهار داشت: این طرح علاوه بر اشتغال زایی، باعث نوسازی ناوگان فرسوده و مصرف کمتر سوخت و بهبود وضع هوا می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی خزانه کشور، گفت: این گزارش نشان می دهد که تا 14 تیرماه97 کل منابع بالغ بر 82 هزار و 600 میلیارد تومان است در حالی که این رقم در سال گذشته 51 هزار و 400 میلیارد تومان بود.

نوبخت یادآور شد: به این ترتیب از 107 روز اول سال، مجموع دریافت های دولت 61 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی و گمرکی حدود پنج درصد اضافه و 68 درصد به منابع اضافه شده، سهم نفت بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری به جای دو میلیون و 410 هزار بشکه، حدود دو میلیون 550 هزار بشکه نفت فروخته شد و به جای 55 دلار در دو ماهه اخیر هر بشکه نفت به 71 دلار فروخته شد.

نوبخت ادامه داد: بنابراین هم به جهت ارزی وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر است و هم از نظر ریالی، چرا که قبلا این اعداد قبلا در سه هزار و 300 تومان ضرب می شد اما در 4 هزار و 200 تومان ضرب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بر اساس گزارش خزانه اعتبارات هزینه ای(جاری) 6 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است که شامل حقوق ها، یارانه ها، معوقات افزایش سنواتی و پاداش بازنشستگی بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: تا تاریخ 14 تیر ماه مبلغ پرداخت عمرانی 23 هزار و 260 میلیارد تومان است در حالی که سال گذشته کل پرداختی بخش عمرانی در این مدت یک هزار و 44 میلیارد تومان بود.

نوبخت گفت: علاه بر این سال گذشته در مدت مشابه برای حوادث غیرمترقبه 64 میلیارد و 500 میلیون تومان اختصاص یافت اما امسال در این مدت 831 میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

ارسال نظر