شناسه خبر : 10369

بدترین هفته معاملاتی هواپیماسازی بوئینگ در بورس آمریکا رقم خورد

بدترین هفته معاملاتی هواپیماسازی بوئینگ در بورس آمریکا رقم خورد

با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان و رسیدن آن به ایالات متحده، بورس آمریکا به آن واکنش نشان داد و رشد ۱۱ ساله آن متوقف شد. حتی تنفس مصنوعی فدرال رزرو هم نتوانست از این سقوط بزرگ جلوگیری کند و بدترین روز معاملاتی در ۳۲ سال گذشته برای بورس آمریکا رقم خورد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از وطن امروز، دستور روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف تمام پروازها بین آمریکا و اروپا هر 3 شاخص اصلی بورس وال‌استریت را در سراشیبی سقوط قرار داد.

شاخصS&P و نزدک برای نخستین‌بار از سال 2008 و بحران رکود بزرگ اقتصادی، پنجشنبه شاهد بازار صف‌های فروش بودند و عملا روند رشد 11‌ساله آنها متوقف شد.

شرکت‌های پرطرفدار در شاخص داوجونز نیز بدترین روز را از سال 1987 به بعد و دوشنبه سیاه آن سال تا به امروز تجربه کردند. 2 شاخصS&P و نزدک با توجه به از دست دادن حدود 10 درصد از ارزش خود فقط در معاملات دیروز، در مجموع طی 16 روز معاملاتی گذشته 25 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

به گزارش AM نیویورک، جوزف استراکا، رئیس بخش سرمایه‌گذاری مؤسسه نواپوینت در ایالت آتلانتا می‌گوید: تداوم روند نزولی بازارها به ما می‌گوید هر کاری که تا حالا برای بهبود اوضاع انجام شده، کافی نبوده است. مردم حتی یک مورد اقدام قابل قبول نمی‌بینند انجام شده باشد که زندگی آنها را به حالت طبیعی بازگرداند، بنابراین بی‌ثباتی همچنان تداوم خواهد داشت.

در بورس وال‌استریت نیز ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی به طور متوسط 6/19 درصد سقوط کرد. برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا هم شرایط بسیار بغرنج شد، چرا که بانک جی‌پی مورگان حمایت از ارزش سهام این شرکت را کنار گذاشت و قیمت هر برگ سهام بوئینگ 1/18 درصد سقوط کرد و بدترین هفته معاملاتی برای هواپیماسازی بوئینگ در تاریخ بورس آمریکا رقم خورد.

پس از اینکه فدرال‌رزرو اعلام کرد روز پنجشنبه ۵۰۰ میلیارد دلار به بانک‌ها نقدینگی تزریق می‌کند و روز جمعه هم یک تریلیون دلار قرارداد بازخرید اوراق قرضه ارائه خواهد کرد، شاخص‌های سهام موقتاً از سقوط باز ایستادند؛ هر چند این موارد انتظار سرمایه‌گذاران را برای تقویت اقتصاد آمریکا در برابر ویروس کرونا برآورده نکرد و شاخص‌ها دوباره سقوط خود را از سر گرفتند.

در پایان معاملات پنجشنبه آمریکا (بامداد جمعه به وقت تهران) پس از اینکه دولت آمریکا نتوانست نگرانی‌های بازار درباره تأثیرات اقتصادی شیوع کرونا را تسکین دهد، شاخص‌های سهام به میزان سقوط اولیه خود افزودند و در پایان سقوطی تاریخی را به ثبت رساندند. میانگین صنعتی داوجونز ۲۳۵۲ واحد یا 99/9 درصد سقوط کرد و در ۲۱۲۰۰ واحد بسته شد.

این بدترین سقوط یک روزه این شاخص از دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ تاکنون بود که در آن بیش از ۲۲ درصد سقوط کرده بود. اس‌ان‌پی ۵۰۰ با سقوط سنگین 5/9 درصدی به ۲۴۸۰ واحد بازگشت.

کامپوزیت نزدک 4/9 درصد از ارزش خود را از دست داد و در ۷۲۰۱ واحد بسته شد. حالا هر ۳ شاخص سهام آمریکا در محدوده مقاومت فنی قرار گرفته‌اند. شاخص داوجونز پس از ۱۱ سال وارد این محدوده شد و به روند رشد متوالی تاریخی خود پایان داد.

سقوط سهام آمریکا در معاملات  روز پنجشنبه به قدری شدید بود که پس از باز شدن بازارها، معاملات به مدت ۱۵ دقیقه متوقف شد. حتی بدترین سقوط یک‌روزه سهام در بحران مالی بزرگ ۲۰۰۸ به این حجم نبوده است.

انتظار می‌رود این هفته بانک مرکزی فدرال آمریکا برای دومین بار در ماه جاری و با هدف کنترل اوضاع، نرخ بهره در این کشور را کاهش دهد. اما چیزی که بازارها به دنبال آن هستند این است که اقدامی محسوس از سوی دولت ببینند که نشان دهد دولت آمریکا در تلاش است رکود کنونی را کنترل کند. ارزش سهام برخی بانک‌های آمریکایی نیز تا 5/10 درصد ریزش داشت، چرا که این بانک‌ها نسبت به پایین آمدن نرخ بهره دلار آسیب‌پذیر بوده‌اند.

 سقوط پنجشنبه بورس آمریکا باعث شد برای دومین بار در هفته جاری انجام معاملات پیش از بسته شدن بازار در زمان مقرر از سوی ناظران متوقف شود.

ارسال نظر