شناسه خبر : 10238

فاصله گرفتن از دلار آمریکا، تجارت خارجی ایران را چابک‌تر خواهدکرد

فاصله گرفتن از دلار آمریکا، تجارت خارجی ایران را چابک‌تر خواهدکرد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با بیان اینکه هر اندازه از دلار فاصله بگیریم، تجارت ایران چابک‌تر خواهد شد، گفت: ما از اینکه روبل روسیه مبنای تجارت با اتحادیه اوراسیا باشد، استقبال می‌کنیم.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایبنا، هرویک یاریجانیان درباره تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا با بیان این مطلب افزود: هر اندازه از دلار آمریکا فاصله بگیریم، تجارت خارجی ایران چابک‌تر و چالاک‌تر خواهد شد و از اینکه روبل روسیه مبنای تجارت با اوراسیا باشد و همچنین نقل و انتقالات پول با استفاده از سیستم سوئیفت روسیه باشد، استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز سیستم سوئیفت روسیه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده و در حال بررسی برای اجرای آن هستند، افزود: همچنین هنوز در حال بحث و بررسی برای این هستند که روبل روسیه به عنوان واحد پول مبنا در اتحادیه اوراسیا قرار بگیرد. این موضوع هنوز در حد حرف است و ما شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در تجارت خارجی هر اندازه بتوانیم از دلار فاصله بگیریم قطعا به نفع ما خواهد بود؛ هرچند این موضوع بسیار سخت است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان درباره افزایش صادرات به ارمنستان بعد از الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا نیز گفت: با وجودی که ایران تا سه سال آینده عضو ناظر اتحادیه اوراسیا خواهد بود، اما از آبان ماه که موضوع برداشتن تعرفه‌ها اجرایی شد، برای اولین بار صادرات ایران به ارمنستان از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرد و رکورد شکست.

وی تصریح کرد که تا قبل از این همواره میزان صادرات ایران به ارمنستان کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار در سال بود و شرایط موجود بسیار متفاوت از گذشته است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال اظهار داشت: برای افزایش واردات از ارمنستان به ویژه واردات کالاهای استراتژیک با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. وزارت صمت در حال حاضر ورود برخی اقلام که پیش تر ما آنها را از ارمنستان وارد می‌کردیم ممنوع کرده و همچنین محدودیت‌هایی برای همکاری‌های بانکی و نقل و انتقال ارز داریم که بر روند واردات ما از این کشور همسایه تاثیر منفی گذاشته است.

ارسال نظر