شناسه خبر : 35618

پلمب ۱۰۴۱ بنگاه مشاور املاک متخلف در ۲۴ استان

پلمب 1041 بنگاه مشاور املاک متخلف در 24 استان

تا تاریخ ۱۷ تیر‌ سال جاری، ۱۰ هزار ۴۷۷ بنگاه مشاور املاک در ۲۵ استان کشور مورد بازرسی قرار گرفتند که از این تعداد، ۱۰۴۱ بنگاه مشاور املاکِ متخلف، شناسایی شده و پلمب شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، بر اساس اطلاعات رسیده از وزارت راه و شهرسازی در راستای ساماندهی بازار اجاره و خرید و فروش مسکن، طرح بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این اطلاعات، تا تاریخ 17 تیر‌ سال جاری، 10 هزار 477 بنگاه مشاور املاک در 25 استان کشور مورد بازرسی قرار گرفتند و از این تعداد 1041 بنگاه مشاور املاک متخلف شناسایی شده و پلمب شدند.

بر اساس آمار یاد شده، بنگاه‌های مشاور املاک متخلف علاوه بر پلمب به میزان 67 میلیارد و 970 میلیون تومان نیز جریمه تعزیراتی نقدی شدند.

این گزارش تاکید می‌کند، استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد جزء استان‌هایی هستند که هنوز مشاوران املاک در آن‌ها مورد بازرسی قرار نگرفته است.

*مشاوران املاک متخلف رکن نابه‌سامانی بازار مسکن

در این راستا، محمد مهدی یاری گفت: بی‌توجهی به وضعیت صنف مشاوران املاک در سال‌های اخیر یکی از عوامل نابه‌سامانی بازار مسکن بوده است.

* تاریخچه مشاوران املاک در ایران

 بر اساس اسناد تاریخی اولین معامله قانونی ثبت شده در ایران به سال 1302 باز می‌گردد اما پیش از آن نیز در دورن مشروطه و سال 1290 هجری قانونی تحت عنوان «قانون ثبت اسناد و دفتر راکد کل» در حوزه های محاکم ابتدایی وزارت عدلیه وقت تاسیس شد. در واقع هیچکدام از قوانین بالا لازم الاجر نبودند تا در سال 1310 شمسی قانون ثبت اجباری یا عمومی تصویب شد.

قوانین ثبت املاک و مستغلات هرچند که الزام آور باشد اما بدون دخالت مشاوران املاک نمی‌تواند به نتیجه برسد. زیرا مرجع مناسبی برای انجام معاملات و ثبت و ضبط آن موجود نخواهد بود و برآورد می‌شود، همزمان با ثبت رسمی املاک و مستغلات بنگاه‌های مشاور املاک هم فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

طی سال‌های اخیر، مردم همواره از مشاوران املاک به عنوان رکن ایجاد نابه‌سامانی در بازار مسکن یاد کرده‌اند.

در این راستا عدم پذیرش مسئولیت معامله و اتفاقات میان خریدار و فروشنده از جمله این نارضایتی‌ها تلقی می‌شود.

 

ارسال نظر