شناسه خبر : 9940

سطح بیمه مزارع کشاورزی استان اردبیل ۳ برابر شد

سطح بیمه مزارع کشاورزی استان اردبیل 3 برابر شد

۲۲ نفر از کشاورزان نمونه استان اردبیل در حوزه‌های زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی، دام و طیور و شیلات روز دوشنبه طی آیینی به مناسبت دهه مبارک فجر تجلیل شدند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این آیین با اشاره به جایگاه پایین کشور و به خصوص استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی در سال پیروزی انقلاب گفت: در طول ۴۱ سال بعد از انقلاب، بخش کشاورزی استان با تحول شگرفی مواجه بوده و میزان تولیدات در هر بخش بیش از سه برابر شده است.

خلیل نیکشاد افزود: پیش از انقلاب در سطح استان اردبیل ۲۰۰ هزار تن گندم تولید می‌شد ولی با اجرای طرح‎های مهم آب و خاک و ارتقای کیفیت بهره برداری، چند سال است که به طور متوسط سالانه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید می‌شود.

وی افزایش تولیدات شیلات استان اردبیل از ۱۵۰ تن به بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن، محصولات زراعی از ۷۰۰ هزار تن به بیش از سه میلیون تن و محصولات دامی از ۱۴۸ هزار تن به بیش از ۳۸۰ هزار تن را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان اردبیل ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به جذب ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی استان در سال جاری و کسب رتبه نخست کشوری در این زمینه اظهار کرد: امسال با اجرای طرح آبیاری قطره‌ای و مدرن در سه هزار و ۲۰۰ هکتار، رتبه استان اردبیل از جایگاه ۲۶ به رتبه ششم کشوری ارتقا یافت.

وی از واگذاری ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی واقع در پایاب سد خداآفرین به عشایر و روستاییان ساکن در منطقه گفت: برای اجرای طرح ملی احداث شبکه آبیاری در پایاب سد خداآفرین تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و این طرح با صرف ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار، سال آینده به طول کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

نیکشاد، آغاز عملیات احداث بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان با یک هزار و ۶۰۰ هکتار را اقدامی بزرگ برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشاورزی این استان دانست و افزود: تا سال گذشته ۱۲ هکتار گلخانه در استان اردبیل احداث شده بود ولی با اقدامات سال جاری، هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ هکتار از شهرک گلخانه‌ای مغان به متقاضیان واگذار شده که در حال احداث سازه و یا تولید محصول هستند.

وی مجموع اعتبار هزینه شده برای احداث این شهرک را ۳۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۷ هکتار از این مجتمع گلخانه‌ای به زیر بار رفته و در حال تولید محصول است و این رقم تا عید امسال به بیش از ۱۰۰ هکتار خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزایش ۱۰ برابری تولید، ، کاهش ۱۰ برابری مصرف آب، اشتغال ۱۰ برابری نسبت به مزارع سنتی، اشتغال هشت تا ۱۲ نفر در هر هکتار، افزایش حدود ۷۰۰ هزار تنی میزان محصولات تولیدی استان اردبیل و صرفه جویی در مصرف ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب را از جمله مزیت‌های احداث شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان عنوان کرد.

وی از جذب بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی بخش کشاورزی توسط استان اردبیل خبر داد و گفت: این استان در این زمینه رتبه نخست کشوری را دارد.

نیکشاد همچنین در ادامه با اشاره به صدور مجوز برای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در سطح استان اردبیل به ظرفیت ۷۳ هزار تن بیان کرد: بیمه محصولات کشاورزی استان نیز به صورت جدی دنبال می‌شود و سطح بیمه مزارع استان از ۷۶ هزار هکتار به بیش از ۲۳۵ هزار هکتار رسیده و این استان در رتبه سوم کشوری قرار گرفته است.

وی تولید تقاضا محور، کشاورزی حفاظتی، افزایش بهره‌وری مصرف آب، استفاده بهینه از منابع آب ـ خاک و نیروی انسانی و نیز افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی را راهبرد و رویکرد اساسی حوزه کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین این استان را ویترین تولید بذر محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: استان اردبیل با تولید ۹ هزار و ۵۰۰ تن بذر ذرت، ۸۵ درصد نیاز کشور را در این زمینه تامین می‌کند و در تولید بذر کلزا، بذر چغندر قند و بذر سورگوم رتبه ممتاز کشوری را دارد.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی استانداری اردبیل نیز در این آیین با اشاره به تولید کم محصولات کشاورزی در ایران در سال ۵۷ گفت: انقلاب ما زمانی به پیروزی رسید که ایران می توانست تنها نیاز ۳۳ روزه خود در بخش محصولات کشاورزی تولید و تامین کند.

ارژنگ عزیزی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب، از مجموع ۱۲ درصد اراضی قابل کشت کشور، تنها ۶ درصد کشت شده و تولید محصول در این اراضی نیز به شکل سنتی و غیرسودآور بود.

وی وضعیت کنونی تولید محصولات کشاورزی در ایران را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: تنها در استان اردبیل بیش از ۲ هزار واحد تولید دام و طیور و صنایع تبدیلی دارای مجوز وجود دارد که بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد آنها در حال فعالیت و تولید هستند.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۹ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

ارسال نظر