شناسه خبر : 9756

برخی کارگران ایلامی بدون بیمه و قرارداد کار می‌کنند

برخی کارگران ایلامی بدون بیمه و قرارداد کار می‌کنند

برخی از کارگران مشغول به کار در شهرک صنعتی ایلام بدون بیمه فعالیت می‌کنند، و از حداقل‌های قانون حقوق کار محرومند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایلنا، ایلام یکی از استان‌های کم جمعیت کشور و در عین حال از استان‌های برخوردار حوزه نفت و گاز است، وجود این ظرفیت‌ها در این استان مرزی اما از آمار بیکاری کم نکرده، بلکه هر روز شاهد افزایش بیکاری به دلایل متعدد از جمله تعطیلی واحدهای تولیدی، اخراج و... هستیم و این امر سبب شده حق کارگران به خوبی ادا نشود.

وجود واحد تولیدی در ایلام، در سال رونق تولید که مسوولان اقتصادی هر روز بر طبل بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید می‌کوبند بسیار کم است.

بالا بودن آمار بیکاری جوانان و زنان در ایلام

استاندار ایلام طی روزهای گذشته با تکرار آمار کاهش بیکاری و قرارگرفتن ایلام در رتبه چهارم کشور سعی بر تایید کاهش نرخ بیکاری دارد، آماری که  به گفته‌ی خودش قابل نقد است. 

به گفته وی، در ملاقات‌های مردمی، استان با دو مشکل معیشتی، مالی و اشتغال رو به رو است.

اعلام ایجاد اشتغال از سوی مسوولین برای مردم بیشتر شبیه مطلب طنز است تا واقعیت، و یا این موضوع تنها به صورت آماری است.

برخی از مردم استان ایلام از وعده‌های مسوولین دل کنده‌اند و با خودکفایی به سمت شغل‌های روزمزد و ایجاد کارگاه‌های کوچک رفته‌اند.

عدم رعایت قانون کار، در برخی واحدهای تولیدی ایلام

با تغییر شرایط حاکم بر بازار کار، کارفرمایان برای رسیدن به منافع مالی بیشتر اقدام به نادیده گرفتن حقوق کارگران می‌کنند. درحالی که کارگران یکی از اساسی‌ترین سرمایه‌های توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شوند و باید مورد حمایت ویژه قراربگیرند.

برخی از کارفرمایان واحدهای تولیدی ایلام با سو استفاده از شرایط کارگر، آنان را بدون بیمه و قرارداد استخدام می‌کنند و به‌طور آشکار قانون کار را نقض می‌کنند که این موضوع نیز ناشی از نادیده گرفته شدن حقوق کارفرمایان توسط مسوولین است. 

وجود چنین زنجیره بی توجهی در فضای کسب و کار ایلام منجر به سلب رفاه اجتماعی کارگران شده است.

برخی کارگران بدون قرارداد و بیمه کار می‌کنند!

اعلام این موضوع از سوی تعدادی از کارگران مشغول به‌ کار در شهرک صنعتی ایلام، نشان از عدم توجه و نظارت مسوولان بر واحدهای تولیدی است، به‌کارگیری نیرو در این مکان‌های تولیدی بدون قرارداد و بیمه، بیشتر شبیه استخدام کارگران اتباع خارجی است!

قانون تأمین اجتماعی نیز از مهمترین منابعی است که حقوق و تکالیف کارگران و کارفرمایان را تشریح کرده و به موضوع‌های مهمی از جمله (بیمه کارگران) پرداخته است. طبق ماده 1 همین قانون، یکی از وظایف سازمان تأمین اجتماعی انجام تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی است.

براساس بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند. در ماده 148 قانون کار نیز کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف شده‌اند که بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.

بنابر این کلیه کارگاه‌ها و مشاغلی که تحت پوشش قانون کار قرار دارند، مشمول قانون تامین اجتماعی نیز می‌شوند. طبق ماده یک قانون کار، کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها و موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی تحت پوشش قانون کار قرار گرفته‌اند، چیزی که عملا در استان ایلام مشاهده نمی‌شود.

ارسال نظر