شناسه خبر : 9303

خادمان مساجد ۱۰ سال است که با مشکلات بیمه‌ای مواجه‌اند

خادمان مساجد 10 سال است که با مشکلات بیمه‌ای مواجه‌اند

اکنون که جزئیات بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است، دوباره اخباری مبنی بر آنکه از سوی دولت برای بیمه خادمان مساجد بودجه‌ای اختصاص نیافته و خودشان باید تمامی هزینه بیمه را پرداخت کنند، مطرح شده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از شبستان، بعد از انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان تأمین اجتماعی در سال 86، بیش از 32 هزار خادم ثابت مسجد در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

بر اساس این تفاهم نامه قرار شد، هفت درصد از حداقل حقوق و دستمزد را خادم و مابقی هزینه بیمه را دولت پرداخت کند. طبق این توافقنامه تشخیص و تائید خادمِ ثابت بودن را سازمان اوقاف و امور خیریه بر عهده گرفت و موظف شد، سهم حق بیمه را از خادم دریافت و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند.

به گفته معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه طی ۱۰ سال اخیر مشکلات زیادی در بیمه خادمان ثابت مساجد به وجود آمد، برخی مواقع خادمان حق بیمه خود را در فرصت قانونی پرداخت نمی‌کردند و یا بعضی از ادارات اوقاف اسامی ماهانه را با تاخیر به تأمین اجتماعی تحویل می‌دادند که انتهای هر سال سازمان تأمین اجتماعی مابه‌التفاوت حق بیمه را از سازمان اوقاف طلب می‌کرد در صورتی که خادمان مساجد جزو کارمندان ما نبودند و ما فقط رابط آن‌ها با تأمین اجتماعی بودیم.

 حجت الاسلام حسنی نیا گفت: در همین زمینه در سال گذشته با تأمین اجتماعی مذاکره کردیم تا حق بیمه ۷ درصدی را که خادم به حساب اداره اوقاف واریز می‌کند، مستقیماً به حساب تأمین اجتماعی واریز کند و در واقع هدف ما از این کار این بود که یکی از فرایندهای اداری این کار را حذف و باعث تسریع و تسهیل در کار بیمه خادمان مساجد ‌شود.

در واقع با این کار نقش واسطه گری سازمان اوقاف و امورخیریه در بیمه خادمان مساجد حذف و خادمان مستقیما موظف به پرداخت سهم بیمه شان شدند.

در همان زمان اخباری مبنی بر حذف بیمه خادمان مسجد مطرح شد، ولی مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه این موضوع را رد و تاکید کردند، واریز حق بیمه خادمان از سوی ادارات اوقاف به تامین اجتماعی بار مضاغفی به همراه داشت و نیز ادارات اوقاف با مشکلاتی همچون جریمه و دیرکرد مواجه می شدند که بر اساس تفاهم نامه جدید با سازمان تامین اجتماعی مقرر شد که واسط (سازمان اوقاف و امورخیریه) حذف شود.

«سهیل سهیلی»، معاون اداره کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه  کشور در آن زمان در پاسخ به خبر مطرح شده مبنی بر اینکه از این پس خدام باید خودشان تمامی هزینه بیمه شان را پرداخت کنند، تاکید کرد: طبق روال گذشته هفت درصد بیمه توسط خود خادمان و مابقی(20 درصد) از سوی دولت پرداخت می شود.

اما در حال حاضر که جزییات بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است، دوباره اخباری مبنی براینکه از سوی دولت برای بیمه خدام مساجد بودجه ای اختصاص نیافته و خدام خودشان باید تمامی هزینه بیمه شان را پرداخت کنند، مطرح شده است.

حجت الاسلام محمد نوروزپور با رد این خبر، گفت: بر اساس تفاهم با سازمان تامین اجتماعی در روند پرداخت بیمه خادمان قدیمی مساجد هیچ مشکلی وجود ندارد و بیمه آنها طبق روال گذشته پرداخت می شود.

مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اما در مورد خادمینی که جدید منصوب می شوند، به دلیل آنکه بودجه لازم برای بیمه آنها  تخصیص نیافته است، چنین مشکلی وجود دارد که البته در حال رایزنی با دولت برای حل این مشکل هستیم.

حجت الاسلام نوروزپور تصریح کرد: ما تلاش می کنیم که این مشکل به این شکل حل شود که خادمین جدید جایگزین خادمین قبلی شوند و بحث فرد جدید مطرح نباشد.

اما نکته مهم آن است فعالیت خادمان مساجد از مصادیق عمران و آبادی خانه خدا است. خادمان مساجد از جمله اقشار زحمتکش جامعه هستند و به همان اندازه که منزلتشان بالا است، مسئولیتشان هم سنگین و خطیر است، اما متاسفانه از امکانات رفاهی مناسبی بهره مند نبوده و هیچ پشتیبانی مالی ندارند، در حالی که در شرایط سخت اقتصادی امروز این قشر باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرند.

ارسال نظر