شناسه خبر : 9296

رانندگان تاکسی شهر قزوین هیچگونه بیمه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند

رانندگان تاکسی  شهر قزوین هیچگونه بیمه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند

در حالی که رانندگان تاکسی در استان قزوین از فقدان بیمه برای بخش زیادی از رانندگان گلایه‌مند بودند، خبرها و گفته‌های مسؤولین از حل این مشکل در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، در حالی که بیمه یکی از اصلی‌ترین نیازهای اقشار مختلف در جامعه است در سال‌های اخیر برخی رانندگان تاکسی از نداشتن بیمه گلایه دارند.

این در حالیست که مشکل بیمه برای رانندگان تاکسی برای همه رانندگان نیست و برخی از رانندگان که تا سال 92 توانسته بودند از تعهد دولت برای بیمه رانندگان تاکسی استفاده کنند همچنان بیمه هستند.

مشکل اصلی ویژه رانندگانی است که از آذر سال 93 به بعد به دنبال طرح بیمه رانندگان تاکسی بوده‌اند اما متأسفانه تا به امروز موفق به استفاده از این طرح نشده‌اند.

مشکل بیمه رانندگان تاکسی ارتباطی به سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ندارد

اسماعیل عرشیان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین اظهار کرد: این مشکل ارتباطی به سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ندارد و متولی آن سازمان تامین اجتماعی است.

وی بیان کرد:  طبق مصوبه مجلس مقرر شد که از درآمدهای حاصله از حامل‌های انرژی 22 گروه صنف از اقشار جامعه بیمه حمایت درمانی و یارانه‌ای دریافت کنند.

عرشیان اضافه کرد: رانندگان تاکسی از جمله این اصناف بودند که تا پایان آذر ماه 93 نصف هزینه بیمه توسط دولت پرداخت شد ولی از این تاریخ به بعد دولت به دلیل مشکلات اقتصادی از پرداختن آن خودداری کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین یادآور شد: تخصیص اعتبارات دولت برای خدمات‌دهی به دلیل مشکلات اقتصادی قطع شد و رانندگان تاکسی از جمله آنها بود که جزو قشرهای آسیب‌پذیر جامعه به شمار می‌آید.

این مسؤول بیان کرد: بعد از قطع بیمه یارانه‌ای رانندگان تاکسی، سازمان تامین اجتماعی دیگر رانندگان جدیدالورود را برای بیمه رانندگان تاکسی نپذیرفت و اظهار کرد هر راننده‌ای که می‌خواهد بیمه شود باید به صورت خویش فرما همه هزینه‌ها را بپردازد.

وی ابراز کرد: البته سازمان تامین اجتماعی رانندگان تاکسی که پیش از این تاریخ بیمه بودند در پرداخت هزینه‌های بیمه‌ای آنها اقدام کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین یادآور شد: البته بیمه برخی از رانندگان قدیمی نیز بعد از آذر ماه 93 قطع شد که بعد از مدتی بخشنامه جدیدی آمد که این رانندگان با اخذ نامه از سازمان تاکسیرانی می‌توانند مجدد بیمه شوند.

این مسؤول بیان کرد: اکنون یک هزار و 200 نفر از رانندگان تاکسی در شهر قزوین هیچگونه بیمه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

عرشیان یادآور شد: این مشکل فقط مختص رانندگان تاکسی نیست و رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس نیز درگیر آن هستند و از نبودن بیمه رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه قطع بیمه رانندگان تاکسی موضوع ملی و کشوری است و فقط مختص استان قزوین نیست، بیان کرد: البته رایزنی‌های مختلف برای حل مشکل آنها در حال انجام بوده ولی هنوز گزارش موثق و مصوبه قانونی از کمیسیون مجلس و دولت به دست ما نرسیده است.

اعتبار تأمین شود، بیمه می‌کنیم

سیروس نصیری مدیرکل تأمین اجتماعی استان قزوین نیز با بیان اینکه بیمه قطع نشده است اظهار کرد: در برهه‌ای سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را تأمین می کرد و بر همین اساس نیز بیمه رانندگان تاکسی نیز انجام می شد.

وی افزود: اما با قطع این اعتبار از سوی سازمان هدفمندی، سازمان تأمین اجتماعی نیز دیگر نتوانست راننده جدیدی را بیمه کند اما افرادی که پیش از این بیمه بودند همجنان بیمه هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قزوین ادامه داد: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز هیچ مشکلی در بیمه شدن رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نداریم .

اعتبار تأمین شده است، مشکل به زودی حل می‌شود

اما مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کلان‌شهرهای کشور از تأمین اعتبار مورد نیاز برای بیمه رانندگان تاکسی خبر می‌دهد.

مرتضی ضامنی در تیرماه امسال عنوان کرد: بحث بیمه رانندگان تاکسی از سال 88 خیلی جدی شد و دولت تعهد کرد که 50 درصد از حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کلان‌شهرهای کشور گفت:‌ با توجه به وضعیت فعلی  از لحاظ اقتصادی باید این افراد حمایت شوند.

وی ادامه داد: پس از این تعهد دولت، مبنی بر پرداخت بخشی از حق بیمه رانندگان اطلاعات رانندگان تاکسی برای بیمه پس از تائید وزارت کشور،‌سازمان شهرداری و دهیاری‌ها به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌شد ولی از سال 92 در پرداخت 50 درصد از حق بیمه رانندگان توسط دولت به تأمین اجتماعی وقفه‌هایی ایجاد شد و تأمین اجتماعی اعلام کرد نمی‌تـوانیم نسبت به بیمه این افراد اقدام کنیم چرا که دولت به بخشی از تعهداتش در این زمینه عمل نکرده است.

ضامنی گفت:‌در طرح همپوشانی بیمه تأمین اجتماعی نیز مشخص شد یکسری افراد که راننده تاکسی نیستند در لیست رانندگان تاکسی برای بیمه قرار گرفتند و تأمین اجتماعی نام این افراد را از لیست بیمه حذف کرده است. بنابراین ما نیز نتوانستیم افراد جدیدی را به لیست بیمه اضافه کنیم و این نیز به واسطه وقفه در پرداخت 50 درصد از حق بیمه تاکسیرانان از سوی دولت بوده است.

وی اظهار داشت: در سال 97 نیز در بودجه دولت بندی به عنوان پرداخت مطالبات دولت برای بیمه رانندگان تاکسی به تأمین اجتماعی پیش‌بینی نشده بود و همین موضوع نیز مشکلات را بیشتر کرد. در سال 98 اعتبار لازم برای بیمه رانندگان تاکسی در بودجه اضافه شد و تأمین اجتماعی نیز قبول کرد لیست‌ها را به روز کند و با خروج افراد غیر ذیحق بتواند افراد جدید را به لیست بیمه رانندگان تاکسی اضافه کند. 

در شرایطی که نصیری مدیرکل تأمین اجتماعی استان قزوین  از نبود اعتبار سخن گفته بود، خبر  ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کلان‌شهرهای کشور، امیدوار کننده بود و این امید وجود دارد که به زودی مشکل این قشر زحمتکش در جامعه حل شود.

ارسال نظر