شناسه خبر : 9020

وزارت جهاد برای قرار گرفتن گل نرگس در فهرست صندوق بیمه محصولات کشاورزی پاسخ مثبتی نداد

وزارت جهاد برای قرار گرفتن گل نرگس در فهرست صندوق بیمه محصولات کشاورزی پاسخ مثبتی نداد

گلبرگ‌های نازک نرگس تاب مقاومت در برابر سوز شب‌های سرد کویر را ندارد، و گاهی یخ می‌زند و دست‌رنج چند ماهه کشاورزان بر باد می‌رود؛ بیمه گل نرگس یکی از مطالبات برحق نرگس‌کاران خوسف است که مسئولان باید تدبیری برای ‌آن بیندیشند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از شبستان، بس که شوخ است و فریبنده و رعنا نرگس، گوئیا چشم تو دارد نظری با نرگس؛ این شعر را اِبنِ حِسام شاعر ایرانی سروده است؛ این ابیات زیبا نشان دهنده علاقه مردمان خوسف به این نوع از گل و کاشت آن در مزارع کشاورزی از قدیم الایام است.

از گذشته های دور مردم شهرستان خوسف به کاشت گل نرگس علاقمند و هم اکنون سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان 24 هکتار است.این روزها که گل نرگس در کویر تشنه خوسف جادو و مشام مردمان این سرزمین را از دور دست ها نوازش می دهد اما نرگس کاران همچنان چشم انتظار بیمه نرگسزاری های خود برای جلوگیری از خسارت های سوز سرما و یخ زدگی گل نرگس اند.

شهرستان خوسف قطب تولید گل نرگس و دارای رتبه نخست تولید این محصول در خراسان جنوبی و در سطح کشور نیز رتبه پنجم را دارد به همین دلیل این شهرستان را به دیار گل های نرگس می شناسند.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی عطر و بوی نرگس خوسف بی نظیر و تنها برند این شهرستان است که باید کارخانه های فراوری و مراکز فروش برگستره خوسف ایجاد و نرگس کاران حمایت شوند.

سپیده ارغوانی در کنار زرد طلایی نرگس در گستره خوسف خودنمایی می کند ولی گلبرگ‌های نازک نرگس تاب مقاومت در برابر سوز شب های سرد کویر را ندارد، و گاها یخ می زند؛ لذا تنها خواسته نرگس کاران این خطه از مسئولان، بیمه نرگس زارهای آنها است.

«محمد حاجی آبادی» یکی از نرگس کاران خوسف است که می گوید: سطح زیر کشت گل نرگس من زیاد نیست؛ در باغات خود و زیر درختان دیگر این گیاه را کشت کرده ام ولی بازار فروش یکی از مهمترین مشکلات بهره برداران گل نرگس است چراکه باید هر روز محصول خود را تا مرکز استان برای فروش حمل کنم.

وی بیان می کند: ایجاد مراکز خرید و احداث کارخانه فرآوری گل نرگس در خوسف از نیازهای اساسی شهرستان است که به توسعه سطح زیر کشت و درآمد کشاورزان این منطقه کمک می کند.

«عبدالله محمدی»، نرگس کار دیگری است که می گوید: کشت گل نرگس در شهرستان خوسف مناسب آب و هوای این شهرستان و یک ظرفیت برای کسب درآمد است چراکه کشاورزان می توانند در میان درختان باغات خود به کشت این گیاه روی بیاورند ولی بهتر است مسئولان جهاد کشاورزی در راستای بیمه این محصول اقدام کنند چراکه یخ زدن این گل در زمستان خسارت هم به بار می آورد.

درآمد میلیاردی نرگس کاران خوسف

«سیدحسن رضوی»، مدیر جهاد کشاورزی خوسف درخصوص بیمه گل نرگس اظهار می کند: علی‌رغم پیگیری‌ های مکرر با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قرار گرفتن گل نرگس در فهرست صندوق بیمه محصولات کشاورزی، اما هنوز پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نشده است، و این مهم از عمده مشکلات نرگس کاران شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف می گوید: هر ساله با فرا رسیدن آذرماه برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف آغاز و تا ابتدای اسفندماه ادامه دارد.

رضوی که سطح زیرکشت گل نرگس در شهرستان خوسف را 24 هکتار عنوان می کند، می افزاید: پیش بینی می‌شود امسال 12 میلیون شاخه گل در شهرستان برداشت و سود میلیاردی عاید نرگس کاران شود.

او کاشت گل نرگس در شهرستان کویری استان را یک ظرفیت بی بدیل می داند و می گوید: عمده مشکل نرگس کاران این شهرستان بازاریابی و بیمه نبودن آن به دلیل خسارت های یخ زدگی در فصل سرما است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه شهرستان خوسف رتبه نخست استانی را در برداشت گل‌های نرگس دارد، بیان می کند: گل نرگس با هوای سرد سازوکار است ولی در برابر یخ زدگی دوام زیادی ندارد که برای کم کردن این مشکل آموزش‌هایی به کشاورزان ارائه شده است.

رضوی با بیان اینکه متاسفانه امسال تسهیلاتی به نرگس کاران پرداخت نشده است، بیان می کند: نرگس کاران خواستار تسهیلات کم بهره با تنفس 2 تا سه سال هستند که در این خصوص باید بانک ها همکاری کنند ولی سال گذشته شش میلیارد و 500 میلون ریال تسهیلات به نرگس کاران پرداخت شده است.

گل نرگس چشم انتظار بیمه

«محمد شفیعی»، فرماندار خوسف می گوید: گل نرگس خوسف که علاوه بر فروش داخلی استان خراسان جنوبی به استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود، و همچنان نرگس کاران، چشم انتظار بیمه هستند تا بخش بزرگی از نیازهای بازار را مرتفع کنند.

فرماندار خوسف بیان می کند: درخواست های مکرری به سازمان جهاد کشاورزی در راستای بیمه کردن گل نرگس ارسال شده ولی جهاد کشاورزی استان نتوانسته وزارت جهاد کشاورزی را قانع کند که بیمه گل نرگس استان به دلیل یخ زدگی و خسارت های فراوان مورد نیاز است.

وی می افزاید: شش استان کشور؛ کاشت گل نرگس را انجام می دهند و بیمه گل نرگس برای هیچ استانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر نشده است.

انجمن ملی نرگس کاران در حال شکل گیری است

«مهدی عصمتی پور»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار می کند: سطح زیر کشت گل نرگس در استان خراسان جنوبی 37 و نیم هکتار است که پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت، ۱۵ میلیون شاخه گل نرگس برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان خوسف بیشترین سطح زیر کشت را در استان و رتبه نخست تولید گل نرگس را دارد، می گوید: سطح زیر کشت شهرستان خوسف 26 هکتار ست که پیش بینی می شود ۲۰ میلیون شاخه گل از این باغات برداشت شود.

او شهرستان طبس را دومین تولید کنند گل نرگس در خراسان جنوبی عنوان می کند و ادامه می دهد: سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان 11 هکتار است که در مجموع درآمد میلیاردی از طریق کاشت گل نرگس به نرگس کاران می رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می گوید: هم اکنون انجمن ملی نرگس کاران در حل شکل گیری است که امیداریم این انجمن بتواند شریط مناسبی برای توزیع، فرآوری محصول و صادرات آن فراهم کند.

عصمتی پور همچنین در خصوص بیمه گل نرگس، بیان می کند: بازدید از سوی صندوق بیمه کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان از سطح زیر کشت مزارع گل نرگس خوسف انجام و قرار شد موضوع بیمه گل نرگس را مدیریت بیمه بانک کشاورزی استان پیگیری کند.

خواستگاه گل نرگس کوهی به نام نرگس درحاشیه روستای دستگرد و آویش از توابع شهرستان خوسف است.

ارسال نظر