شناسه خبر : 8848

بیمه‌های کنونی نیاز‌های واقعی بیمه‌گذاران را تامین نمی‌کند

بیمه‌های کنونی نیاز‌های واقعی بیمه‌گذاران را تامین نمی‌کند

سرپرست بیمه ایران: بیمه‌نامه‌ها باید بتواند دهک‌های پایین را تحت پوشش قرار دهند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد رضایی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران متاسفانه نسبت به ضریب نفوذ میانگین صنعت بیمه در جهان خیلی پایین‌تر است افزود: ضریب نفوذ در بیمه ایران ۲ و ۳ دهم درصد است در صورتی که همین ضریب در جهان بین ۶ تا ۷ درصد است.
سرپرست بیمه ایران گفت: در ۴۰ سال گذشته میزان رشد صنعت بیمه در جهان تقریبا از رشد اقتصاد بیشتر شده در صورتی که در همین مدت رشد این صنعت در کشور ما ۲ و ۷ دهم برابر شده است این نشان می‌دهد که باید حتما در این زمینه فرهنگ سازی شود.
وی افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه باید ضریب نفوذ بیمه به ۷ درصد برسد در نتیجه باید شرکت‌های بیمه در بخش بیمه‌های زندگی فعالیت‌های گسترده تری داشته باشند.
رضایی گفت: در کشور ما موضوع ریسک ضریب خسارتش بیشتر است ما در این بخش هم در سال‌های قبل و قبل از تحریم با بیمه‌های اتکایی قرارداد خاص داشتیم و بخشی از تعهدات را واگذار می‌کردیم البته در آن مقطع میزان نگهداری با توجه به ضریب نفود بیمه در ایران کم بود و تقریبا شرکت بیمه ایران نمی‌توانست خدمات و ریسک‌هایی را که تحت پوشش قرار داده می‌شود جبران کند.
وی افزود: از موقعی که بیمه تحریم شده و بحث اتکایی را نداریم خود شرکت‌ها از جمله بیمه ایران و مرکزی با توجه به سرمایه‌ای که دارند این مجموعه ریسک‌های شرکتی را تحت پوشش قرار داده اند و در بخش ریسک برای صنعت در ایران سودده بوده است.
رضایی آموزش و فرهنگ سازی را در توسعه بیمه همگانی موثر دانست و گفت: در حادثه زلزله اخیر آذربایجان شرقی متاسفانه میزان مواردی که تحت پوشش بیمه بودند ۳۵۰ فقره در بیمه ایران بود.
وی افزود: حتی بیمه گر‌ها باید اطلاع رسانی دقیقی داشته باشند به ویژه آن که بیمه از خدماتی است که قابل لمس نیست.
رضایی بر ضرورت اعتماد سازی برای بیمه گذاران تاکید کرد و گفت: باید بیمه گذاران با رغبت به سمت شرکت‌های بیمه بیایند.
وی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های بیمه حالت سنتی پیدا کرده است افزود: خیلی از بیمه نامه‌ها نیاز‌های واقعی جامعه را در نظر نمی‌گیرد در نتیجه باید بیمه نامه‌هایی را طراحی کنند که بر اساس نیاز بیمه گذاران باشد.
 رضایی گفت: به عنوان مثال یکی از مشکلات واحد‌های صنعتی کمبود نقدینگی است در صورتی که شرکت‌های بیمه ایرانی می‌توانند با طراحی بیمه مسئولیت قراردادی این نقص را جبران کنند.
وی افزود: کارخانه‌ای داریم که صد درصد مواد اولیه اش از داخل تامین می‌شود و صد درصد تولیداتش صادراتی است، اما به دلیل نقدینگی کارخانه اش تعطیل است.
سرپرست بیمه ایران گفت: صادر کننده ما این اعتماد را ندارد که کالایی را که می‌فروشد خریدار دوباره بتواند پول آن را برگرداند در صورتی که بیمه می‌تواند با بیمه نامه اعتبار صادرات کمک کند.
وی افزود: گسترش صنعت بیمه با رشد اقتصاد رابطه مستقیم دارد بنابراین وقتی اقتصاد دچار مشکل می‌شود حتما تاثیری در بیمه دارد، ولی اکنون در کشوری مثل امریکا رقم سرمایه گذاری در این بخش تقریبا ۷۶ درصد و در انگلیس تقریبا ۴۸ درصد است در صورتی که میزان سرمایه گذاری در صنعت بیمه ایران ۲ دهم درصد است.
رضایی افزود: یکی از کار‌هایی که باید در صنعت بیمه انجام شود ارائه بیمه نامه‌هایی است که بتواند دهک‌های پایین را تحت پوشش قرار دهد و با قیمت ارزان و و کیفیت بالا ارائه شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به ضریب نفوذ ۷ درصد در بیمه برسیم صنعت باید به سمت فروش بیمه‌های زندگی برود.
رضایی گفت: میزان ضریب بیمه‌های زندگی در کشور ما ۱۴ و نیم درصد است در صورتی که این رقم در دنیا بالای ۶۰ درصد است و این نشان دهنده ضعف صنعت بیمه در بحث ترویج بیمه‌های زندگی است.
وی با بیان اینکه بیمه‌هایی که اکنون بیمه گران طراحی می‌کنند نمی‌توانند نیاز‌های واقعی بیمه گذاران را تامین کنند افزود: دلیل اصلی آن وجود تورم بالا در کشور است و همین تورم در ترکیه هم وجود دارد، اما ترکیه صندوقی برای حمایت از بیمه گران و بیمه گذاران تعبیه کرده است.
رضایی گفت: بنابراین بیمه گذارانی که تحت پوشش بیمه زندگی قرار می‌گیرند و در این بخش سرمایه گذاری می‌کنند صنعت بیمه باید صندوقی تعیین کند تا صندوق در بخش‌های بورس، اوراق، املاک و طلا سرمایه گذاری کند تا بتواند تورم را خنثی کند.
ارسال نظر