شناسه خبر : 5107

سایه بدهی سازمان‌های بیمه گر بر سر داروخانه‌ها سنگینی می‌کند

سایه بدهی سازمان‌های بیمه گر بر سر داروخانه‌ها سنگینی می‌کند

در ماه های گذشته مشکلات اقتصادی و مسائل ناشی از آن اصناف مختلف به ویژه دارو‌سازان را گرفتار کرده، هر چند راهکارهایی از سوی دست اندرکاران برای رهایی از موانع موجود مطرح شده، اما بدهی سازمان های بیمه‌ای بیش از همه بر فعالیت‌های کنونی آنها سایه انداخته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ،بنا بر اعلام متولیان حوزه سلامت کشور هم اکنون 97 درصد اقلام دارویی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و از طرفی نیز ایران با فعالیت‌های اثر بخش در این حوزه توانسته جایگاه خوبی را در منطقه کسب کند که این مهم نتیجه تلاش حدود 20 هزار دارو ساز کشور است.

اما در ماه‌های گذشته حال این صنعت مهم و اثرگذار حوزه سلامت چندان خوش نیست، زیرا تغییرات سیاست‌های ارزی، بدهی سازمان‌های بیمه گر، کمبود نقدینگی و اعمال مالیات‌های غیرمنطقی چشم انداز نگران کننده‌ای را برای ادامه فعالیت آنان رقم زده است.

محمدباقر ضیا رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اظهار نگرانی به وضعیت صنعت دارو سازی کشور به این مهم اشاره کرده بود که بحران نقدینگی در چرخه دارو وجود دارد و در این میان بالاترین بدهی‌ها به حدود 12 ماه می ‌رسد که البته برای مراکز دولتی است و متاسفانه این سیکل معیوب ادامه می‌‌یابد و به این ترتیب سیستم دارویی نقدینگی خود را از دست می‌دهد.

دبیر انجمن داروسازان ایران نیز از ادامه وضعیت نابسامان این صنعت با اظهار نگرانی اعلام کرده بود که نگران دیر شدن زمان تحقق 500 میلیون یورو اختصاص یافته به دارو هستیم که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشود.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه دارو سازان در تامین، عرضه و خدمات دارویی حضور فعالی دارند گفت: متاسفانه بدهی سنگین سازمان بیمه گر و تاخیر در پرداخت مطالبات فشار مضاعفی را به داروخانه ها وارد کرده و فعالیت های این حوزه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

مهدی بیگدلی افزود: هم اکنون سازمان‌های بیمه گر به ویژه تامین اجتماعی به تعهدات خود در پرداخت مطالبات بیمه‌ای داروخانه‌ها عمل نکرده‌اند، و هم اکنون علاوه بر این سازمان، بیمه سلامت نیز از ابتدای شهریور به دارو سازان بدهکارند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که طبق نص صریح قانون باید 60 درصد مبالغ مطالبات داروخانه‌ها هنگام تحویل اسناد به سازمان‌های بیمه‌ای و 40 درصد باقیمانده دیگر حداکثر سه ماهه به داروسازان پرداخت شود.

این دارو ساز ادامه داد: متاسفانه این رویه در طی چند سال گذشته بدلیل زیان انباشته سازمان‌های بیمه‌ای اعمال نمی‌شود و این تاخیر پرداختی‌ها در برخی اوقات به هفت ماه نیز رسیده است.

بیگدلی اظهار داشت: هر چند در ماه‌های گذشته سازمان بیمه سلامت با پرداختی‌های به نسبت بهتر، توانست بدهی دارو سازان را برطرف کند اما همچنان مشکلات پابرجا است و تاخیر چندین ماهه وجود دارد.

وی اظهار داشت: بر این اساس هم سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت تا مرداد امسال توانستند بدهی داروسازان استان را پرداخت کنند و اسناد ماه شهریور نیز به تازگی در حال بررسی است.

رئیس انجمن دارو سازان استان زنجان ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی نیز از سوی دولت مطالبه دارد اما تداوم این مساله و از طرفی مشکلات نقدینگی و عدم تبادلات مالی مشکلات حوزه تامین و عرضه دارو را به مراتب افزیش داده است.

 


 

ارسال نظر