شناسه خبر : 4542

بیش از ۶۰ هزار کلنی زنبور عسل در اردبیل تحت پوشش بیمه قرار دارند

بیش از 60 هزار کلنی زنبور عسل در اردبیل تحت پوشش بیمه قرار دارند

‌کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار کلنی زنبور عسل در اردبیل تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، دهقان باقری،‌ اظهار کرد: براساس آخرین آمارگیری از زنبورستان‌های استان اردبیل که بر مبنای پهنه خدمات جهاد کشاورزی و با تلاش کارشناسان این حوزه انجام شده است، در استان اردبیل 3 هزار و 162 زنبوردار مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان اردبیل یک هزار و 275 کندوی بومی عمدتا در خلخال، مشگین‌شهر و اردبیل داریم و در کنار آن 358 هزار کندوی مدرن مشغول تولید عسل هستند.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد صادرات عسل نیز افزود: ما در سال گذشته صادرات عسل به کشورهای مختلف در نداشتیم اما در مجموع صادرات عسل سبلان را به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، مالزی، ترکیه و ... با تلاش و پیگیری خود تولیدکنندگان و صادرکنندگان شاهد هستیم.

باقری به رشد جهشی تولید عسل در یک دهه اخیر اشاره کرد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که زنبورداری یک شغل تفننی و فرعی محسوب می‌شد، ما در حال حاضر تلاش زنبورداران را به صورت مستمر و حتی با پوشش بیمه‌ای در این حوزه شاهد بوده‌ایم، به طوری که ما همه ساله با پرداخت تسهیلات کم بهره در خدمت زنبورداران هستیم.

وی اظهار کرد: هم‌چنین روند تولید را در 10 سال اخیر به گونه‌ای پیش بردیم که در کنار حمایت چشمگیر از فعالان صنعت کندو نسبت به ثبت جهانی عسل سبلان مدارک و مستنداتی را ارائه کردیم تا این محصول ثبت جهانی شود.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای زنبورداران و کندوها نیز بیان کرد: 180 نفر از فعالان این صنعت تحت پوشش تامین اجتماعی هستند ولی در حال حاضر به دلیل قطع یارانه دولتی در پوشش بیمه‌ای ما زنبورداران را برای پوشش بیمه‌ای به صندوق روستایی و عشایری معرفی می‌کنیم.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پوشش بیمه‌ای 60 هزار کلنی زنبورعسل در استان خبر داد و تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت ارز میزان صادرات ما ثابت نبوده ولی  در مجموع سعی کردیم تا روند صادراتی خودمان را حفظ کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر