شناسه خبر : 43386

اختصاصی چابک آنلاین؛

سقف پوشش بیمه ای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان؛ اندک

سقف پوشش بیمه ای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان؛ اندک

صندوق بیمه حوادث طبیعی یک نوع ساز و کار بیمه ای در دنیا است که افراد جامعه را در برابر خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و آتش‌سوزی تحت پوشش قرار می‌دهد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، این نوع بیمه درکشورهای مختلف ممکن است شامل هزینه‌های بازسازی ملک و متعلقات، هزینه درمان، و خسارت‌های مالی دیگر به دنبال وقوع حادثه طبیعی باشد.

ایران نیز جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیزدنیا  به شمار می رود و از این جهت هر ساله آسیب‌های جدی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

درهمین راستا و با اهداف کمک به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی و بازگشت آنها به شرایط قبل از وقوع حوادث طبیعی، تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

برهمین اساس صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان با مصوبه مجلس از سال 99 شکل گرفت و پس از آن همه ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی کشور که دارای انشعاب رسمی برق هستند با پرداخت مبلغی ناچیز در قبوض برق تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی ساختمان قرار می‌گیرند.

این صندوق مردم را در مقابل 9 حادثه طبیعی مانند زلزله، سیل، رعد و برق، رانش زمین، ریزش کوه، سونامی، برف سنگین بیمه می‌کند.

مروری بر عملکرد سال گذشته صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان نشان می دهد که درسال گذشته 7 مورد خسارت ناشی از زلزله، سیل و برف به مبلغ 407 میلیارد ریال ( شامل 409 خسارت ارزیابی نشده به مبلغ 103 میلیارد ریال، تعداد 419 خسارت ارزیابی شده و پرداخت نشده به مبلغ 51 میلیارد ریال و تعداد1.062 خسارت طبق گزارش استان به مبلغ 253 میلیارد ریال) اتفاق افتاده است.

در این میان، حق بیمه دریافتی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در سال گذشته رقمی معادل  31.143.040 میلیون ریال( 3.114 میلیارد تومان) بوده است.

هرچند که خسارت پرداختی این صندوق به آسیب دیدگان هم مبلغ 390.165 میلیون ریال (39 میلیارد تومان) بوده است.

مبلغ 600 میلیارد تومان از حق بیمه دریافتی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در سال گذشته از توانیر بابت سهم مشترکین برق بود.

دریافتی این صندوق هم از خزانه بابت سهم دولت  2.514600 میلیارد تومان بوده است.

گفته می شود که از ابتدای تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان تا 10 دی ماه سال جاری برای تعداد 18 هزار و 936 واحد مسکونی خسارت در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله و برف سنگین به مبلغ 291 میلیارد تومان پرداخت شده است.

برهمین اساس و با توجه به میزان حق بیمه دریافتی، سقف پوشش بیمه‌ای برای هر واحد ساختمان توسط صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان 30 میلیون تومان است!.

رقمی ناچیز که امکان بازگشت بیمه گذار به شرایط قبل از حادثه را مهیا نمی کند.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی اعلام کرده که با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال آینده سقف پوشش بیمه حوادث طبیعی ساختمان سه برابر می‌شود.

علی بنیادی‌نائینی گفت: حق بیمه پرداختی سهم مردم از بیمه حوادث طبیعی ساختمان 24 هزار تومان در طی سال بود که ماهانه 2 هزار تومان به فیش قبض برق اضافه می‌شد و ساختمان در مقابل حوادث یادشده تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفت.

به اعتقاد وی مبلغ 30 میلیون تومان سقف پوشش بیمه‌ای  برای هر واحد ساختمان بسیار ناچیز است و به همین دلیل بیمه مرکزی این موضوع را برای لایحه بودجه 1403 پیگیری کرده که سهم دولت از بیمه حوادث طبیعی ساختمان بیشتر شود و افزود که  سهم اقشار آسیب‌پذیر مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی صفر خواهد شد، اما سقف پوشش بیمه‌ای صندوق حوادث طبیعی به 100 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

سهم مردم از حق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به صورت سالانه 90 هزار تومان و به صورت ماهانه 7500 تومان خواهد بود.

کل سهم دولت نیز از بیمه حوادث طبیعی ساختمان 7 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده اما در مقابل سقف پوشش هر واحد مسکونی در هنگام بروز حوادث طبیعی به 100 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

ذکر این  نکته مهم بوده که مالکان ساختمان ها می‌توانند از طریق شرکت‌های بیمه بازرگانی بیمه‌نامه تکمیلی خریداری کنند.

تردیدی نیست که فروش این نوع بیمه و آشنایی هرچه بهتر مردم با آن نیاز به  فرهنگ سازی جدی  دارد.

 

ارسال نظر