شناسه خبر : 42867

طرح پژوهشی جدید پژوهشکده بیمه منتشر شد

طرح پژوهشی جدید پژوهشکده بیمه منتشر شد

طرح پژوهشی «مطالعه، طراحی و تدوین چارچوب رقابت و مدیریت تضاد و تعارض ذینفعان در صنعت بیمه با توجه به قوانین بالادستی و راهبردی کشور» توسط گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه منتشر شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، این طرح پژوهشی در سه فصل شامل «ادبیات و قوانین رقابت و مدیریت تضاد و تعارض ذینفعان صنعت بیمه در ایران و در کشورهای منتخب»، «استخراج مؤلفه‌های رقابت و مدیریت تضاد و تعارض ذینفع آن مبتنی بر تئوری داده بنیاد» و« پیش‌نویس چهارچوب رقابت و مدیریت تضاد و تعارض ذینفعان در صنعت بیمه کشور» در گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه و توسط دکتر فرزان خانسیان عضو هیئت علمی پژوهشکده بیمه با همکاری دکتر سعید مددی پژوهشگر سازمان بازرسی کل کشور، دکتر یعقوب محمودیان عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، معصومه آینه کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، حسن‌رضا عباسیان‌فر مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی بیمه مرکزی، دکتر حسن حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و ناهید خیرالدین پژوهشگر پژوهشکده بیمه تدوین شده است.

رقابت به عنوان شرط بهینه تخصیص منابع در اقتصاد شناخته می‌شود که موجب افزایش کارایی و بهره‌وری شده و در ادامه رشد اقتصادی کشورها را منجر می‌گردد. برآیند مولفه‌های رقابت، شدت رقابت و در نتیجه توان سودآوری هر صنعت را مشخص می‌سازد که این موضوع در ادامه تعیین کننده نحوه و میزان واکنش بنگاه‌های مختلف مبتنی بر منافع هر یک از بنگاه‌ها می‌باشد.

یکی از عوامل اصلی عدم اجرای دقیق و صحیح قوانین و مقررات، اخالل در رقابت و تخصیص منابع عمومی و... به عدم مدیریت تعارض و تضاد منافع بازمی‌گردد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه، طراحی و تدوین چارچوب رقابت و مدیریت تضاد و تعارض ذینفعان در صنعت بیمه، با رویکرد توصیفی و تحلیلی – استنتاجی و مبتنی بر قوانین بالادستی و راهبردی کشور به انجام رسیده است.

این طرح با به‌کارگیری مقوله‌های مختلف تضاد و تعارض ذینفعان به تحلیل وضعیت پرداخته و ضمن بر شمردن تجارب جهانی در این خصوص، راهکارها و پیشنهادات اصلاحی را منعکس ساخته و پیش‌نویس اولیه به این منظور را نیز فراهم آورده است. در این مطالعه با استفاده از "نظریه بنیادی " به عنوان روش تحقیق، استخراج مولفه‌های رقابت، تضاد و تعارض منافع به جهت تنظیم چارچوب و ارائه راهکار پیرامون کنترل و محدود ساختن موقعیت‌های تضاد و تعارض منافع در دستور کار قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل طرح پژوهشی « مطالعه، طراحی و تدوین چارچوب رقابت و مدیریت تضاد و تعارض ذینفعان در صنعت بیمه با توجه به قوانین بالادستی و راهبردی کشور» می‌توانند به بخش پژوهش تارنمای پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1633 مراجعه فرمایند.

 
 

 

ارسال نظر