شناسه خبر : 33970

کلاف سردرگم رتبه‌بندی معلمان

کلاف سردرگم رتبه‌بندی معلمان

واپسین روزهای اسفند ماه ۱۴۰۰ بود که طرح رتبه‌بندی معلمان برای حمایت از قشر فرهنگیان کشور بعد از کش و قوس‌های فراوان به تصویب رسید.

به گزارش چابک آنلاین، به این ترتیب، لایحه رتبه‌بندی معلمان که مدت زیادی بین صحن مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات در رفت و آمد بود، تصویب شد. 

طرحی که در اوایل سال 92 از سوی دولت به مجلس ارائه شد و بر اساس آن معلمان با درنظر گرفتن معیارهایی در گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شدند و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. 

این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات از طرف مجلس به دولت بازگردانده شد ونمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند و داستان رفت و برگشت ادامه پیدا کرد تا این که در روزهای پایانی سال 1400 دولت و مجلس توانستند در تعامل باهم به نقطه تفاهم برسند.

درنهایت بعد از مدتی طرح رتبه بندی معلمان به جریان افتاد. 

طرحی که بیش از 411 هزار معلم در پایه‌های مختلف تحصیلی شامل آن هستند و البته با نقدهای بسیاری از سوی گروه فرهنگیان کشور نیز همراه بوده است. 

به طوری که به گزارش رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی 25 تا 30 درصد معلمان به رتبه‌های کسب‌ شده اعتراض داشته‌اند. 

اعتراض‌هایی که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. 

از اعتراض به رتبه کسب شده گرفته تا نحوه رسیدگی و حتی مشکل در جمع‌آوری و بارگذاری اطلاعاتی که از آنها طلب شده است. 

حکم‌ ارزش‌یابی فرهنگیان یک به یک زده شد هرچند که معلمان از نتایج بررسی‌هایی که در هیئت‌های «ارزیاب» در سطوح مختلف آموزش و پرورش به عمل آمده و رتبه آنان را مشخص می‌کرد اعتراض داشتند. 

به گفته آنها، در اجرای این طرح، بسیاری از معلمان با وجود نزدیک‌شدن به آستانه بازنشستگی و داشتن مدارج علمی سطح دکتری و ارشد در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند و بالعکس کسانی با سابقه اندک بر رتبه‌های صدر نشسته و صعود ناگهانی کرده‌اند. 

به گفته فرهنگیان ،این طرح نتوانست آن طور که باید پاسخ‌گوی انتظارات معلمان و نظام تعلیم و تربیت کشور باشد چراکه حتی اگر رتبه‌بندی در بهترین شکل آن هم اجرا می‌شد و معلمان، بالاترین رتبه را کسب می‌کردند باز هم این طرح نمی‌توانست تأثیری در ترمیم حقوق معلمان و افزایش سطح کیفی آموزش داشته باشد. 

فاصله زیاد حقوق و دستمزد معلمان، رقم ناچیز بودجه اختصاص داده ‌شده به طرح، پیچیدگی و ابهام آن و تأخیر ۱۰ساله اجرای رتبه‌بندی و بودجه و اعتباری که در این تأخیر از دست رفت، همه و همه نشان از ناکارآمدی قانون رتبه‌بندی معلمان دارد.

حمایت بیمه از فرهنگیان

فرهنگیان قشر تلاشگر جامعه به شمار میروند افرادی که این روزها جدا از هیاهوی طرح رتبه‌بندی معلمان - طرحی که باید حمایتگر آنها می‌بود اما به سبب اجرا و ارزیابی نادرست نتوانست نقش پشتیبانی خود را به درستی ایفا کند، این روزها بعد از سالها چالش به یک فرصت خاص دست یافته‌اند.

 استفاده از پوشش خدمات درمانی تکمیلی با هزینه‌ای که دو سوم آن را دولت به عهده گرفته است.

رویکردی که می‌توان ازآن به عنوان یکی ازطرح‌های موثر در جلب اعتماد جامعه فرهنگیان کشور نام برد. 

طرح بیمه تکمیلی فرهنگیان کشور که تا پیش از این در پرتفوی آتیه‌سازان حافظ قرار داشت از تیرماه سال گذشته در اختیار بیمه دانا قرار گرفت تا بلکه این شرکت بیمه با سطح توانگری یک بتواند خود را در آزمون سخت بیمه اشخاص در صنعت بیمه کشور قرار دهد. 

این شرکت بیمه تا امروز از ابتدای مدت قرارداد 4 میلیون مورد پرداخت خسارت را به عهده داشته که انتظار می‌رود تا پایان مدت قرارداد در تیرماه سال 1402 رسیدگی به 6 میلیون پرونده خسارت درمان را در کارنامه خود داشته باشد. 

در این میان آنچه بیش از هر رویکردی اهمیت دارد همکاری دولت و صنعت بیمه کشور برای اعتمادسازی از گروه وسیع فرهنگیان است.

طرح بیمه تکمیلی فرهنگیان با همه حواشی آن می تواند نقطه آغازی برای جلب رضایت ازقشرفرهنگیانی باشد که سالهاست چشم براه رتبه‌بندی معلمان معیشت گذرانده است.

ارسال نظر