اختصاصی چابک آنلاین؛

بیمه مسئولیت در قبال محصول مغفول مانده است

بیمه مسئولیت در قبال محصول مغفول مانده است

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اظهار کرد: خرید بیمه نامه سرمایه گذاری بوده اما بیمه صنعتی است که در ایران مغفول مانده به دلیل اینکه ناشناخته است و متناسب با گسترش خدمات، توسعه پیدا نکرده است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "احسان ثقفی" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: در صنعت نفت از چند نوع بیمه نامه استفاده می شود که شامل بیمه های خدماتی مربوط به پوشش پرسنل و مسئولیت مدنی و همچنین بیمه تجهیزات ،کارخانجات و حمل می شود.

وی، عدم روشنگری در بیمه های تخصصی را یکی از مشکلات اساسی برشمرد که صنعتگران با بیمه مواجه هستند و افزود: معمولا در قراردادهای بیمه ای، بند یا تبصره ای وجود دارد که اگر بیمه گذار متضرر شود با استناد به آن تبصره به راحتی نمی تواند خسارت را جبران کند.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تصریح کرد که شاید همین عدم شفافیت در قراردادهای بیمه ای باعث شده که افراد فقط به سمت بیمه نامه های اجباری بروند و آن هم در حد رفع مسئولیت انجام می دهند زیرا معتقدند که هزینه ای که انجام شده، حاصلی نداشته است.

ثقفی، با بیان اینکه اکثریت افراد با خدمات بیمه به درستی آشنا نیستند، ادامه داد: کارگزاران بیمه هم طرف مقابل را به درستی توجیه نمی کنند البته نمی شود گفت که تمامی شرکت های بیمه ای دارای ضعف هستند اما یکی از دلایل عدم استقبال از  صنعت بیمه از سوی صنعتگران همین عدم روشنگری است.

وی، تعداد اعضای انجمن متبوع خود را 900 شرکت برشمرد و گفت : حدود 400 هزار نفر پرسنل هم در مجموع این شرکت ها فعال هستند و پرسنل پیمانکاران غیر مستقیم هم هستند که به طور معمول از بیمه های درمان، حوادث و مسئولیت استفاده می کنند که در خصوص همین بیمه ها هم دچار مشکلاتی هستند که بخشی از این مشکلات به مراکز درمانی و بخشی هم به بیمه گر مربوط است و انگیزه را برای استفاده از بیمه کاهش می دهد.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، گفت: بیمه تجهیزات به دو دسته تقسیم می شود، بیمه تا زمانی که به حوزه بهره بردار برسد و همچنین بیمه ای که بعد از آن را پوشش می دهد و یکی از نیاز های صنف سازندگان تجهیزات صنعت نفت ، بیمه مسئولیت در قبال محصول است.

ثقفی، اذعان داشت که اعضای انجمن متبوع وی تمایل دارند که بیمه ای وجود داشته باشد تا مسئولیت آنها را در قبال محصول بیمه کند یعنی شرکت بیمه ای، حق بیمه ای را دریافت کند و در قبال آن یک ضمانت به تولید کننده بدهد که اگر برای این محصول مشکلی پیش آمد، بیمه آن را پوشش دهد و این محصول بیمه ای تاکنون اجرایی نشده است.

وی، تصریح کرد که قراردادها هم می توانند بیمه شود به عنوان مثال قراردادی که 50 میلیارد تومان است بیمه شود و از پیش پرداختی که گرفته می شود با توجه به اعتبارسنجی که خود شرکت بیمه انجام می دهد، مسئولیت آن شرکت را درقبال آن قرارداد بیمه کند.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، معتقد است که سازندگان از این نوع بیمه نامه ها استقبال خوبی خواهند داشت زیرا به جای اینکه درصدی از پول سازنده برای دوره ضمانت، نگه داشته می شود، حق بیمه پرداخت شود و بیمه نامه هم به نام خریدار صادر شود.

ثقفی، دامه داد: صنعت بیمه می تواند با ارائه اینگونه بیمه نامه ها به سازندگان داخلی و تولید داخل و از جمله شرکت های دانش بنیان کمک کند.

وی، خاطرنشان کرد که حدود 85 درصد تجهیزات صنعت نفت توسط تولید کنندگان داخلی تولید می شود و بین 70 تا 80 درصد به مرحله عملیاتی رسیده و  بهره برداری می شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، گفت: در زمینه تجهیزات صنعت نفت صادرات هم داریم و برخی از تجهیزات به کشورهای آمریکای جنوبی، آسیای میانه و بعضا آسیای شرقی و گاهی هم با برندهای دیگر به کشورهای عربی صادر می شود.

ثقفی، درخصوص کیفیت قطعات ساخته شده تولید داخل، توضیح داد: در تجهیزات نفت از نظر کیفیت باید یکسری استانداردها رعایت شود در نتیجه قطعات تولید داخل از نظر کیفیت می توانند با قطعات وارداتی رقابت کنند و از نظر صرفه اقتصادی به دودسته تقسیم می شوند.

وی، ادامه داد: بعضی از محصولات، جدید هستند و هنوز به تولید انبوه نرسیده اند و طبیعتا هزینه سربار بالایی دارند، اما در خصوص بقیه قطعات می شود با قطعات وارداتی رقابت کرد.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اظهار کرد: گاهی محصولاتی وارد کشور می شود که مورد استقبال حوزه کارفرمایی قرار می گیرد که یکی از دلایل آن این است که هنوز بدنه کارفرمایی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی 100 درصد  به این باور نرسیدند که از نظر کیفی به محصول داخلی اطمینان کنند در صورتیکه خرید محصول داخلی توسعه ملی را به دنبال خواهد داشت البته شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است.

ثقفی، تصریح کرد که گاهی هم این استقبال به دلیل تامین فوری است و متاسفانه سیستم های کارفرمایی، خریدها را در زمانی که باید انجام نمی دهند و عمدتا در زمان اضطرار می خواهند تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنند که این امکانپذیر نیست و آن موقع باید به بازاری مراجعه کنند که جنس موجود دارد و جنس موجود هم می تواند جنس های وارداتی رسمی یا غیررسمی باشند.

وی، اذعان داشت که در حوزه نفت همیشه وقوع حادثه پیش بینی می شود و معمولا آتش سوزی هایی که در پالایشگاه ها وجود دارد ناشی از بهره برداری از قطعات نامرغوب و تقلبی است زیرا سازندگان داخل، تجهیزات را با استانداردهای سخت گیرانه ای می سازند و بازرسی های سخت گیرانه ای هم دارند.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تصریح کرد: اگر در زمینه بازسازی و نوسازی تجهیزات پالایشگاهها سریعا تصمیم گیری نشود و بودجه در نظر گرفته نشود آمار حوادث در این حوزه بالا خواهد رفت.

ثقفی، خاطرنشان کرد که  تاکنون گزارشی درباره اینکه حوادث ایجاد شده به دلیل استفاده از تجهیزات شرکت های عضو انجمن باشد نداشتیم و درحال حاضر 250 شرکت عضو انجمن،  دانش بنیان هستند البته بیشتر این شرکت ها عضو انجمن بودند و بعد دانش بنیان شدند و تعداد معدودی از دانش بنیان ها عضو انجمن شدند.

ارسال نظر