شناسه خبر : 31822

بیش از ۵۳ درصد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی مدرک دانشگاهی دارند

بیش از ۵۳ درصد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی مدرک دانشگاهی دارند

داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان آذر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۵۳.۵۶ درصد افراد حقوق‌بگیر و بازنشسته تحت پوشش این صندوق در مجموع مدرک دانشگاهی در مقاطع فوق‌دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، براساس این داده‌ها و اطلاعات موجود صندوق بازنشستگی کشوری، دارندگان مدرک لیسانس با ۲۸.۹۲ درصد، فوق‌دیپلم با ۱۸.۳۰ درصد، فوق‌لیسانس با ۴.۹۱ درصد و دکتری با ۱.۴۳ درصد مجموع افراد حقوق‌بگیر و بازنشسته این صندوق را تشکیل می‌دهند.

با توجه به اینکه ۴۶.۴۴ درصد از حقوق‌بگیران این صندوق دیپلم و پایین‌تر هستند، آمارهای موجود نشان می‌دهد که در این داده‌های صندوق بازنشستگی از میان افراد تحت پوشش ۲۵.۳۵ درصد از این افراد دیپلم، ۶.۵۰ درصد سیکل و ۱۴.۵۹ درصد تا پنجم ابتدایی تحصیل کرده‌اند.

در میان این حقوق‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش، ۵۵۳ هزار و هشت نفر را زنان و یک میلیون و ۷۷ هزار و ۱۴۵ نفر را مردان تشکیل می‌دهند که در مجموع تعداد حقوق‌بگیران این صندوق یک میلیون و ۶۳۰ هزار و ۱۵۳ نفر شامل می‌شوند.

۶۵ درصد بازنشستگان و حقوق‌بگیران صندوق بین ۳۰ تا ۳۴ سال سنوات خدمتی دارند

براساس داده‌های آماری سنوات خدمت افراد حقوق‌بگیر و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری نیز متغیر است به گونه‌ای که از صفر تا بیش از ۳۵ سال سابقه خدمت مشاهده می‌شود.

براساس این آمارها، از صفر تا چهار سال سنوات خدمتی با ۲۰ درصد کل بازنشستگان و ۳۵ سال و بیشتر نیز ۲.۱۵ درصد این افراد را تشکیل می‌دهند که کمترین سنوات خدمتی مربوط به گروهی از جامعه بازنشستگان و حقوق‌بگیران با ۴۴ دهم درصد و داشتن ۵ تا ۹ سال سابقه خدمتی است.

بیشترین سنوات خدمتی مربوط به افراد حقوق‌بگیر و بازنشسته از ۳۰ تا ۳۴ سال سابقه خدمت و سپس شامل افراد با ۲۵ تا ۲۹ سال سابقه خدمت می‌شود که در این جامعه آماری ۶۵ درصد افراد تحت پوشش بین ۳۰ تا ۳۴ سال سابقه خدمت در دستگاه‌های اجرایی دارند.

طبق این داده‌های آماری میانگین سن بازنشستگی در میان گروه‌های مشمول صندوق بازنشستگی کشوری ۵۱.۸۳ درصد تا پایان آذر ۱۴۰۱ است که منظور از میانگین سن بازنشستگی، میانگین سن بازنشستگان در تاریخ برقراری حقوق افراد بازنشسته در این صندوق را شامل می‌شود.

یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی

براساس جدیدترین آمارهای مربوط به سالنامه آماری صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد حقوق‌بگیران تحت پوشش صندوق تا پایان آذر ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار و ۱۵۳ نفر هستند که ۳۴ درصد جامعه حقوق‌بگیران بانوان و ۶۶ درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند.

این گروه از حقوق بگیران شامل افراد بازنشسته، ازکارافتاده، شاغل متوفی و بازنشسته متوفی می‌شوند که در این میان تعداد افراد بازنشسته یک میلیون و۳۲۳ هزار و ۷۵۲ نفر، ازکارافتاده ۱۳ هزار و ۲۵۱ نفر، شاغل متوفی ۶۱ هزار و ۹۸۳ نفر و بازنشسته متوفی نیز ۲۳۱ هزار و۱۶۷ نفر هستند.

طبق این آمارها، تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش ۸۱ درصد، متوفیان ۱۸ درصد و از کارافتادگان نیز یک درصد افراد حقوق بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری را تشکیل می‌دهند.

صندوق بازنشستگی دومین سازمان‌بیمه‌ای کشور

بیش از ۹۰ درصد منابع فعلی صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین سازمان بیمه‌گر با ماهیت اجتماعی و اقتصادی از منابع عمومی دولت تامین می‌شود.

با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌ای در کشور، تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش خود خدمات بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و پرداخت مستمری با استفاده از منابع داخلی ارایه می‌دهد که خدمات هجده‌گانه این سازمان بدون اتکا به بودجه دولتی در مجموع ۴۵ میلیون بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و بازنشسته را شامل می‌شود.

پس از سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای، اکنون یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته را تحت پوشش دارد که این صندوق با استفاده از بودجه دولتی حقوق و مستمری افراد بازنشسته و حقوق‌بگیر را پرداخت می‌کند.

براساس اطلاعات و آمارهای موجود، بیش از ۹۰ درصد منابع فعلی صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین سازمان بیمه‌گر با ماهیت اجتماعی و اقتصادی از منابع عمومی دولت تامین می‌شود.

صندوق بازنشستگی کشوری با انجام فعالیت‌های بیمه اجتماعی در امور بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت مشمولان مقررات بازنشستگی دولتی را با رویکرد توجه به تسهیل و تسریع در انجام امور در ۳۱ استان کشور عهده‌دار است.

 

ارسال نظر