شناسه خبر : 31470

بیش از دومیلیون نفر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر

بیش از دومیلیون نفر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر

معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت؛ بیش‌از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کشور تحت پوشش صندوق هستند

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با حضور  طاهری معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به موضوع عملکرد صندوق پرداخت.


سوال: قرار است طرح ویژه‌ای برای پوشش روستائیان اجرا شود. دولت برای توسعه بیمه تکمیلی برای روستائیان دارد اقداماتی انجام می‌دهد، این که در چه مرحله‌ای است و چه کسی قرار است این را انجام دهد و چه خدماتی علاوه بر آن چه که ما از بیمه تصور می‌کنیم یک دفترچه پوشش مثلا سردرد، سرماخوردگی آیا قرار است که سطح بیشتری داشته باشد؟ آقای طاهری سلام بر شما، بفرمائید تعداد روستائیان و این که آیا همه روستائیان را در بر می‌گیرد و اقداماتی که می‌خواهید تحت عنوان بیمه تکمیلی انجام دهید چیست و چه خدماتی را برای روستائیان در بر می‌گیرد؟


طاهری:  استحضار دارید صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تنها صندوق بیمه اجتماعی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و با هدف برقراری بیمه اجتماعی برای روستائیان، عشایر و کشاورزان عزیز، غیور و مرزبان در کشور عزیزمان شکل گرفت و قریب به ۱۷ سال است که این صندوق به فعالیت خودش در این حوزه ادامه می‌دهد بالغ بر دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در حال حاضر در سراسر کشور تحت پوشش این صندوق هستند، به نوعی دومین صندوق بیمه اجتماعی بزرگ در کشور است و قریب به ۱۷۰ هزار نفر مستمری بگیر به صورت ماهیانه از این صندوق، حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.


سوال: عشایر را هم شامل می‌شود؟


طاهری: بله، روستائیان، عشایر و کشاورزان. نکته بسیار مهم در این صندوق این است که دولت به عنوان کارفرما حق بیمه هر فرد روستایی، عشایری را سالیانه ۷۰ درصدش را تقبل می‌کند و خودش به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند واین برگرفته از آن جایگاه ممتاز و ویژه‌ای است که روستائیان و عشایر نزد دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند.

یکی از دغدغه‌های اصلی روستائیان و عشایر موضوع درمان یا برخورداری از درمان تکمیلی است. ما بحث بازنشستگی، از کارافتادگی، بازماندگان فوت، نقل و انتقال سوابق این عزیزان را در صندوق بیمه روستائیان و عشایر انجام می‌دهیم، موضوع درمان پایه شان را سازمان بیمه سلامت، اما ما احساس کردیم حسب درخواستی که جامعه هدف از ما داشت نیازمند این هستیم که خدمات درمان تکمیلی را به این عزیزان ارائه دهیم، امسال هم مستحضر هستید سیاست‌های کلی تامین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و دولت رویکرد تحولی و تحول گرایانه و مبتنی بر گسترش عدالت اجتماعی و این که ما بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که آحاد و اقشار مختلف جامعه بتوانند از خدمات نظام به صورت عادلانه برخوردار شوند در دستور کار بود، ما بیش از یک سال است که کار کارشناسی داریم روی موضوع بیمه درمان تکمیلی که بتوانیم حداکثر رضایتمندی را برای جامعه هدفمان ایجاد کنیم، امسال در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران حسب دستور مقام عالی وزارت، مدیرعامل محترم سازمان در مرحله اول یا فاز نخست پوشش درمان تکمیلی را برای ۴۰ هزار نفر از مستمری بگیران در استان‌های آذربایجان شرقی، همدان و استان اصفهان آغاز کردیم و در حال حاضر این عزیزان در حال ثبت نام و دریافت خدمات هستند.

شرکت بیمه آتیه سازان حافظ هم براساس مناقصه‌ای که برگزار شد مجری بیمه درمان تکمیلی برای روستائیان و عشایر است و ما سعی کردیم که بالاترین میزان پوشش را با کمترین پرداختی از جیب روستائیان و عشایر انشاالله در این طرح ارائه دهیم.


سوال: نظارت روی کیفیت آن را چه کسی انجام می‌دهد؟ خیلی مهم است که کار‌هایی که صورت می‌گیرد همانی باشد که از آن صحبت می‌کنیم، چون خیلی اوقات دیدیم که بگذارید از عشایر بگویم، کاملا آن‌ها پایش می‌شود و چطور می‌توانند اگر که مشکلی در دریافت این خدمات بود منعکس کنند یا چه کسی به آن‌ها رسیدگی خواهد کرد؟


طاهری: فرمایش شما کاملا صحیح است و به خاطر این است که ما بیش از یک سال است که کار مطالعاتی روی این طرح انجام می‌دهیم که کمترین نارضایتی را برای روستائیان و عشایر عزیز به همراه داشته باشد و نکته بسیار مهمی که جنابعالی فرمودید موضوع نظارت است، ما اجرای این طرح را در سه فاز در دستور کار قرار دادیم فاز اول سه استان آزمایشی بود که خدمتتان عرض کردم و آن هم به خاطر سنجش همین میزان رضایتمندی است، اگر رضایتمندی حاصل شد براساس نظارت‌های میدانی که ما خواهیم داشت، ما فزا دوم تمام مستمری بگیران که ۱۷۰ هزار خانوار هستند را تحت پوشش قرار می‌دهیم و اگر در فاز دوم هم رضایتمندی حاصل شد یعنی آن جامعه هدفی که مدنظر حضرتعالی است کمترین نارضایتی را داشتند ما در فاز سوم کل ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

تیم شرکت آتیه سازان در صندوق بیمه روستائیان مستقر خواهد بود و این‌ها می‌توانند علاوه بر این که با مدیریت‌های استانی ما در ارتباط هستند به صورت روزانه، با خود ستاد مرکزی هر گونه مشکلی یا چالشی خدای نکرده اگر دارند درابتدا در میان بگذارند که ما بتوانیم نسبت به اجرای فاز دوم یا سوم تصمیم درستی بگیریم.


سوال: اگر کسی از شهر‌ها کوچ کند و به روستا‌ها بروید و مقیم شود باز هم می‌تواند تحت پوشش چنین بیمه‌ای باشد که ۷۰ درصد آن را دولت دارد می‌دهد؟


طاهری: ما به این خاطر شکل گرفتیم که مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد.


سوال: همین را می‌خواستم، فرقی نمی‌کند چه سنی؟


طاهری: حداکثر سن ۵۰ سال است، قانون تعیین کرده حداکثر سن برای عضویت در صندوق ۵۰ سال است.

ارسال نظر