شناسه خبر : 31425

مشکل بیمه‌ای کارکنان وزارت نیرو حل شد

مشکل بیمه‌ای کارکنان وزارت نیرو حل شد

تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۱ به مدت ۱۰ سال با موضوع پوشش بیمه عمر، حوادث و مسوولیت برای ۶۰ هزار نفر کارکنان وزارت نیرو امضا شد که تاریخ این تفاهم‌نامه در ۳۰ آذرماه امسال به اتمام رسید که مشکلاتی را برای کارکنان این وزارتخانه ایجاد کرد، اما با پیگیری دولت، این مشکل حل شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، احمد صفرزاده معاون فنی بیمه ایران با اشاره به مشکل بیمه‌ای کارکنان وزارت نیرو، توضیح داد: سال ۱۳۹۱ تفاهم‌نامه‌ای بین بیمه ایران و وزارت نیرو به نیابت از شرکت‌های تابعه صنعت و آب و برق متقاضی مبادله و امضا شده است.

وی ادامه داد: موضوع تفاهم‌نامه پوشش بیمه عمر و حوادث و مسوولیت کارفرما در قبال کارکنان صنعت آب و برق و بیمه تمام عمر پرسنل این شرکت‌ها بوده است.

صفرزاده گفت: نزدیک به ۱۵۰ شرکت تابعه وزارت نیرو این تفاهم‌نامه را منعقد و حق بیمه را پرداخت کردند. تعداد افراد بیمه شده نیز حدود ۶۰ هزار نفر بود. مدت تفاهم‌نامه ۱۰ سال بوده است و هر سال که بیمه می‌شدند، حق بیمه‌ای که برای عمر و حوادث و مسئولیت پرداخت می‌شد (حق بیمه تامین خطر) و بخشی از حق بیمه مربوط به بیمه تمام عمر بوده است.

وی توضیح داد: بیمه تمام عمر پوششی است که شرکت بیمه وقتی این پوشش را برای بیمه شده برقرار می‌کند بیمه شده تا زمانی که در قید حیات است بیمه تعهدی ندارد و چنانچه فوت کند شرکت بیمه سرمایه فوت را به استفاده کننده و یا هرکسی که بیمه شده تعیین کرده پرداخت می‌کند؛ البته در صورت در خواست بیمه گزاری در طول مدت بیمه‌نامه ذخیره ریاضی آن قابل بازخرید است.

صفرزاده اضافه کرد: بیمه تمام عمر که برای بیمه‌شدگان وزارت نیرو داشتیم به همراه بخشی از پوشش‌ها که برای بیمه عمر، حوادث و مسئولیت بود در این پوشش‌ها چنانچه خسارت داشتند، شرکت بیمه خسارت را پرداخت کرده است و اگر هم خسارتی نبوده حق بیمه این بخش بابت تامین خطرات صرف شده است.

وی گفت: بخشی که می‌ماند ذخیره ریاضی بیمه‌های تمام عمر است که با اتمام بیمه‌نامه (تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱) تفاهم‌نامه سال ۹۱ به پایان رسید. وزارت نیرو درخواست کرد با توجه به اینکه تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده بودند، تفاهم‌نامه ۶ ماه دیگر تمدید شد در ۳۰ آذرماه بیمه‌شدگان ذخیره ریاضی ایجاد شده را طلب کردند، (ذخیره ریاضی یا اندوخته فنی آن بخشی از حق بیمه‌های دریافت شده است که شرکت بیمه کنار می‌گذارد تا بتواند در آینده تعهدات خود را در قبال بیمه‌گزاران انجام دهد).

صفرزاده ادامه داد: با مطالبه اندوخته فنی بیمه‌نامه از سوی کارکنان بیمه چنانچه مدیران شرکت‌های وزارت نیرو تصمیم می‌گرفتند غیر بر استرداد مبلغ ذخیره شده اقدام دیگری انجام شود، دو اقدام می‌توانستیم انجام دهیم. یکی اینکه این ذخایر را به بیمه‌نامه مستمری تبدیل می‌کردیم و به افراد از محل ذخیره ریاضی مستمری پرداخت می‌کردیم. مستمری نیز دو نوع است یا مستمری با مدت محدود یا مستمری تا مدت نامحدود و تا زمان فوت بیمه شده در شیوه دیگر مستمری پرداخت نمی‌شد و ذخیره ریاضی را به‌عنوان حق بیمه تمام عمر متناسب با نرخ بهره فنی آیین‌نامه ۶۸ شورای‌عالی بیمه لحاظ و تعهد می‌شده بدون پرداخت حق بیمه سرمایه در صورت فوت بیمه شده پرداخت می‌شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این روش‌ها را وزارت نیرو درخواست نکرد و بیمه شدگان که حدود ۶۰ هزار نفر بودند، درخواست کردند که ذخایر را مسترد کنند که هفته گذشته وقتی به این نتیجه رسیدیم که مدیران وزارت نیرو اراده‌ای غیر از استرداد اندوخته فنی ندارند، همکاران را بسیج کردیم تا اقدامات لازم انجام شود و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان مجموع ذخایر را از دو روز قبل شروع کردیم و به تدریج به حساب بیمه‌شدگان واریز می‌کنیم و تا هفته آینده کل مبلغ برای بیمه شدگان که حق بیمه‌های پرداخت شده آنان به حساب بیمه‌نامه‌هایشان منظور شده پرداخت می‌شود.

معاون بیمه ایران اضافه کرد: طرحی را تحت عنوان بیمه عمر جامع برای کارکنان وزارت نیرو با هماهنگی مدیریت منابع انسانی وزارت نیرو آماده و در مرحله نهایی شدن می‌باشد که متعاقب انعقاد قرارداد پرسنل مربوط تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر