شناسه خبر : 30977

بیمه‌ها درمان‌های جدید سرطان را تحت پوشش قرار دهند

بیمه‌ها درمان‌های جدید سرطان را تحت پوشش قرار دهند

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ژن‌درمانی در سرطان یکی از جدیدترین شیوه‌های درمانی آنکولوژی بوده و درمان کامل این بیماری با این شیوه درمانی امکان پذیر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محمد معینی اظهار کرد: ژن‌درمانی در سرطان یکی از جدیدترین شیوه‌های درمانی آنکولوژی بوده که با تغییر یک ژن معیوب که موجب ایجاد بیماری سرطان، هموفیلی و تالاسمی می‌شود، انجام می‌گیرد. این شیوه درمانی موجب شده تا خطر بیماری کمتر و امکان درمان کامل میسر باشد.

وی افزود: در گذشته علاج و درمان کامل برای بیماری‌های مختلف از جمله سرطان وجود نداشت، اما با ژن‌درمانی راه غلبه بر سرطان آسان شده و از جمله در یکی از روش‌های ژن‌درمانی، سلول T (لنفوسیت T) که زیرمجموعه گلبول‌های سفید و بازوی اجرایی سیستم ایمنی بدن فرد بیمار و یکی از سیستم‌های قوی بدن بوده را می‌توان با دستکاری ژنتیکی بر علیه سلول سرطانی مسلح کرد و مجدداً به خود بیمار تزریق نمود، از این روش به عنوان CAR T Cell therapy یاد می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ژن‌درمانی در سرطان با کمک ویروس‌ها نیز قابل انجام بوده تا بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پوستی مانند ملانوم درمان کامل شود، خاطرنشان کرد: این شیوه مؤفق در کشورهای مختلف دنیا از سال ٢۰١٧ تأیید شده و در حال اجرا است و در کشور ما هم از ٢ سال گذشته تحقیقات آن انجام شد و خوشبختانه با نتایج مؤفقی هم همراه بوده است.

معینی اضافه کرد: این برنامه در بیمارستان شریعتی تهران به‌ خوبی اجرا شده و قطعاً با انجام اقدامات مؤثر می‌توانیم شاهد اجرای آن در مشهد هم باشیم و این موضوع با وجود توان بالای پزشکان متخصص این عرصه در این شهر دور از دسترس نبوده و نیست.

وی با ذکر این نکته که سرطان نامش ترسناک است، اما به این معنا نیست که بیمار مبتلا هیچ راه علاجی ندارد، تأکید کرد: در زمان‌هایی که یک فرد مبتلا به سرطان می‌شود، نقش خانواده و اطرافیان آن فرد بسیار مهم بوده و نباید کاری کنند که ناخواسته موجب تزریق روحیه منفی در فرد بیمار شوند.

این فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی ادامه داد: خانواده و اطرافیان فرد بیمار باید به‌گونه‌ای رفتار نمایند که موجبات امیدآفرینی در آن فرد فراهم آید و باید بدانیم که سرطان پایان کار نیست و بسیاری از بیماران سرطانی حتی موارد بسیار پیشرفته آن توانسته‌اند که بر این بیماری غلبه کنند و به شرایط عادی زندگی بازگردند.

معینی بیان کرد: در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان راه‌های درمانی مؤفقیت‌آمیز زیادی وجود دارد که می‌توان مشکل فرد بیمار را با تشخیص صحیح و اقدام به‌موقع برطرف کرد و در سال‌های اخیر بارها نتایج مثبت را آن در بیماران مختلف از جمله سرطانی‌ها دیده‌ایم.

وی افزود: بیماران و خانواده‌های آنان با وجود امکانات فراوان و تکنولوژی‌های روز درمان نباید دغدغه‌ای بابت بهبود بیماری داشته باشند و در همین خصوص از بیمه‌ها می‌خواهیم که درمان‌های جدید سرطان را تحت پوشش قرار دهند تا تمامی بیماران سرطانی به‌ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد ‌بتوانند از خدمات ایمونوتراپی و ژن درمانی بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر