شناسه خبر : 2982

در اجلاس مدیران صندوق بیمه اجتماعی روستاییان مطرح شد؛

بیمه شدن چایکاران

بیمه شدن چایکاران

طبق مفاد تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با سازمان چای، اتحادیه چایکاران گیلان و مازندران و صندوق حمایت از صنعت چای، برای چایکاران استان گیلان مزایا و تعهدات بلندمدت صندوق شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان برقرار می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) هدف از سفرهای استانی را شناخت بیشتر ظرفیت‌های محلی عنوان کرد و گفت: تجربه همین چند اجلاس مدیران صندوق در مناطق گوناگون کشور نشان می‌دهد اگر نگرش تولیدی در کشور وجود داشته باشد، چه ظرفیت‌های عظیمی در کشور به فعلیت می‌رسد و توسعه کشور شتاب می‌گیرد.

واعظ مهدوی ادامه داد: این ظرفیت‌ها بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که مشکلات امروز به مراتب کوچک‌تر از مشکلات زمان جنگ تحمیلی است اما مشکل آن‌جاست که بینش‌ها تغییر کرده و مصرف‌زدگی به یک ارزش در جامعه بدل شده است.

باید مانند دوران جنگ، تخصیص بهینه منابع را در دستور کار قرار دهیم

وی با برشمردن برخی از ویژگی‌های مدیریت اقتصادی کشور در سال‌های جنگ تحمیلی افزود: ما باید مانند دوران جنگ، تخصیص بهینه منابع را در دستور کار قرار دهیم و یادمان باشد که اقتصاد اساسا علم توزیع منابع محدود به نیازهای نامحدود است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه گسترش بیمه را یکی از ابزارهای رضایت آفرینی برای قشر تولیدکننده کشور خواند و گفت: از کارگزاران صندوق انتظار داریم مبلّغ و تبیین کننده دیدگاه‌های صندوق باشند و به مخاطبان خود، واقعیت‌ها را بگویند.

واعظ‌مهدوی با اشاره به رقم ناچیز حق بیمه در صندوق، گفت: بعضی اوقات دیده می‌شود که با هدف جذب روستاییان و کشاورزان، وعده‌های غیرواقعی به آنها داده می‌شود که در آینده نارضایتی می‌آفریند.

صندوق قصد دارد حداقلی از تامین آتیه را در اختیار کسانی قرار دهد که فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای هستند

وی اضافه کرد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و کشاورزان، به نسبت حق بیمه دریافتی خود می‌تواند خدمات ارائه دهد و روشن است که مستمری‌هایش کمتر از دیگر صندوق‌هاست اما فراموش نکنیم که صندوق قصد دارد حداقلی از تامین آتیه را در اختیار کسانی قرار دهد که فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای هستند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر با ابراز نگرانی از فقدان هر نوع بیمه برای بیش از ۲۰۰ هزار خانوار روستایی استان گیلان، از مسئولان استانداری، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و سایر دست‌اندرکاران مدیریت این استان خواست تلاش کنند تعداد بیشتری از گیلانی‌ها تحت پوشش قرار بگیرند.

روستاییان پاک زندگی می‌کنند و می‌اندیشند؛ بنابراین باید بهترین خدمت برایشان فراهم شود

حامدعلی مبارکی (رییس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به تصریح قانون اساسی درباره پوشش بیمه همگانی، مشکلات ابتدای پیروزی انقلاب را مانع گسترش بیمه به ویژه در روستاها خواند و گفت: روستا پاک است، روستاییان پاک زندگی می‌کنند و پاک می‌اندیشند و بنابراین باید بهترین خدمت برایشان فراهم شود.

مبارکی امنیت غذایی کشور را در گرو کار و فعالیت کشاورزان و روستاییان دانست و ادامه داد: برقراری بیمه اجتماعی برای این قشر، حداقلی از آرمش خیال را برای آنان فراهم می‌آورد و این وظیفه ما را در گسترش چتر بیمه‌ای برای این دسته از تولیدگران سنگین می‌کند.

وی با تقدیر از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران توسعه روستایی گفت: حضور در شهرستان‌ها و مناطق محروم با هدف نهادینه‌سازی گفتمان عدالت اجتماعی صورت می‌گیرد و ما باید قدردان این ابتکار مدیرعامل صندوق باشیم.

تعاونی دهیاران در خدمت بیمه

سیدمازیار سیدنژاد (مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان) نیز در سخنان کوتاهی گفت: در پی بروز سیل هفته گذشته در تالش، استاندار و معاونانش در این شهرستان حضور یافته‌اند و من هم به نمایندگی از آنها در این جلسه حضور یافته‌ام.

او با تقدیر از برگزاری اجلاس مدیران صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در لاهیجان، استان گیلان را یکی از اصلی‌ترین مخاطبان خدمات صندوق خواند و گفت: نسبت روستانشینی در گیلان ۱۱ درصد از متوسط کشوری بالاتر است و ۳۰۰ هزار خانوار مشمول بیمه می‌شوند که تنها ۲۵ درصد از آنها تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

سیدنژاد افزود: ۴۳ تعاونی دهیاری فعال در استان وجود دارد که آمادگی داریم همه ظرفیت آنان را برای گسترش بیمه و پوشش همه ۳۳ هزار نفری که برای امسال هدف گذاری شده است، فعال کنیم.

چایکاران بیمه می‌شوند

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با سازمان چای، اتحادیه چایکاران گیلان و مازندران و صندوق حمایت از صنعت چای دیگر برنامه اجلاس لاهیجان بود. طبق مفاد این تفاهم‌نامه، برای چایکاران استان گیلان مزایا و تعهدات بلندمدت صندوق شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و مستمری بازماندگان برقرار می‌شود. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آموزش، ترویج و اطلاع رسانی را برعهده گرفته و همچنین متعهد شده در صورت استقبال چایکاران از این طرح، به تعاونی‌های تشکیل شده از سوی آنان کارگزاری بیمه‌ای اعطا کند. سازمان چای نیز، عهده‌دار معرفی چایکاران به صندوق شده و حق بیمه سهم چایکاران را بر عهده گرفته است.

پس از تبادل این تفاهم‌نامه، کارگزاران نمونه گیلان مورد تقدیر قرار گرفتند. احکام چند تن از مستمری‌بگیران صندوق نیز به آنان اهدا شد. گفتنی است یکی از این مستمری‌بگیران به دلیل کهولت سن، امکان حضور در جایگاه را نداشت که سبب شد رییس هیئت مدیره با حضور در کنار او، حکم بازنشستگی‌اش را اهدا کند. این اقدام مهندس مبارکی با تشویق ممتد حضار همراه شد.

 

ارسال نظر