اختصاصی چابک آنلاین؛

سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک بیمه درمان تکمیلی هنوز عملیاتی نیست

سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک بیمه درمان تکمیلی  هنوز عملیاتی نیست

معاون فنی اشخاص شرکت بیمه آرمان، اظهارکرد: درحال حاضر شرکت های بیمه ای به نسخه الکترونیک دسترسی ندارند ولی اگر تمامی مواردی که در معرفی این سیستم یکپارچه گفته شده عملیاتی شود یک تحول بزرگ در بیمه درمان تکمیلی رخ می دهد و هم خسارت درمان را کنترل می کند و هم ضریب خسارت را کاهش می دهد.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، پیشتر بیمه مرکزی یکی از مهمترین برنامه‌های خود راتکمیل سامانه مربوط به نسخه الکترونیک دانسته و اعلام کردکه طبق هماهنگی‌های انجام شده حداکثر تا 2 ماه آینده بیمه تکمیلی نیز به سامانه سلامت (نسخه الکترونیکی) متصل می‌شود

"مسعود همتی" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: بیمه مرکزی در نامه ای به شرکت های بیمه ای، اعلام کرد که بیمه های درمان تکمیلی هم به زودی به سیستم نسخه الکترونیک متصل خواهند شد. 

وی، ادامه داد: درحال حاضر شرکت های بیمه ای می توانند به بخش داروهای سازمان بیمه سلامت ایران دسترسی داشته باشند یعنی قدم اول راه اندازی شده و بخش داروهای فارماکوپه داروخانه های طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت در دسترس است.

معاون فنی اشخاص شرکت بیمه آرمان، تصریح کرد: در ابلاغیه بیمه مرکزی  به شرکت های بیمه ای گفته شده که امکان نسخه نویسی الکترونیکی در مرحله اول در بخش داروهای فارماکوپه داروخانه های طرف قرارداد بیمه سلامت برای بیش از 700 هزار نفر از بیمه شدگان درمان بیمه سلامت راه اندازی شده، یعنی عملا در نقطه صفرقرار داریم. 

همتی، خاطرنشان کرد که شرکت های بیمه ای که دارای سامانه های نرم افزاری هستند که یکسری قابلیت های مد نظر بیمه مرکزی را داشته باشند می توانند درآینده به سامانه یکپارچه متصل شوند که اولین قدم کدینگ مشترک و به روزرسانه تعرفه ها و وصل شدن به نسخه الکترونیک بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی است.

وی، ادامه داد: نسخه الکترونیکی  منجر به کاهش خسارت و هم جلوگیری از تقلب در رشته درمان می شود.یعنی  درهردو بخش باعث می شود که خسارت های شرکت های بیمه ای پایین بیاید.

معاون فنی اشخاص شرکت بیمه آرمان، گفت:حدود  20 درصد هزینه های درمانی شرکت های بیمه ای، هزینه های القایی و تقلبی است و با توجه به اینکه ضریب خسارت درمان درحال حاضر 105 درصد است، عدد بسیار بزرگی است و اگر 15 درصد آن کم شود ضریب خسارت درمان به 90 درصد می رسد.

همتی،با اشاره به رقم 20 هزارمیلیارد تومانی که صنعت بیمه سالیانه بابت خسارت درمان می پردازد،افزود: با کاهش 15 درصدی به عدد 3 هزار میلیارد تومان می رسیم، بنابراین نسخه الکترونیک می تواند کمک بزرگی به صنعت بیمه به خصوص در رشته درمان باشد.

 وی، اذعان داشت که بیمه گران با راه اندازی نسخه الکترونیک  به سوابق بیمه ای بیمه شدگان دسترسی دارند  که یک فرد در ماه و سال های قبل، از چه خدمات درمانی استفاد کرده و از نسخه نویسی تکراری جلوگیری می شود.

معاون فنی اشخاص شرکت بیمه آرمان، معتقد است که با نسخه نویسی الکترونیکی  از هزینه های تکراری جلوگیری می شود که همین موضوع منجر به کاهش خسارت شرکت های بیمه ای می شود.

همتی، گفت: نرم افزار این سامانه آماده است و بیمه مرکزی باید به همه شرکت های بیمه ای این موضوع را اعلام کند و از طرفی هم فناوران و فناپ و شرکت هایی که نرم افزار خود را دارند به یک جمع بندی برسند که کدینگ خود را یکسان کنند تا نرم افزار یکپارچه ای که بیمه مرکزی متولی آن است کاربردی شود و همه شرکت ها بتوانند از آن استفاده کنند.

وی، توضیح داد: شرکت های بیمه ای درحال حاضر تنها به یک بخش کوچکی ازسامانه های سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی دسترسی دارند که نیازهای آنها را برطرف نمی کند.

معاون فنی اشخاص شرکت بیمه آرمان، گفت: شرکت های بیمه ای در این سامانه ها به اطلاعات کامل بیمه گذاران دسترسی ندارند به عنوان مثال اگر پزشک نسخه را کاغذی صادر کند و داروخانه آن نسخه را در سیستم یکپارچه وارد کند به دلیل اینکه پزشک آنلاین نبوده، به نسخه ای که داروخانه ثبت کرده هم دسترسی نخواهند داشت.

همتی، ادامه داد: تمامی مراحل درمانی از صفر تا صد باید درسیستم سازمان های بیمه پایه، ثبت شود تا شرکت های بیمه ای بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

ارسال نظر