شناسه خبر : 28752

هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

گاهی هزینه‌های درمان ناباروری کمرشکن می‌شود، زوجینی که دارای این مشکل هستند برای اینکه صدای خنده نوزاد در خانه‌ آن‌ها طنین انداز شود باید هزینه‌های گزافی را متحمل شوند، در گذشته هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه نبود و زوجین باید تمام هزینه‌ها را خود متقبل می‌شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، تعداد زوجین نابارور قابل توجه است، اگر درمان این زوج انجام شود، قطعا کمک بزرگی به افزایش جمعیت در کشور خواهد شد، مقرر شد با تصویب طرح حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت، حمایت‌های مالی از زوج‌های نابارور صورت بگیرد، اولین راهکار تحت پوشش قرار دادن خدمات درمان ناباروری توسط سازمان‌های بیمه‌گر بود، حال باید دید این روش تا چه اندازه موثر است و آیا تمامی خدمات و داروهای مورد نیاز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؟

همچنین تسهیلات بانکی به زوج‌های نابارور برای جبران بخشی از هزینه‌های درمان به‌عنوان مساعدت پرداخت می‌شود که با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمان زوجین نابارور باید دید این تسهیلات تا چه اندازه می‌تواند بار سنگین هزینه‌های سر به فلک کشیده درمان را جبران کند.

قطعا قیمت داروهای مورد نیاز برای درمان ناباروری بسیار بالا است و برخی از این اقلام دارویی نیز هم‌چنان تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، هزینه‌های برخی اعمال جراحی خاص بر عهده خود بیمار است، البته برخی شرکت‌های بیمه با بیمه تکمیلی این عمل را تحت پوشش قرار می‌دهند، این روش جزو پر کاربردترین روش‌های درمان نازایی است.

اکثر داروهای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه نیست

آمنه فرخی- مدیر کلینیک ناباروری حضرت زهرا(س) شهرکرد با اشاره به اینکه برخی درمان‌های ناباروری مانند اعمال جراحی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، اظهار کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد هزینه‌های برخی جراحی برای درمان ناباروری توسط بیمه پرداخت می‌شود، اما اکثر داروهای مورد نیاز تحت پوشش بیمه نیستند و باید توسط زوجین به‌صورت آزاد تهیه شود که قیمت آن‌ها بسیار بالا است.

وی افزود: زوجین ناباروری که از تخمک اهدایی برای باروری استفاده می‌کنند تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، در گذشته تسهیلاتی به زوج‌های نابارور که نیاز به خرید تخمک داشتند و یا نیازمند کمک هزینه درمانی بودند، پرداخت می‌شد، در سال گذشته سه میلیارد تومان تسهیلات برای مدت سه ماه برای درمان زوج‌های نابارور پرداخت شد، اما در سال‌جاری هنوز تسهیلاتی در این حوزه اختصاص پیدا نکرده است.

فرخی با بیان اینکه به‌طور میانگین زوج‌هایی که نیاز به خرید و یا اهدای تخمک ندارند برای درمان نیازمند حداقل ۱۰ میلیون تومان هزینه هستند، گفت: اما در صورتی‌که زوج نیاز به خرید تخمک داشته باشد، این عدد حداقل تا ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، اجاره جنین نیز هزینه جداگانه دارد.

مدیر کلینیک ناباروری شهرکرد با اشاره به اینکه خانم ناباروری که پس از طی مراحل درمانی بارور می‌شود نیاز به مراقبت‌های خاص و ویژه‌تری نسبت به سایر مادران باردار ندارد، گفت: اما این مادران باید داروهایی را مصرف کنند تا برای جنین مشکلی به‌وجود نیاید.

وی در پایان گفت: در سال گذشته اعتبارات اختصاص یافته به درمان زوج‌های نابارور به تمامی زوجین متقاضی پرداخت شد.

هزینه‌های درمان ناباروری طبق پروتکل اعلامی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

علیرضا اصغرزاده- مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاریا با اشاره به اینکه در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دولت طرحی برای تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های درمان زوج‌های نابارو توسط سازمان‌های بیمه‌گر ارائه داد، اظهار کرد: بیمه سلامت هر زوج نابارور و با هر رده سنی که تمایل به فرزندآوری داشته باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد و ۹۰ درصد هزینه‌های درمان این زوج را تقبل می‌کند.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت با تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی درمان ناباروری در چهارمحال و بختیاری و خارج از استان قرارداد منعقد کرده است، گفت: هزینه‌های تشخیص، اعمال جراحی، آزمایشات، سونوگرافی و سایر درمان‌ها تا ۹۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود و مابقی توسط خود زوج نابارور باید پرداخت شود.

اصغرزاده با تاکید بر اینکه پروتکل درمانی برای زوج‌های نابارور با همکاری پزشکان متخصص و فوق تخصص در این حوزه مصوب شده است، بیان کرد: سازمان بیمه سلامت هزینه‌های درمان ناباروری را تنها طبق این پروتکل پرداخت می‌کند، یعنی اگر درمان و دارویی تجویز شود که خارج از این پروتکل باشد، هزینه توسط بیمه پرداخت نمی‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری افزود: برخی پزشکان برای درمان ناباروری دارو یا اعمال درمانی را تجویز می‌کنند که مورد تائید علمی و طبق پروتکل درمان نیست، در نتیجه خرید خدمت توسط بیمه سلامت انجام نمی‌شود، بنابراین زوجینی که این درمان را انتخاب کرده‌اند، متضرر می‌شوند، برای مثال برخی اعمال جراحی جزو تعهدات بیمه نیست.

وی با اشاره به اینکه با پزشکان حوزه درمان ناباروری جلسات متعدد برگزار شده است تا درمان زوجین نابارور را طبق پروتکل اعلامی انجام دهند، یادآور شد: گاهی برخی شیوه‌های درمانی هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.

اصغرزاده در پایان توضیح داد: بیمه سلامت در شش ماهه ابتدایی سال‌جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای درمان زوجین نابارور در چهارمحال و بختیاری هزینه شده است.

ارسال نظر