شناسه خبر : 28548

پس از اتمام تحصیل امکان بهره‌مندی از بیمه دانشجویی وجود ندارد

پس از اتمام تحصیل امکان بهره‌مندی از بیمه دانشجویی وجود ندارد

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: بیمه دانشجویی تامین اجتماعی مختص دانشجویان است و پس از اتمام تحصیل امکان بهره‌مندی از این طرح وجود نخواهد داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمود علی‌بخشی روز افزود: همه دانشجویان در حال تحصیل می‌توانند با ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویی از امتیازات مقرر در این بیمه بهره‌مند شوند. به عبارت دیگر، از زمان انعقاد قرارداد برای بیمه‌پردازی دوره تحصیلات دانشگاهی نیز جزو سابقه بیمه‌ای لحاظ خواهد شد.

شرایط استفاده دانشجویان مراکز غیرحضوری از بیمه دانشجویی

علی‌بخشی درباره دانشجویان دانشگاه‌های غیرحضوری گفت: دانشجویان مراکز و دانشگاه‌های غیرحضوری هم می‌توانند از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی استفاده کنند؛ اما امکان پرداخت حق بیمه برای سنوات تحصیلی گذشته دانشجویان وجود نداشته و در واقع همه علم‌آموزان شاغل به تحصیل می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که «آیا دانشجویان دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توانند از بیمه دانشجویی استفاده کنند» نیز گفت: ثبت‌نام برای بیمه دانشجویی این سازمان با ارائه کارت دانشجویی دانشگاه‌های داخل کشور امکان‌پذیر بوده و شامل دانشجویان خارج از کشور نمی‌شود.

علی‌بخشی توضیح داد: دانشجویان خارج از کشور می‌توانند در چاچوب مقررات بیمه‌ ایرانیان خارج از کشور، خود را از طریق شعب تامین اجتماعی یا کارگزاران برون مرزی بیمه کنند.

وی درباره ضرورت ثبت‌نام در این طرح یادآور شد: با ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویی، دانشجویان به عنوان بیمه‌شده اصلی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته و سوابق بیمه‌پردازی در آینده به سوابق کاری‌ متقاضی اضافه و در زمان بازنشستگی هم محاسبه می‌شود.

آیا دانش‌آموختگان می‌توانند از بیمه دانشجویی تامین‌اجتماعی استفاده کنند

وی افزود: جمعیت تحت تکفل والدین (والدین فوت شده) نیز در دوره دانشجویی با ثبت‌نام در این طرح، امکان استفاده از خدمات درمانی تأمین اجتماعی به عنوان بیمه شده تبعی پدر مرحوم را از دست نمی‌دهند؛ این امکان همچنان برای این جمیعت فراهم است و نیازی به پرداخت حق سرانه درمان مضاعف نخواهد بود و پرداخت مستمری در صورت احراز سایر شرایط مقرر برقرار خواهد ماند.

 بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ذیل طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» با سه نرخ ١٢، ١۴ و ١٨ درصد ارائه می‌شود و دانشجویان با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد (۱۲درصد سهم بیمه‌شده + ۲درصد کمک دولت)، تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد نیز که در حقیقت شامل ۱۴ درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را دربرخواهد گرفت. کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه (۲۰ درصد) نیز که شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شرط سنی برای استفاده از این طرح نیز ۱۸ تا ۵۰ (سال تمام) است. دانشجویان بیش از ۵۰ سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند؛ در صورتی که دانشجو (متقاضی) دارای ۱۰ سال سابقه قبلی باشد از شرط سنی معاف خواهد شد.

ارسال نظر