شناسه خبر : 28397

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم ناچیز نوآوری و تحول دیجیتال از بودجه سالانه شرکت های بیمه ای

سهم ناچیز نوآوری و تحول دیجیتال از بودجه سالانه شرکت های بیمه ای

سهم اندک نوآوری وتحول دیجیتال از بودجۀ سالانه شرکت‌های بیمه ای،پدیده ای که باعث شده تا سایر اضلاع بازار سرمایه نسبت به صنعت بیمه، پیشروتر و قوی ترقدرت نمایی کنند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، هرچندکه کارشناسان بیمه ای معتقدندکه صنعت بیمه در دوسال اخیرسرعت خوبی در حوزه دیجیتالی شدن داشته است.

با این حال، سورنا ستاری، معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری به چابک آنلاین گفته که همراهی صنعت بیمه با فناوری‌های روز،پایین است.

گفته می شود که صنعت بانکداری، فقط درسال 1396 چهارهزار میلیارد تومان برای عرصه فناوری هزینه کرده ،درحالیکه صنعت بیمه در همان سال رقمی  حدود 200 میلیارد تومان،برای بخش فناوری هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره به چابک آنلاین گفته که میزان سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در زمینه فناوری قابل مقایسه با صنعت بانکداری نیست، بنابراین طبیعی است که وقتی میزان سرمایه‌گذاری به حداقل می‌رسد بازیگران حوزه فناوری هم تمایل  چندانی برای حضور در این صنعت نداشته باشند.

شاید از نگاه برخی از مدیران بیمه ای اینچنین است: هزینه ای که بخواهند درحوزه نوآوری انجام دهند در بخش های دیگر مانند بانک و ساختمان سود پایدار تری برای آنها به همراه خواهد داشت.

بنابراین  ریسک پذیری پایین وتمایل به حفظ شرایط موجود شرکت و ثبات درآن ، باعث می شود تا این دسته از مدیران بیمه ای از سرمایه گذاری در حوزه فناوری هایی که آینده کاملا مشخصی  ندارد ، رویگردان شوند.

درهمین پیوند، یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات به چابک آنلاین گفت: " میزان سرمایه گذاری صنعت بیمه در بخش فناوری کم است."

"حامد کاظمی" ، عدد سرمایه گذاری صنعت بیمه درحوزه فناوری را نزدیک به صفر می داند زیرا این سرمایه گذاری در استارت‌آپ یا از نوع بلندمدت و برای خلق نوآوری انجام نشده و شرکت های بیمه‌ای تنها برای Open Source شرکت خود هزینه هایی را انجام داده اند.

وی، ادامه داد: عمده درآمد شرکت های بیمه ای از محل سرمایه گذاری در بورس و املاک است و جنس سرمایه گذاری آنها از نوع خطر پذیر نیست، از سوی دیگر در عملیات بیمه گری سودی برای بیمه گران وجود ندارد و به همین دلیل حیات آنها به سرمایه گذاری بستگی دارد.

کاظمی، افزود: درصنایع مختلف در کشورهای دیگر 10 سرمایه گذاری باید انجام شود تا یکی از آنها موفق شود و تمام ضرر آن 10 مورد دیگر را پوشش می دهد.

وی، ادامه داد: اما شرکت های بیمه ای اینگونه نیستند و عموما سرمایه گذاری های خود را دریک یا دو بخش انجام می دهند آن هم با صرف انرژی و زمان زیاد ، به همین دلیل، نوآوری در این پیچ و تاب، ازبین می رود.

او، معتقداست که شرکت های بیمه ای هنوز به بلوغ لازم در سرمایه گذاری از جنس خطر پذیر نرسیده اند و به دلیل ماهیت ریسک پذیر بودن صنعت بیمه،آن آستانه ریسک پذیری این شرکت ها  تکمیل شده و دیگر دلیلی برای ریسک کردن در بخش فناوریو تحول دیجیتال  نمی بینند.

کاظمی، اظهار داشت که بیمه گران به سرمایه گذاری در حوزه فناوری نگاه هزینه ای دارند و از طرف دیگر، مشکلاتی دارند که برای آنها به دنبال راه حل هستند و دور بودن تفکر مدیران بیمه ای ازنواوری در زمینه  فناوری، مانع سرمایه گذاری آنها در این بخش می شود.

امروزه در دنیا استفاده از فناوری‌های مربوط به بلاک‌چین، هوش مصنوعی و داده‌کاوی در صنایع مختلف نقش جدی و اساسی دارد و شرکت های بیمه ای پیشرو دنیا هم با استفاده از ابزارهای فناوری و دیجیتالی سعی در افزایش رضایتمندی و بهبود تجربه ذی‌نفعان و مشتریان خود دارند.

بی شک استفاده از فناوری با ایجاد مزیت های رقابتی باعث کاهش هزینه های عملیاتی و بهینه‌سازی فرآیندها در شرکت های بیمه ای می شود.

درنتیجه اثرگذاری آن در صنعت بیمه بسیار گسترده و غیرقابل‌ چشم‌پوشی است.

مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی هم در صحبت های خود اصل تحول دیجیتال در صنعت بیمه را انکار ناپذیر دانسته و معتقد است که در زمان حاضر صنعت بیمه در دنیا، یکی از صنایع پیشرو در زمینه IT است و توسعه بیمه بدون استفاده از تکنولوژی امری محال است.

بنابراین شکی نیست که شرکت‌های بیمه باید تخصیص بودجه خود در زمینۀ فناوری را افزایش دهند و این بودجه را نه هزینه که سرمایه‌گذاری برای آینده ببینند.

به عبارت بهتر، نیاز است که صنعت بیمه از شرایط فعلی خود با سرعتی قوی  ترعبور کرده و با استفاده از متخصصان خلاق و توانمند در ایجاد ارزش آفرینی و ارزش افزوده دیجیتالی شتابی بیشتر و هدفمندتر بدهند.

 

ارسال نظر