شناسه خبر : 24663

اختصاصی چابک آنلاین؛

صنعت بیمه به مدیریت و ارزیابی ریسک توجه کمتری دارد

صنعت بیمه به مدیریت و ارزیابی ریسک توجه کمتری دارد

رییس شورای فنی شرکت بیمه البرز،اظهارکرد:بنابه دلایل متعددی همچون شرایط اقتصادی،تورم و تعدد شرکت های بیمه ای و رقابت بسیارفشرده ای که بین شرکتها صورت گرفته و مهم تر ازهمه کمبود کارشناسان فنی بیمه متناسب با تعداد شرکت های بیمه ای ، به ارزیابی ریسک توجه کمتری شده است.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، علیرضا مقرب"درگفت وگو با چابک آنلاین افزود:اگر یک شرکت بیمه ای نگران از دست دادن بازار باشد نمی تواند بازار جدیدی را شناسایی و آن راجذب کند وکم کم به اصول فنی و مصوبات شورایعالی بیمه توجهی نمی کند.

وی،تصریح کرد:افزایش تعداد شرکت های بیمه ای و آزاد سازی تعرفه منجر به تشدید این امر می شود زیرا صنعت بیمه هنوز به بلوغ لازم نرسیده است.

مقرب،گفت:بیمه گری مدیریت ریسک است و یک بیمه گر موفق، بیمه گری است که ریسکی را درست بیمه کند، این یک اصل بسیار مهم در نوع فعالیت شرکت های بیمه است. 

رییس شورای فنی شرکت بیمه البرز، اذعان داشت که در آیین نامه حاکمیت شرکتی توجه ویژه ای به این موضوع شده که مدیران اجرایی سازمان های بیمه باید افرادی باشند که توانایی های لازم را دراین بخش داشته باشندنه اینکه صرفا مدرک و سواد دانشگاهی داشته باشند.

وی، با اشاره به عدم بیمه بودن سازه ساختمان متروپل،ادامه داد: این نشان می دهد که شرکت های بیمه ای با توجه به اتفاقاتی که در سنوات گذشته تجربه کردند از بیمه کردن اینگونه ساختمان ها اجتناب می کنند، همانند اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو رخ داد و بیمه گر پلاسکوبه دلیل شرایط ایمنی و عدم رعایت حداقلی استانداردی، بیمه نامه را تمدید نکرد.

رییس شورای فنی شرکت بیمه البرز، خاطرنشان کردکه دقت شرکت های بیمه ای روی این موضوع بیشتر شده و توجه می کنند که هر ریسکی را بیمه نکنند و ارزیابی کرده و متناسب با ارزیابی، ریسک را محدود کنند یا خطراتی را پوشش دهند که قابلیت پوشش داشته باشد.

مقرب،گفت: بیمه مرکزی می تواند در ماموریت هایی که برای شرکت های بیمه ای تعریف می کند و تایید مدیران اجرایی و ارشد شرکت های بیمه ای، دقت بیشتری داشته باشد.

وی،گفت: از آنجایی که عمده بانک هایی که مرهونات به مردم ارائه می دهند خود دارای شرکت بیمه هستند و در ارائه این نوع خدمات، شرکت های بیمه هم تحت فشار قرار می گیرند زیرا ریسک متعلق به بانک است و بانک هم سهامدار شرکت بیمه است.

رییس شورای فنی شرکت بیمه البرز، اظهارکرد: نکته مهم تری که در بخش مرهونات به وجود می آید و باعث می شود مشکلاتی ایجاد شود، در قالب قراردادهای گروهی است که معمولا بیمه گران بازدیدی انجام نمی دهند و این عدم انجام بازدید می تواند ریسک را افزایش دهد،البته درحال حاضر عملیات بیمه گری مرهونات نفع بیمه گری قابل توجهی دارد.

وی، خاطرنشان کرد که نظارت مالی و بیمه گری بیمه مرکزی هم باید متناسب با رشد فزاینده شرکت های بیمه ای و به تبع آن ، افزایش نیروی انسانی افزایش پیدا می کردکه این نشان داد که این توازن وجود ندارد و در حوزه نظارت نتوانستیم آنگونه عمل کنیم که مانع از پذیرش ریسک های نامناسب شویم.

رییس شورای فنی شرکت بیمه البرز، عدم توجه کافی به مدیریت ارزیابی ریسک را هم یکی از مشکلات صنعت بیمه برشمرد و گفت: معمولا قالب ریسک هایی که در شرکت های بیمه پذیرفته می شود از جمله ریسک های صنعتی، دقیقه نودی هستند یعنی همان روز اخر با رقابت های سنگینی که بین شرکت های بیمه به وجود می آید ریسک را انتخاب می کنند.

مقرب، تصریح کرد: وقتی بیمه گر ریسک را با هر شرایطی می پذیرد برنده اصلی بیمه گذار است که شرایط خود را به بیمه گر تحمیل می کند.

ارسال نظر