شناسه خبر : 2236

کاهش شیوع هپاتیت B و C در کشور/ داروی ایرانی کنترل هپاتیت B تحت پوشش بیمه نیست

کاهش شیوع هپاتیت B و C در کشور/ داروی ایرانی کنترل هپاتیت B تحت پوشش بیمه نیست

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: طبق وعده داده شده، در حال حاضر تولید داروی داخلی کنترل هپاتیت B در کشور انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به تولید داروی ایرانی کنترل بیماری هپاتیت B گفت: میزان شیوع هپاتیت B و C در کشور طی 25 سال گذشته کاهش پیدا کرده است که واکسیناسیون، غربالگری و شناسایی افراد در درمان بیماری سهم خاصی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: داروی تاف که امروزه در صنعت دارویی کشور تولید می‌شود داروی جدید هپاتیت B است که عوارض استخوانی کلیوی ندارد و با توجه به اینکه مصرف یک ماهه این دارو در اروپا معادل 2 میلیون تومان و در ایران کمتر از نیمی از این مبلغ است می‌توانیم شاهد اخبار خوشی در عرصه کاهش آمار ابتلا به هپاتیت B باشیم.

علویان گفت: از آنجایی که داروی ایرانی کنترل هپاتیت B تحت پوشش بیمه نیست بسیاری از افراد در کشور برای خرید آن مشکل پیدا می‌کنند امیدواریم متولیان سلامت و بیمه در صدد رفع این مشکل باشند تا در کنار دسترسی به این داروی ارزشمند شاهد کوشش حداکثری خدمات درمانی برای مبتلایان باشیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: هپاتیت B یک عفونت حاد و جدی کبدی است  که توسط ویروس هپاتیت B ایجاد شده و سلول‌های کبدی و اختلال آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که برخی از افراد مزمن درگیر نارسایی کبدی می‌شوند.

معتادان بی بضاعت قربانی اصلی هپاتیت C در کشور

علویان در ادامه گفت: در بحث ریشه کنی هپاتیت C نیز کارهایی خوب و موثر انجام شد اما از آنجا که مبتلایان به هپاتیت C معتادانی بی بضاعت هستند که حق دفترچه بیمه ندارند، در بحث دریافت داروهای هپاتیت C و روند درمان دچار مشکل هستند و باید در این عرصه تدابیری اندیشیده شود.

وی افزود: آمار شیوع هپاتیت C در کشور کمتر از 0.5 درصد است که با توجه به برنامه ریشه کنی هپاتیت C تا سال 1410 می‌توانیم شاهد نتایج مثبتی در این عرصه باشیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران در پایان گفت: ما متعهد هستیم که آمار مربوط به هپاتیت C در بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی را ریشه کن کنیم اما نمی‌توانیم معتادان بی بضاعت را در این عرضه نادیده بگیریم و امیدواریم با حمایت متولیان سلامت و تدبیر سازمان‌های بیمه گر این گروه‌ها نیز در زمره برنامه ریزی‌ها قرار بگیرند.

 

ارسال نظر