شناسه خبر : 21586

۷۵ درصد مزارع چغندرقند کشور بیمه نیستند

75 درصد مزارع چغندرقند  کشور بیمه نیستند

مجری طرح چغندرقند در وزارت جهاد کشاورزی پراکندگی کارخانه‌های قند را یک آسیب دانست و گفت:باید همگی کارخانه‌های قند در آینده تجمیع و از حالت پراکندگی خارج شوند تا بتوانیم سطح تولید را افزایش دهیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  پیمان حصادی در جلسه کشت بهاره چغندرقند در استان سمنان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی این استان برگزار شد

 بر اهمیت و ضرورت حمایت‌های فنی، اعتباری و تأمین آب مورد نیاز زراعت چغندرقند و نیشکر برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در این بخش تأکید و اظهار کرد: سطح کشت و تولید چغندرقند در کشور در دهه 70 نسبت به دهه 90 تفاوت بسیاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت چغندر قند در کشور در دهه 70 به میزان 200 هزار هکتار بوده در حالی که در دهه 90 به یک باره این میزان به نصف رسیده است افزود: نکته قابل توجه این است که علی‌رغم کاهش سطح کشت اما در حوزه تولید عملکردها مطلوب بوده است چرا که تولید چغندرقند از پنج میلیون تن در دهه 70 به بیش از 6 میلیون تن در دهه 90 رسیده است که نشان از عملکرد مطلوب در این حوزه است.

مجری طرح چغندرقند در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در کل کشور بر اساس آمارها و بررسی‌های انجام شده تنها 25 درصد مزارع چغندرقند بیمه هستند و به عبارتی 75 درصد از مزارع چغندرقند در کشور بیمه نشده‌اند.

حصادی با اشاره به جلسات متعددی که در امسال با صندوق بیمه برگزار شده است گفت: خواسته ما از کشاورزان این است که برای افزایش عملکردها کشت چغندرقند را در قبل از پیک انجام دهند یعنی در اسفندماه کشت چغندرقند را انجام دهند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه چند سالی است که در بحث کشت چغندرقند به دنبال کشت متراکم و کشت نشایی هستیم گفت: ما به دنبال افزایش سطح کشت چغندرقند در کشور نیستیم بلکه هدف و اولویت و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای افزایش عملکردها و افزایش تولید بنا نهاده شده است یعنی اگر در یک سال سطح کشت چغندرقند 100 هزار هکتار است همین میزان را ثابت نگه داریم و در عوض میزان بازدهی و عملکرد را افزایش بدهیم و یا اگر سطح کشت را پایین می‌آوریم میزان تولید کاهش نیابد.

مجری طرح چغندرقند در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود هفت کارخانه قند در خراسان و سمنان گفت: هفت کارخانه قند در این 2 استان وجود دارد اما با یک ظرفیت تولید محدود اما در آذربایجان تعداد کارخانه‌های قند بسیار محدودتر اما میزان تولیدشان بسیار بیشتر است.

حصادی تأکید کرد: باید کارخانه‌های قند در آینده همگی تجمیع شوند و از حالت پراکندگی خارج شوند تا بتوانیم سطح تولید را افزایش دهیم.

وی در مورد میزان مصرف آب در حوزه کشت چغندرقند گفت: علی‌رغم صحبت‌های غیرکارشناسی که گفته می‌شود چغندرقند بیشترین آب را مصرف می‌کند اما این‌ گونه نیست و حتی نسبت به کشت گندم هم مصرف آب بسیار متعادل‌تری دارد. در کشور 6 میلیون هکتار اراضی آبی داریم که از این میزان دو میلیون هکتار گندم آبی می‌کاریم.

مجری طرح چغندرقند در وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اعطای تسهیلات بیش از آنچه هست به کشاورزان گفت: 54 درصد از آبیاری در بخش کشت چغندرقند به میزان 50 هزار هکتار به صورت آبیاری تحت‌فشار انجام می‌شود.

حصادی با تأکید بر اینکه باید کشاورزان خوب و با بازدهی بالا در بخش کشاورزی گلچین شوند تا کشاورزان بد از کشاورزان خوب یاد بگیرند گفت: باید کارخانه‌های قند ادوات و مکانیزاسیون مدرن خریداری کنند و یا کشاورزان این بخش را تجهیز کنند.

وی بر اهمیت و ضرورت حمایت‌های فنی، اعتباری و تأمین آب مورد نیاز زراعت چغندرقند و نیشکر برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در این بخش تأکید کرد.

ارسال نظر