شناسه خبر : 20975

دولت چند درصد از بیمه دانشجویان را پرداخت می‌کند؟

دولت چند درصد از بیمه دانشجویان را پرداخت می‌کند؟

طی روزهای اخیر، طرح برخورداری دانشجویان از بیمه بازنشستگی در کشور آغاز به کار کرد. در این گزارش به نحوه چگونگی ثبت نام این بیمه و برخی جزییات دیگر می پردازیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، فنی و حرفه‌ای و ... در حال تحصیل هستند که از این آمار تنها ۲۵ هزار نفر از آن‌ها دارای بیمه هستند.

این دانشجویان در دوران تحصیل بین۵ تا ۱۱ سال در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند و فاقد هیچ گونه بیمه‌ای هستند، برهمین اساس سازمان تأمین اجتماعی با عقد تفاهم نامه‌ای فی ما بین سازمان امور دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، طرح برخوردار کردن دانشجویان از بیمه درمان و بازنشستگی را کلید زد.

دانشجویان با شرکت در این طرح صاحب سوابق بیمه‌ای خواهند شد که می‌توانند در آینده از سهم بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بهره مند شوند.

در طرح بیمه دانشجویی، دانشجویان در دوران تحصیل، سوابق بیمه‌ای را ایجاد و پس از اتمام تحصیل با اشتغال در کارگاه‌ها و یا اظهار شغل در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا بیمه پردازی به صورت اختیاری بیمه خود را ادامه خواهند داد.

بیمه دانشجویی

برای ثبت نام بیمه دانشجویی، ارائه کارت معتبر دانشجویی نیاز است و پس از ثبت نام، این بیمه ذیل ردیف بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار خواهد گرفت.

همچنین افراد در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند درخواست این نوع بیمه را داشته باشند و در صورتی که این متقاضیان بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه پردازی قبلی داشته باشند.

انواع نرخ حق بیمه

در طرح بیمه دانشجویی ۳ نرخ حق بیمه تعریف شده است از آن جمله می‌توان به نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد اشاره کرد که ۱۲ درصد سهم بیمه شده است و ۲درصد آن را دولت پرداخت می‌کند؛ این بیمه حمایت های بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی را دارا خواهد بود.

حمایت بعدی نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصدی است که ۱۴ درصد آن را بیمه شده و ۲درصد دیگر به کمک دولت اختصاص دارد. در این طرح نیز حمایت های بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی وجود دارد.

کاملترین نرخ طرح پرداخت، حق بیمه ۲۰ درصدی است که ۱۸ درصد آن سهم بیمه شده و ۲درصد دیگر سهم دولت است. این طرح، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را شامل می‌شود.

چگونگی ثبت نام در بیمه دانشجویی

دانشجویان برای ثبت نام در طرح بیمه دانشجویی می توانند با ورود به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به نشانه اینترنتی https://www.tamin.ir  از مسیر منوی بیمه شدگان، بیمه شدگان خاص را انتخاب کنند. سپس بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بخش انعقاد قرارداد دانشجویی را انتخاب و نسبت به عقد قرارداد بیمه دانشجویان اقدام کنند.

2

نکته حائز اهمیت آن است که دانشجویان، در صورت داشتن دو شرط،دارا بودن یکسال سابقه پرداخت بیمه در طول ۱۰ سال گذشته و داشتن ۹۰ روز سابقه پرداخت بیمه در یکسال قبل از تاریخ قرارداد طرح بیمه دانشجویی می توانند از انجام معاینه‌های پزشکی معاف شوند. همچنین آن دسته از دانشجویانی که براساس گواهی پزشک معتمد از کار افتاد کلی شناخته شوند نمی توانند نسبت به عقد قراداد با نرخ حق بیمه ۱۸ درصدی اقدام کنند.

ارسال نظر