بیمه درمان تکمیلی را بهتر بشناسیم!

بیمه درمان تکمیلی را بهتر بشناسیم!

در روزهای کرونایی که از سر گذراندیم؛ اهمیت داشتن بیمه تکمیلی مناسب، بیش از پیش خودنمایی کرد؛ اما مطالعه درباره انواع آن و انتخاب طرحی که پوشش مناسبی داشته باشد، همواره مانند یک مانع در این زمینه عمل کرده‌ است. در این مقاله با بیمه درمان تکمیلی و نحوه داشتن این نوع بیمه آشنا می شوید.

به گزارش چابک آنلاین، بدن ما مهم‌ترین سرمایه ماست. شاید به همین دلیل است که می‌گویند هیچ نعمتی بهتر از سلامتی نیست اما این نعمت، همیشگی و ماندگار نیست.  

زندگی در شهرها، کهولت سن، حوادث، اپیدمی‌ها و خیلی موارد دیگر می‌تواند تهدیدی جدی برای این سرمایه باشد.

عاقل کسی است که بخواهد پیش از روز واقعه، برای علاج فکری اساسی کند. به همین دلیل، طرح بیمه تکمیلی برای راحتی خیال متقاضی‌ها طراحی شد.

این نوع بیمه، همانطور که از اسمش پیداست، برای پر کردن جاهای خالی و تکمیل مواردی است که بیمه‌های عمومی درباره آنها مسئولیتی ندارند.

بیمه تکمیلی انواع مختلف دارد و موارد متفاوتی را پوشش می‌دهد که ممکن است درباره آن کمتر بدانیم.

چند نوع بیمه تکمیلی داریم؟

بیمه‌های درمانی تکمیلی در حال حاضر در قالب سه طرح مختلف ارایه می‌شود.

  • طرح یک: بیمه درمان تکمیلی گروهی

متداول‌ترین نوع بیمه‌ تکمیلی است. کارفرما می‌تواند با استفاده از این طرح، تمامی افراد کارگاه یا شرکت را بیمه کند. شرط مهم در این بیمه این است که بیمه‌ تامین اجتماعی افراد همگی از یک کارگاه رد شود و تعداد افرادی که قرار است بیمه شوند نیز از یک تعداد  خاص (۲۵ تا ۵۰ نفر) بیشتر باشند.

برای خرید بیمه تکمیلی حتما نیاز نیست که به صورت گروهی اقدام کرد. برخی از طرح‌های بیمه وجود دارد که عنوانش بیمه درمان تکمیلی خانواده است. مهم‌ترین امتیازش این است که افراد تحت پوشش آن نیازی ندارند تا حتماً بیمه تامین اجتماعی‌شان از یک کارگاه رد شده باشد. تعداد افراد تحت پوشش نیز مهم نیست.

اما مهم‌ترین فرق اساسی آن با بیمه تکمیلی گروهی در این است که میزان پوشش بیمه تکمیلی خانوادگی برای جبران هزینه‌ها به مراتب کمتر از پوشش بیمه تکمیلی گروهی است.

  • طرح سه: بیمه درمان تکمیلی انفرادی

تا چندی پیش، شرط استفاده از بیمه تکمیلی، داشتن بیمه پایه تامین اجتماعی بود. اما با ایجاد طرح بیمه تکمیلی انفرادی کسانی که بیمه تامین اجتماعی ندارند هم می‌توانند از بیمه تکمیلی استفاده کنند. برای افراد بیمه نشده، طرح بیمه تکمیلی انفرادی در نظر گرفته شده است.

در این طرح، افراد می‌توانند با پرداخت تنها ۱۸ درصد مبلغ بیشتر، از تمامی پوشش‌های بیمه تکمیلی استفاده کنند.

تفاوت دیگری که ممکن است برخی از شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه انفرادی در نظر بگیرند، سن افراد بیمه شده‌است. به این ترتیب که میزان حق بیمه افراد با توجه به سن‌شان تغییر خواهد کرد.

میزان پوشش هر بیمه چقدر است؟

پوشش در طرح‌های بیمه‌ای مختلف است؛ در این مورد، میزان پوشش بیمه درمان تکمیلی گروهی به مراتب بیشتر از طرح‌های خانوادگی و انفرادی است.

موارد تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی، جبران هزینه‌های بستری، جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی، گامانایف و انواع جراحی‌های محدود «Day care» را در بر می‌گیرد.

جراحی‌های «Day care» نوع خاصی از جراحی‌های محدود و سرپایی است که نیازی به ماندن در بیمارستان بیشتر از یک روز ندارد.

علاوه بر این‌ها، هزینه همراه بیمار برای افراد زیر ۷ سال و بالا ۷۰ سال در بیمارستان‌ها و هزینه آمبولانس و سایر فوریت‌های پزشکی، به شرطی که به بستری شدن بیمار در مراکز درمانی مورد نظر منجر شود؛ از جمله مواردی است که بیمه تکمیلی گروهی آن را پوشش می‌دهد.

 در کنار موارد گفته شده، طرح‌های مختلف در بیمه تکمیلی گروهی وجود دارد که هزینه‌های مختلف درمانی را در بر می‌گیرند. این هزینه‌ها شامل جبران هزینه‌های پاراکلینیکی، خدمات آزمایشگاهی، دارو، ویزیت و درمان، دندانپزشکی، نازایی و سمعک می‌شود.

به نقل از ایرنا، پوشش بیمه‌تکمیلی درمان خانوادگی و انفرادی نیز همین موارد را شامل می‌شود و تفاوت آن با بیمه گروهی در میزان حق بیمه و سن افرادی است که تحت این پوشش قرار می‌گیرد.

هرچه سقف تعهدات طرح انتخابی بالاتر باشد حق بیمه نیز به مراتب بالاتر می‌رود. سن بیمه‌گذارها هم در این زمینه تاثیر گذار است. شرکت‌های بیمه، عموماً در این زمینه دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند که حق بیمه را تعیین می‌کند.

فرانشیز فراموش نشود!

در طرح‌های بیمه همیشه مبلغی به عنوان فرانشیز در نظر گرفته می‌شود. فرانشیز میزان مشخصی از مبلغ است که بیمه‌گذار وظیفه دارد پرداخت کند.

فرانشیز در بیمه درمان تکمیلی عموماً ۱۰ درصد است و ارتباطی به داشتن بیمه‌پایه یا نداشتن آن ندارد.

به طور مثال، اگر هزینه درمان یک میلیون تومان باشد؛ فرد بیمار باشد ۱۰۰ هزار تومان آن را پرداخت کند و مابقی هزینه را بیمه تکمیلی جبران خواهد کرد.

در روزهای کرونایی که از سر گذراندیم؛ اهمیت داشتن بیمه تکمیلی مناسب، بیش از پیش خودنمایی کرد. اما مطالعه درباره انواع آن و انتخاب طرحی که پوشش مناسبی داشته باشد؛ همواره مانند یک مانع در این زمینه عمل کرده‌است. در بیمه‌بازار می‌توانید علاوه بر مطالعه درباره انواع مختلف بیمه درمان تکمیلی، سوالات خود را به صورت آنلاین و تلفنی در هر ساعتی از شبانه‌روز بپرسید و در کنار آن، از تخفیف‌هایی که برای طرح‌های مختلف بیمه‌ تکمیلی در نظر گرفته شده‌ است، استفاده کنید.

ارسال نظر