شناسه خبر : 19342

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود اتکایی امین به سرمایه اسمی آن رسید

سود اتکایی امین به سرمایه اسمی آن رسید

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین،معتقد است که تاسیس یک شرکت بیمه اتکایی قوی باید همچنان پیگیری شود زیرا شرکت های اتکایی خصوصی با این حجم از سرمایه ها، اثری در کل اتکایی کشور نخواهند داشت.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، "مصطفی کیایی"، در نشست با خبرنگاران، درپاسخ به پرسش خبرنگار چابک آنلاین مبنی براینکه "آیا قیمت سهام شرکت بیمه اتکایی امین واقعی است و یا حباب دارد" گفت: بورس ایران ،بورسی حرفه ای نیست و به راحتی با یک اظهار نظر تاثیر می گیرد اما اتکایی امین هیچگاه اجازه دخالت در قیمت سهم را نداده وهمواره وظیفه شفاف سازی را به خوبی اجرایی کرده است.

وی، گفت: با توجه به گزارش‌های حسابرسی در چند روز اخیر سهام بیمه اتکایی امین رشد  خوبی در بازار سرمایه داشته و یکی از بهترین ایام بورسی این شرکت در این هفته ها  رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین، با تاکید بر اصل شفافیت در شرکت متبوع خود، گفت:یکی از راهکارهای نشان دادن شفافیت ، جلسه با صندوق های سرمایه گذاری بود که اثر بسیار خوبی داشت وصندوق ها، بیمه اتکایی امین را به عنوان یک شرکت شفاف می شناسند.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین، افزود: باید تلاش کرد تا توان اتکایی به گونه ای باشد که آن را از خارج جبران کرد و در صنعت بیمه اگر بتوان کاری کرد که همه قوی شوند برای پرداخت خسارت های سنگین خیلی بهتر است.

کیایی،بیان کرد: در بیمه اتکایی امین سعی شده تا با کمترین امکانات، بالاترین بازدهی به وجود آید که در این راستا این شرکت با 390 میلیارد سرمایه 351میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

وی، تاکید کرد که تلاش این شرکت برای سود سازی در تمام بخش ها بوده و اگر تنها به سود بیمه گری اتکا شده بود هیچ وقت به رقم 351 میلیارد تومان نمی رسید و سهامدار راضی نمی‌شد، در حقیقت سعی شد تا با نیروهای جوان و با حداقل ترین امکانات بالاترین بازده را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین،اظهارداشت:مهم دریافتی حق بیمه نیست بلکه تعداد حق بیمه است اما شرکتها  به دنبال این مساله هستند که حق بیمه بگیرند و نگاه نمی کنند که تعداد چقدر فرق کرده است، اگر تعداد بیمه نامه ها فرق کند یعنی درآن شرکت کار شده و حتی اگر بیمه نامه های اجباری مانند ثالث از آن خارج شود بهتر خواهد شد.

وی، معتقداست که شرکت های اتکایی با این سرمایه ها نتیجه ای نخواهند گرفت و شرکت های خصوصی اثری در کل اتکایی کشور نخواهند داشت زیرا هرچقدر که تورم افزایش یافته ، اتکایی به سمت دولت رفته و  از پول صندوق تحریم و دولت استفاده شده است اما اگر روزی صنعت بیمه به مسیری سوق داده شود که شرکت های اتکایی قوی تر شوند و توان نگهداری کاررا بدون اجبار داشته باشند خیلی بهتر است.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین، معتقداست که با شرکت های کوچک اتکایی این کار به هیچ سرانجامی نخواهد رسید و انتظار می رود که بیمه مرکزی تمهیداتی داشته باشند تا بتوانند یک شرکت اتکایی بزرگ به کمک بخش خصوصی و دولتی ایجاد کنند.

کیایی، ادغام شدن شرکت های بیمه ای را یک بحث علمی دانست که بیش از 40 سال پیش در بسیاری از نقاط دنیا اجرا شده و ایران هم کشوری است که امکان داشتن شرکت های بیمه قوی تر را دارد.

وی، تاکید کرد که شرکت بیمه تاسیس کردن، یک فعالیت خوبی نیست بلکه باید شرکت بیمه قوی تاسیس کرد و کمترین سرمایه یک شرکت بیمه باید هزار میلیارد تومان باشد.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین، ادامه داد:آیا با 300 میلیون دلاری که در صندوق تحریم وجود دارد نمی توان یک شرکت بیمه اتکایی بزرگ تاسیس کرد؟ اینکار آسان نیست اما انتظار می رفت که غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی و دولت قبل اینکار را انجام دهند زیرا این پول موجود است.

وی، عنوان کرد: در هیچ جای دنیا نهاد ناظر شریک شرکت های بیمه ای نیست و وقتی نهاد ناظر شریک شرکت های بیمه باشد آیا می توان در تعیین نرخ ها ، چشم ها را بست؟

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین،اظهارداشت: نقش نظارتی بیمه مرکزی را همه در صنعت بیمه قبول دارند ولی چگونگی این نقش و به بلوغ رسیدن شرکت ها برای اینکه بتوانند نقش خود را فقط به یک نقش نظارتی مالی تبدیل کنند چرا انجام نشده؟ باید نقش نظارتی مالی را قوی کرد.

کیایی گفت: اگر دولت کوچکترین کمکی بکند می توان یک شرکت بیمه اتکایی بزرگ تاسیس کرد و وقتی با فروش یک خانه ویلایی در تهران می توان شرکت بیمه ایجاد کرد نتیجه این می شود که 70 علاقمند  تاسیس شرکت در صف منتظر می ایستند.

کیایی، با بیان اینکه شرکت متبوع وی آمادگی خرید سهام ایران را در شرکت ایشین ری را دارد،گفت: چندین بار پیشنهاد خرید سهام ایران در شرکت اتکایی ایشین ری را به بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد دادیم اما حتی از یک جواب کوتاه هم دریغ کردند.!

وی افزود: در بیمه ایشین ری بخش دولتی وجود ندارد و پیشنهاد دادیم که دولت سهم خود را به ما بفروشد اما دولت قبلی این اجازه را نداد.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین افزود: درحال حاضر بیمه مرکزی و دولت هرکدام جداگانه در ایشین ری سهم دارند، اما آیا دولت این سهم را لازم دارد؟ 

کیایی، گفت: درحال حاضر ایران سهامدار بزرگ ای شین ری است اما این شرکت هیچ فعالیتی با ایران در بخش اتکایی ندارد.

وی افزود: ایشین ری زمانی تاسیس شد و قراربود تا هدایت شرق آسیا را با کمک ایران در دست بگیرد اما الان با ایران کار نمی کنند و وقتی جایی هیچ منافعی برای ما ندارد باید از آن جدا شویم.

طبق گزارشات شرکت بیمه اتکایی امین، حق بیمه قبولی این شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور1400 بارشدی 72 درصدی نسبت به سال قبل از خود به رقم 188 میلیارد تومان رسیده است.

بیمه اتکایی امین رشد حق بیمه قبولی را مدیون عواملی همچون استراتژی شرکت و قبول ریسک،افزایش ظرفیت مجاز نگهداری و قبولی اتکایی،افزایش حق مندرج در قراردادهای واگذاری، افزایش سرمایه و خالص دارایی بیمه نامه ها، درنظر گرفتن معیارهای فنی، شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و مشورت با بیمه مرکزی در پذیرش برخی از قبولی ها دانسته است.

بررسی ترکیب پرتفوی شرکت بیمه اتکایی امین در سال 1400 حاکی از آن است که 43 درصد پرتفوی آن مربوط به بخش نفت  و انرژی، 22 درصد آتش سوزی،11 درصد مسئولیت،9 درصد مهندسی، 7 درصد هواپیما، 5 درصد باربری، 2 درصد کشتی و یک درصد در سایر رشته ها بوده است.

همچنین نسبت خسارت شرکت بیمه اتکایی امین در سال 1400 حدود 32 درصد بوده و سودخالص این شرکت با 77 درصد رشد نسبت به سال قبل به رقم 351 میلیارد تومان رسیده است.

ارسال نظر