شناسه خبر : 1918

کابوس ادامه دار آمریکایی ها؛

گرانی بیمه و هزینه درمان

گرانی بیمه و هزینه درمان

بیمه، هزینه های بیمارستان و دارو یکی از دغدغه های زندگی مردم آمریکا است که این روزها با سیاست های تازه ترامپ و جمهوریخواهان در کنگره، بیش از پیش بر دوش مردم این کشور سنگینی کرده و به کابوسی برای اقشار کم درآمد و حتی طبقه متوسط تبدیل شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد رئیس جمهوری آمریکا به زودی با مردم این کشور درباره جزئیات طرح بیمه درمانی تازه خود که جایگزین بیمه درمانی دوران اوباما می شود، صحبت می کند.
بر اساس تحقیقات موسوم به پروژه همیلتون، سهم پرداخت بیمه درمانی طبقه متوسط آمریکا از سال 1984 (1365 خورشیدی) تاکنون بیش از 60 درصد افزایش یافته است. در همین دوره، این میزان برای طبقات فقیر 28 درصد بوده است. 
در آمار دیگری هم که در وال استریت ژورنال منتشر شده است، هزینه های درمانی خانواده های طبقه متوسط در آمریکا از زمان رکود اقتصادی سال 2008 تا سال 2014 با 25 درصد افزایش همراه بوده است. 
این آمارها در حالی منتشر می شود که سطح درآمد طبقه متوسط از 77 هزار دلار در سال 2000 به 73 هزار دلار در آخرین سال ریاست جمهوری اوباما کاهش یافته و هنوز بهبود محسوسی در آن ایجاد نشده است. 
البته این وضعیت به معنای خوب بودن اوضاع بیمه درمانی برای طبقه فقیر نیست اما برخی خدمات درمانی مجانی که دولت در اختیار افراد فقیر با درآمد کمتر از متوسط قرار می دهد، به طبقه متوسط تعلق نمی گیرد. دسترسی به چنین خدماتی بر اساس معیار درآمد سالانه خانوار محاسبه می شود و در صورتی که این درآمد از سطح معینی بالاتر باشد، آن خانوار موظف به بیمه کردن خود و پرداخت هزینه های آن است.
با این شرایط، هزینه های سرسام آور بیمه، کابوسی برای خانواده های متوسط این کشور است به گونه ای که هزینه بیمه درمانی یک خانواده چهار نفره در شیکاگو به راحتی می تواند برای ارزانترین بیمه، به 2000 دلار در ماه برسد که تقریبا معادل نیمی از درآمد ماهیانه یک معلم یا پرستار در این شهر است. 
در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا، هزینه ماهیانه ارزان ترین بیمه درمانی یک خانواده چهار نفره، به 2400 دلار می رسد که معادل 30 هزار دلار در سال است. این در حالی است که بر اساس آمار تارنمای دیتا یو اس ای(datausa)، سال گذشته متوسط حقوق سالانه یک خانوار در شارلوتزویل، 50 هزار و 727 دلار بوده است.
این گرانی نرخ بیمه باعث شده است که بنا به گفته نیویورک تایمز، برخی خانواده ها برای فرار از هزینه کمر شکن بیمه، ساعت کاری و در نتیجه میزان درآمد خود را کم کنند تا از یارانه درمانی اختصاص داده شده به خانواده های فقیر برخوردار شوند اما این گزینه ای نیست که همه بتوانند به آن متوسل شوند. در نتیجه برخی از منافع بیمه شدن می گذرند که البته می تواند با جریمه مالی روبرو شود. 
کم نیستند خانواده های طبقه متوسطی که برای صرفه جویی، بیمه نداشته و از مراجعه به دکتر خودداری می کنند. این موضوع بعضی وقت ها می تواند پیامدهای خطرناکی داشته و اگر کار به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان کشیده شود، هزینه هنگفتی بر دوش آنان تحمیل می کند. مساله اساسی، به گفته «دوگ گری»، مدیر اجرایی انجمن برنامه درمانی ویرجینا، گرانی بیمه است که خانواده های آمریکایی از پس آن بر نمی آیند.
نیویورک تایمز در این باره می نویسد، از هنگام روی کار آمدن ترامپ و تلاش های مکرر کنگره برای لغو بیمه درمانی باراک اوباما، شرکت های خصوصی، قیمت بیمه درمانی را به شکل عجیبی افزایش داده اند. در این دوره، ترامپ و جمهوریخواهان سنا 1.5 تریلیون دلار از مالیات ها و در نتیجه درآمد دولت کاسته اند. از این رو دولت آمریکا تعهد کمتری در بخش درمان برای خود تعریف کرده و باعث شده است در برخی موارد هزینه بیمه ماهیانه، یک و نیم برابر افزایش نشان دهد.
تارنمای بلومبرگ هم با ارائه آماری اظهار کرده است به دلیل بالا بودن این هزینه ها، حدود 27.5 میلیون آمریکایی زیر 65 سال در سال 2016 بیمه نداشتند که انتظار می رود با توجه به سیاست های دولت ترامپ، این میزان افزایش یابد.

 لابی شرکت های بیمه و دارویی

ناظران این وضعیت را نه تنها ناشی از سیاست های ضد رفاهی دولت های آمریکا و اختصاص تریلیون ها دلار به برنامه های نظامی و ماجراجویی های خارجی واشنگتن می دانند، بلکه دست لابی های شرکت های بیمه و داروسازی را در آن به شدت پررنگ می بینند.
این شرکت های خصوصی، مبالغ هنگفتی در کنگره و دولت برای پیشبرد اهداف خود خرج می کنند تا هم انحصار خود را در بازار دارو و درمان آمریکا تثبیت کنند و هم قیمت های دارو و بیمه را بالا نگه دارند، هرچند که هم اکنون نیز قیمت دارو در آمریکا در قیاس با کشورهای دیگر همچون کانادا یا اروپا، بسیار بالاست. 
این شرکت ها، کنگره و دولت را راضی کرده اند که مانع از واردات داروهای خارجی به بازار آمریکا شده تا انحصار دارویی آنها پا برجا بماند.
بر اساس یک گزارش تلویزیون سی بی اس آمریکا، از هر 10 عضو مجلس نمانیدگان، 9 نفر از آنها و تمام سناتورهای کنگره به غیر از سه نفر آنها، از شرکت های داروسازی برای هزینه های انتخاباتی خود پول گرفته اند. این شرکت ها، هر سال صدها میلیون دلار به لابی گران و سیاستمداران در واشنگتن می پردازند تا قوانین و سیاست هایی را که باعث افزایش درآمد شرکت های دارویی می شود، تصویب کنند. 
طبق گزارش مرکز سیاست های پاسخگو (Center for Responsive Politics)، صنعت داروسازی آمریکا که حدود دو لابیگر برای هر عضو کنگره دارد، برای تاثیر بر روند قانونگذاری در سال 2016، 152 میلیون دلار هزینه کرده است. این شرکت های دارویی، بیش از 20 میلیون دلار به طور مستقیم به کمپین های انتخاباتی در سال گذشته کمک کرده اند که حدود 60 درصد آن به جیب جمهوریخواهانی همچون «پل رایان» رفته است.
سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در کنترل جمهوریخواهان است به طرح ترامپ برای لغو طرح بیمه درمانی باراک اوباما رای داد.
از بیمه درمانی اوباما، موسوم به «اوباما کر» به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای داخلی رئیس جمهوری پیشین آمریکا یاد می شد. اوباما کر در سال 2010 میلادی تصویب و از سال 2014 در سراسر آمریکا اجرایی شد.
این طرح تا حدودی توانسته بود انحصار شرکت های بیمه را شکسته و بیمه درمانی را در اختیار اقشار وسیعتری قرار دهد اما با بازگشت سیاست های ضد رفاهی جمهوریخواهان، چشم انداز نظام درمانی آمریکا بیش از پیش تیره شده است.
به تعبیر «برنی سندرز»، سناتور مخالف دولت در کنگره آمریکا، طرح بیمه درمانی ترامپ با افزایش هزینه حق بیمه و خرج درمان، «جان هزاران آمریکایی را به خطر خواهد انداخت».

 

ارسال نظر