شناسه خبر : 18577

سهم پرداخت غرامت بیمه تخصیص داده نشده است

سهم پرداخت غرامت بیمه تخصیص داده نشده است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: برای کاهش خسارت در بخش کشاورزی مدیریت علمی بلایا را باید در اولویت قرار دهیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نقیلی  معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش بلایای طبیعی و جبران خسارت اظهار کرد: برای جبران خسارت وارده، اصل اول برآورد خسارت است و ۲ ساز وکار برای جبران ضرر خسارت دیدگان از بلایای طبیعی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه راه اول جبران خسارت بیمه است، افزود: ابتدا گروه‌های تعیین خسارت از محل خسارت بازدید کرده و فرم‌های مربوط به برآورد خسارت را تکمیل می‌کنند؛ سپس جلسات ستاد بیمه برای بررسی و جبران خسارت برگزار می‌شود که در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار پرونده بررسی شده و آماده پرداخت هستند که سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان پیگیر تخصیص بودجه توسط دولت برای جبران خسارت هستند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دومین ساز و کار برای کسانی تعریف شده است که محصولات خود را بیمه نکرده اند، گفت: اکیپ‌های تعیین خسارت در شهرستان‌ها میزان خسارت مربوطه را تعیین کرده اند و کارگروه‌های ویژه‌ای در شهرستان‌ها وجود دارند که نظیر آن‌ها در استان هم هست که خسارت‌ها از طریق استان در سامانه ثبت شده و به وزارت کشور گزارش شده اند و از هیات دولت نیز مصوبات خوبی برای جبران خسارت‌های وارده گرفته شده است.

نقیلی با اعلام اینکه به سه حالت خسارت این افراد جبران خواهد شد، افزود: روش اول از طریق اعتبارات بلاعوض می‌باشد که در اختیار سازمان متولی و کشاورزان خسارت دیده قرار می‌گیرد، روش دوم از طریق تسهیلات کم بهره است که برای جبران خسارت در نظر گرفته شده است و از طریق بانک‌های عامل به کشاورزان پرداخت خواهد شد و روش سوم امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده‌ای است که امسال سررسید خواهند شد.

وی در رابطه با کاهش خسارت نیز با بیان اینکه خسارت به خودی خود به وجود نمی‌آید و در روال عادی گیاه یا جاندار سازگار شده یا عادت می‌کند، ولی در صورت ناگهانی بودن تغییرات این اتفاق می‌افتد، گفت: باید در محیط‌های کنترل شده مثل گلخانه ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها دقت زیاد باشد و مدیریت تولید طوری باشد که مواردی مثل میزان سوخت، هیتر‌ها و دریچه‌ها بررسی شوند تا در زمان نزول بلا آمادگی داشته باشند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: همکاران به صورت روزانه و هفتگی در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی هشدار‌ها و توصیه‌های لازم را اعلام می‌کنند، ولی کشور ما کشور بلاخیزی است و از ۴۳ حادثه شناخته شده در جهان، ۳۲ مورد در کشور ما اتفاق می‌افتند بر این اساس بخش کشاورزی بخش خطرپذیری است.

نقیلی گفت: متاسفانه اعتباری که سهم پرداخت غرامت بیمه است تا به امروز تخصیص داده نشده است، اما پیگیر هستیم که در ماه آینده این مسئله رفع شود و خسارت کشاورزان جبران شود.

ارسال نظر